Psyllium/vlozaad, hoe te voeren, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marg

Psyllium/vlozaad, hoe te voeren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 11:01

Ik heb Psyllium/vlozaad (en eerder al lijnzaad gebroken en ongebroken) geprobeerd te voeren aan mijn pony, maar ze weigert het te eten. Ze ruikt eraan en loopt dan weg. Ze moet het niet. Handje slobber erbij, wat ponybrok of haver erdoor maakt het ook niet aantrekkelijk. Ik heb gras geprobeerd, dan eet ze het gras en laat het papje uit haar mond vallen.

Iemand tips om het te voeren zodat het wel zijn werking behoud om zand af te voeren?

MissBambi

Re: Psyllium/vlozaad, hoe te voeren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:34

flink wat zemelen, als je het voor een kuurtje geeft (dus een weekje schat ik dan) moet dat niet zoveel uitmaken m.b.t. de Ca verhouding.

Mijn paard kreeg een volle (gele) schep zemelen met water en de psyllium husk van paardnatuurlijk

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 16:47

Alleen zemelen belieft mevrouw helaas niet. Niet als bietenpulp. Het is inderdaad voor een kuurtje.

Is het schadelijk om het zonder water te geven? Lijkt mij dat het dan kan klonteren en nare gevolgen hebben of valt dat mee?

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:15

Hey Marg,

Je kan vlozaad gewoon zo geven ik geef altijd 500g per paard verdeeld over 5-7 dagen.
Ik meng het gewoon onder hoe voer, als ze het op die manier niet eten zou ik het mengen met appelmousseline (de versie zonder stukjes) en dan in een grote spuit doen en dit rechtstreeks in hun mond spuiten zoals bij een worm kuur, dat werkt altijd ;)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:21

Ik voer het ook droog door de musli net brinta ze eet het zo op! Juist als je het nat maakt wordt het gelei dat vinden de meeste paarden raar om in de mond te hebben Volgens mij staat er ook droog voeren!

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 18:55

Ik had dit gelezen. ...

Citaat:
Gebruik
Psyllium of vlozaad
Geef je paard 5 tot 7 dagen lang 30g-80gr gemalen vlozaad. Herhaal dit max. 1 keer per maand.
Voor het beste resultaat laat je het gemalen Vlozaad voor gebruik een half uurtje in een slobber of geweekt voer, weken met voldoende water, zodat de slijm vorming al vast op gang is gekomen.

Vlozaad neemt ruim 2x zijn volume in water op, dus is het belangrijk voldoende water te verstrekken om eventuele verstopping te voorkomen, En verdient het de aanbeveling om het voorgeweekt te geven. Tenzij uw dierenarts anders voorschrijft.

Vandaar dat ik het met water gaf. Die appelmoes tip ga ik eens proberen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:46

Mijn paard wil het ook niet eten. Ik snijd grote wortels in stukken en hol ze uit. Dan maak ik het psyllium vochting (zodat het een beetje plakt) en stop ik het er in. Goed aandrukken. Dat is tot nu toe de enige manier om het er in te krijgen :+

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:24

Lastige eters.. :Y)
Vlozaad eten ze bij mij gelukkig wel, maar bij andere dingen die ze liever niet willen probeer ik het te combineren met een redelijke hoeveelheid ander eten. Bijvoorbeeld zemelen + brokken + wortelen, zodat ze het niet zo makkelijk terug vinden.
Bij vlozaad droog voeren moest je wel oppassen met slokdarmverstopping toch?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:48

Die van mij zijn net kliko's :+

Ik geef ze altijd zemelen met grasbrok(zout en vitaminebrok),als dat geweekt is gaan de zaadjes er(droog)bij...voorzichtig roeren en dan meteen voeren.Bakken zijn altijd schoon leeg :Y) :D

Zolang je maar zorgt dat ze voldoende water kunnen drinken,dat is wel nodig.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 20:40

Zemelen lust mijn pony niet. Had het met granenmix gemend en een paar wortels. Alles op behalve wat naar onderen zakt. Dat was dus bijna alle vlozaad en een beetje granen. Zodra ik het natmaak eet ze het helemaal niet. Grrrr. Maar de appelmoes staat nog op het lijstje.