Paard hoest al 2 maanden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SDLT

Paard hoest al 2 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 09:37

Hallo,

3 maandag geleden hebben wij een paard gekocht, deze is toen gekeurd door een dierenarts en goedgekeurd. Deze dierenarts had als opmerking dat de lymfeklieren in de keel verdikt waren, ze zou dan ook volgens hem ziek worden.

Ik heb haar toen naar een andere stal verplaatst, omdat deze dichterbij was en hier komen ze meer buiten.
Toen ze daar aankwam maakte ze redelijk veel doorzichtig snot aan, na twee dagen is ze gaan hoesten.
Wij hebben het toen aangezien als een verkoudheid, maar toen hoesten na een week nog niet opgehouden was hebben wij een dierenarts gebeld. Deze had als diagnose dat ze een virus had opgelopen en stelde een behandeling voor van een vitaminespuit en slijm oplossers.

Een paar dagen na deze kuur kwam er opeens groensnot uit haar neus, dus wederom weer de dierenarts gebeld. Deze keer was het dat haar weerstand niet genoeg was om het virus zelf weg te werken, dus een korte antibiotica kuur van 3 dagen. We moesten van haar 10 dagen aankijken hoe het ging of als er verbetering was of niet. De eerste paar dagen na de kuur ging het redelijk, de groene snot was weg en hoestte minder. Na een paar dagen begon het hoesten weer en kwam er ook weer groen snot, dus weer de dierenarts gebeld.

Deze keer was het volgens de dierenarts een nieuw virus, tevens hoorde ze ook iets op de longen.
Dit betekende dus 10 dagen rust met Respulmin, dit is hetzelfde als Ventepulmin volgens de dierenarts.
Dit hebben we vervolgens gedaan, na de tien dagen heb ik het longeren proberen op te pakken.
Maar na 10 minuten stap en draf moest ze zo erg hoesten dat ze er bijna van viel, dus wederom de dierenarts gebeld. Deze keer stelde ze voor om te kijken met een camera wat er aan de hand is, maar aangezien ze in diezelfde week naar de tandarts is geweest. Leek het mij niet verstandig om haar twee keer in een week te sederen, dus heb ik de eerste dierenarts die haar gekeurd heeft gebeld voor een second opinion.

Deze dierenarts heeft haar onderzocht en had als diagnose een bacterie in het strottenhoofd, of een stofallergie. Hij stelde een 3 weken durende Prednison kuur gecombineerd met 2 weken Cubarmix dus antibiotica, ook moest ik wat overbleef van de Respulmin opmaken. Ook hebben wij haar op vlas gezet en krijgt ze of geweekt hooi of kuil, ze staat tevens overdag de hele dag buiten en komt rond 8 uur pas weer naar binnen.

Nou zitten we dik in de tweede week van de kuur en verwacht ik eigenlijk verbetering, maar dat is juist niet het geval. Ik kwam gister in de wei om haar medicijnen te geven en kwam ze aangedraafd, dit was denk ik 100 meter. En kuchte ze weer zo erg dat het lijkt of als ze stikt.

Ik ben eigenlijk ten einde raad, er gaat van alles door mijn hoofd zoals: Droes, Influenza of Rhino.
Wat zouden jullie in deze situatie doen, of waar denken jullie aan wat dit kan zijn.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Anoniem

Re: Paard hoest al 2 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:42

Dampig? Daar kunnen zo ook verschrikkelijk van houesten. Ik zou een keer een longendocsopie doen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:43

Ik zou normaals de DA laten komen en een sterkere kuur + een langere kuur aan vragen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:46

Toch een echoscopie laten maken. Niet langer doormodderen. Dan zit je straks met onherstelbare schade (kapotte longblaasjes) en dus een dampig paard. Hoesten en groen snot duidt toch echt op een dieper probleem en als de ab niet helpt. Verder heb je alles al gedaan, veel buiten, op vlas en geweekt hooi.
Dus echoscopie of evt een longspoeling. Twee keer een lichte sedatie vlot achter elkaar is minder erg dan onherstelbare schade aan de luchtwegen/longen. Niet langer wachten!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:47

Als het droes was geweest lijkt me dat beide da's dat wel hadden moeten herkennen.
Ik zou alsnog voor de echoscopie gaan. In dat geval kunnen ze ook vaak wat slijm afnemen voor onderzoek. Als het al 2 maanden heerst lijkt me een dergelijk onderzoek wel belangrijk.

Wat ik opvallend vind is dat ene arts eerst AB voor schrijft, waarna het enkele dagen goed gaat en daarna zegt dat het een virus is. In principe zou ab alleen werken tegen een bacteriële infectie, misschien was die secundair aan het virus, maar vind het wel apart. In elk geval, zoiets zou naar voren moeten komen uit de scopie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:52

Niets ten nadele van jullie maar de keurende da had hier een negatief koopadvies moeten geven of jullie de keus laten of je het risico wilde nemen om een ziek paard te kopen. Hij had beter kunnen zeggen dat het verstandig zou zijn om een aantal weken te wachten om te zien hoe het zich ontwikkelde.
Nu zitten jullie met een vervelende en misschien wel ernstige aandoening bij het paard die je daarnaast ook nog honderden en zo niet nog meer euro's gaat kosten.

SDLT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 10:07

Dan bel ik de dierenarts zo snel mogelijk om een echoscopie in te plannen.
Ter aanvulling op het verhaal hierboven;
Vanaf dat ze hier op stal is komen staan zijn er meerdere paarden gaan hoesten, echter hebben deze geen problemen met groen snot of dergelijke.

@bigone: Deze dierenarts zei tegen ons dat het een verkoudheid ging worden, daarom hebben wij het risico genomen. Als ik dit eerder had geweten dan had ik dit paard nooit gekocht, ik heb echter wel een koopcontract waarin staat dat dit paard geen verborgen gebreken heeft. Dus als het dusdanig erg is dan gaat ze gewoon terug naar de verkoper.

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:11

Inderdaad even een echoscopie laten doen. Wel goed dat je al telkens de da erbij hebt gehaald - daar kunnen meer eigenaren een voorbeeld aan nemen! +:)+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:13

leeuwen80 schreef:
Dan bel ik de dierenarts zo snel mogelijk om een echoscopie in te plannen.
Ter aanvulling op het verhaal hierboven;
Vanaf dat ze hier op stal is komen staan zijn er meerdere paarden gaan hoesten, echter hebben deze geen problemen met groen snot of dergelijke.

@bigone: Deze dierenarts zei tegen ons dat het een verkoudheid ging worden, daarom hebben wij het risico genomen. Als ik dit eerder had geweten dan had ik dit paard nooit gekocht, ik heb echter wel een koopcontract waarin staat dat dit paard geen verborgen gebreken heeft. Dus als het dusdanig erg is dan gaat ze gewoon terug naar de verkoper.

Dan denk je er toch iets te gemakkelijk over, stel er zou iets met de longen zijn, het paard is pas echt ziek bij jullie op stal geworden dus vergeet het maar. Da heeft een verkoudheidje genoemd en had jullie gewoon op dat moment een negatief advies moeten geven. Paard had op het moment van aankoop geen verborgen gebrek aan zijn longen. Tenminste zo lees ik je verhaal, en de dikke klieren zaten er bij aankoop dus ook al zou het een rechtszaak worden , ik denk niet dat jullie in het gelijk gesteld worden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:14

Gewoon terug naar de verkoper is zo makkelijk nog niet. Er is bij de keuring al iets vast gesteld, dus dan reist de vraag of het wel zo verborgen is. Naast dat je maar moet bewijzen dat het niet door jullie verergerd is etc etc.

Als er meerdere paarden hoesten kan het ook zijn dat het een combinatie van factoren is. Het was al een paard met een verminderde weerstand, die verhuis je = stress en dat is vaak een tik voor de weerstand en dan op een locatie die meerdere paarden hoesterig zijn... Het kan ook nog een schimmel zijn. Maakt het allemaal niet makkelijker helaas.

SDLT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 10:41

Zou je dit dan niet op de dierenarts kunnen verhalen in de zin van nalatigheid?
Hij heeft mij alleen een waarschuwing gegeven over haar karakter, dit is nu eigenlijk helemaal opgelost.

Toen ik haar kocht heb, heb ik haar daar een paar weken op proef gehad, toen heeft ze niet een keer gekucht. Ik heb haar gekocht van een tussen persoon, ze is dus in een maand tijd 3 keer van stal verandert. Ik ben toen ook een keer terug geweest en heb hier mijn verhaal uitgelegd, toen hebben ze tegen mij gezegd dat als ik haar terug wou brengen dit geen probleem zou zijn. Maar ik wou het nog even aankijken, aangezien het misschien met de antibiotica opgelost was.

Tevens zijn de paarden op de stal waar ze nu staat pas gaan hoesten, toen ze daar ongeveer een week stond. Een van deze paarden krijgt nu ook Ventepulmin en lijkt het hierop beter te doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:01

Dan hoop ik voor je dat je de toezegging zwart op wit hebt dat ze terug mag, dit word heel snel gezegd om een koper over te halen en de koper denkt veilig te zijn, echter geen bewijs op papier of band dan kun je het meestal wel schudden, maar voorlopig hopen dat het goed met haar komt, succes.

SDLT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 12:54

Ik heb inmiddels contact gehad met de dierenarts, deze wil pas een echoscopie maken als de kuur afgelopen is. De kuur loopt nog een week, maar ik maak me toch grote zorgen.

Ik heb ook overlegd met de vorige eigenaar, deze schrikt hier toch best van. Hij raad mij juist aan om dit paard 24/7 buiten te zetten, echter zit ik met een dilemma. Ik kan haar nu wel buiten zetten, maar ik ben er bang voor dat als ze nu nat geregend wordt ze longontsteking krijgt. Zeker aangezien haar weerstand nu dus niet echt optimaal is. Ik moest hem op de hoogte houden en als dit binnen twee weken niet opgelost is, is hij bereid het paard terug te nemen.

Naar aanleiding van de reacties die ik heb gekregen ben ik toch maar eens gaan googelen, hierbij viel mij dampigheid heel erg op. Ik zelf denk dat dit het juist kan zijn, zeker als ik foto's zie van hoe dat paarden eruit zien als ze dampigheid hebben.

Ik ben zelf dus eigenlijk een beetje ten einde raad.
Wat zouden jullie doen in deze situatie?

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:26

Ervan uitgaand dat je paard echt dampig is en de vorige eigenaar deze wil terugnemen, DOEN!
Ik spreek uit ervaring. Ik had toendertijd (dom) uit goed vertrouwen paard gekocht, bleek zwaar dampig te zijn. Overigens wilde de vorige eigenaren hem ook terugnemen, maar muts die ik ben, hecht mij snel, niet gedaan. Een jaar later stond ik zonder paard, spaarcenten weg en paar duizend euro armer aan de kliniek vanwege longspoelingen etc.

Hoe vervelend het ook is.......terugbrengen.

Overigens vind ik de opmerking: 24 uur buiten....beetje zorgwekkend...... paarden die dampig zijn kunnen inderdaad beter zoveel mogelijk buiten zijn, zeker niet op stal en klinkt mij een beetje in de oren dat het geen "nieuw" probleem is. Hoop dat ik het mis heb en dit een vervelend en hardnekkig virus is.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:32

Ik volg mijn voorganger hierin. Een paard met problemen, niet aan beginnen als je ze nog mag terugbrengen.
Longproblemen worden meestal enkel maar erger, en vragen inderdaad veel aanpassingen om dit leefbaar te maken (waaronder inderdaad niet meer op stal zetten)