Vanaf het begin hoeste hij zomers al wat. Vooral tijdens droog weer, voornamelijk tijdens het werk wat in het begin. Enkele keer op het land.
Was allemaal niet heel bijzonder.
Jaar er op werd het toch iets vaker dus de DA er bij gehaald. Alles nagekeken, klonk verder allemaal goed. Dus wat medicijnen gehad tegen het hoesten, stond al op zaagsel in een buiten stal dus dat was verder prima. Hij zal wel wat gevoelig zijn voor stof en pollen.
Jaar er op, werd het weer erger.. Weer DA erbij, zelfde verhaal. Andere medicijnen en zo tobte we maar door.
Elke keer hielp t wel en werd het weer minder of ging het weg.
S winters begon hij ook wat te hoesten, maar dat was eigenlijk alleen de eerste paar meter dat ie ging draven aan de longeerlijn, of iets. Even een paar kuchjes en klaar.
En dan dit jaar..
Hoorde hem al eerder, en meer dan andere keren. Maar omdat ik weet dat hij gevoelig is voor stof, en het toch periodes behoorlijk droog is geweest zocht ik verder niet veel achter.
Hij was tenslotte verder juist super actief, vrolijk, at goed, voelde zich goed en glom als een spiegeltje.
Maar nu sinds 3 dagen is het wel heel erg!
Ik hoor hem 's ochtends en 's avonds. (andere op stal horen hem ook 's middag)
Maakt niet uit of hij op stal staat, op het land of in de bak. Of ie nou rent of stil staat. Hij hoest!
Vanmorgen leek het mee te vallen, 2 keer hoorde ik hem even maar verder niks bijzonders. Hoopte daar stiekem ook op, omdat ze vandaar kouder weer op gaven en wat regen.
Ook was het hooien klaar (we waren een aantal dagen bezig met de hooibouw, en ik weet dat hij daar sowieso wat last van heeft) dus had goeie hoop dat alles beter zou gaan vandaag.
Hij ging ook al dravend de bak in en was lekker vrolijk. Gaat ie vervolgens als een gek rennen, bokken, springen en gek doen. Maar terwijl hij rende hoestte hij ook!
En omdat ie maar bleef rennen en hoesten, wou ik hem uit de bak halen, en meneer besloot tikkertje te gaan spelen.. Mooi niet dat ik hem kon pakken dus! Het leek wel een jonge pony, gek ding..
Eigenlijk vrij snel na t rennen stopte t hoesten ook, hij was ook zo weer op adem en het leek of er niets meer aan de hand was.
Tot vanavond.. Staat ie het land, en toen ik aan kwam hoorde ik hem alweer hoesten. En ook vrij regelmatig.. Rond half 11 op stal gezet, nog even er bij gebleven maar gelukkig niks meer gehoord.
Maar ik zit nu dus even m'n handen in m'n haar en weet niet wat ik er mee aan moet..
Sowieso komt de dierenarts maandag als het zo erg blijft. Dat ie hoest wist ik, maar zo erg als de laatste dagen heb ik hem nog niet mee gemaakt..
Verder heeft ie geen koorts (temperatuur hem 2x per dag, elke ochtend 37,5 - 's avonds 37,8) is het zelfde als dat ie altijd heeft dus dat is helemaal prima.
Er komt geen slijm uit met hoesten, z'n neus en ogen zijn schoon. Hij glanst als een spiegeltje en voelt zich kip lekker. Is ook lekker aan het spelen en dollen in de bak en het land met m'n andere pony. Eet en drinkt ook goed, mest is helemaal prima.
Na het rennen is hij snel weer op adem, hoorde hem wel iets zwaarder ademen vanmorgen, maar dat kan ook wezen omdat ie zich nog al aan het uitsloven was vanwege de hengstige merries op stal (hij vergeet soms dat ie al 5 jaar geen hengst meer is..
)In rust ademt hij ook gewoon rustig, staat niet te pompen, geen grote neus gaten.
Lijkt dus verder kern gezond, op t erge hoesten na.
Dus hoop dat iemand hier op bokt hier wel eens eerder van heeft gehoord, of misschien een tip heeft? Of z'n eigen paard hier in herkend oid.. Weet namelijk niet wat ik er mee aan moet. Vind het zo tegenstrijdig allemaal! Z'n hoest klinkt vreselijk, maar verder is ie kern gezond.
Ik hoop dat bokt me kan helpen!
De man in kwestie vanmorge en gister, zoals jullie zien maakt hij niet echt een zieke indruk..

Schiet allemaal niet op zo!