hoe maak ik het mijn paard comfortabel met hoefbevang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lotje500600

hoe maak ik het mijn paard comfortabel met hoefbevang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 18:20

Hallo
Mijn paard is hoefbevang en nu is mijn vraag
hoe kan ik het haar zo comfortabel mogelijk maken en hoe gaat het sneller over?
Ze staat op dieet en ze mag 2,5uur op de wei per dag van eten krijgt ze een klein beetje biks,boterhammen en hooi. Ook stap ik er even mee per dag
Hebben jullie nog tips?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:22

Van de wei halen, op een paddock zetten, biks en boterhammen weglaten en enkel hooi laten eten.
Verder pijnstillers geven en haar hoeven koelen.
Ohja, laat je paard ook niet verplicht bewegen. Ze heeft pijn dus laat ze zelf kiezen of ze beweegt. Vandaar een zandpaddock met meerdere hoopjes hooi waardoor ze wat gaat stappen op eigen initiatief.

Veel beterschap voor je paard!
Laatst bijgewerkt door xAnthea op 13-06-15 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Re: hoe maak ik het mijn paard comfortabel met hoefbevang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:23

Dierenarts bellen voor pijnstilling en in een paddock met nat zand zetten. In ieder geval proberen de hoeven te koelen

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:28

Is de dierenarts er al bij geweest? Voor de rest sluit ik mij aan bij Anthea.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:42

In de modder zetten, vroeger zette ze bevangen paarden in de sloot zodat de hoef koel bleef en zodat de zool niet perse horizontaal hoeft te staan

lotje500600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 19:38

We hebben alleen maar een wei en stallen

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:40

Op stal dan en de hoeven koelen met water een paar keer per dag. Bij mij op stal hadden ze gewoon een paar kruiwagens zand in een stal gekiept en modderbad gemaakt op stal...kan ook nog

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:43

Arisca2005 schreef:
Op stal dan en de hoeven koelen met water een paar keer per dag. Bij mij op stal hadden ze gewoon een paar kruiwagens zand in een stal gekiept en modderbad gemaakt op stal...kan ook nog

Zo hebben We het hier ook gedaan bij gesprek aan een paddock.

lotje500600 schreef:
We hebben alleen maar een wei en stallen

Ga inderdaad mee met het bovengenoemde beter geen sprietje gras meer. De bevangenheid zal niet over gaan en een DA inschakelen Is ook geen luxe :-)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:44

Wij halen ze dan van het gras of gaan de kale wei op met hooi bij.

Meer niet.
Gaat vanzelf over als je er optijd bij bent.

Geen extra voer...!

lotje500600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 19:52

Ik zal de hoeven eens koelen maar ze moet wel even op de wei anders staat ze een hele dag binnen en dat vindt ze ook niks en ze wil wel stappen aan de hand want ze doet actief mee ze loopt allen nog wat voorzichtig

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:54

Dierenarts er bij, op hooi (bijvoorkeur uit een slowfeeder), op nat zand zetten(het liefst paddock of bak, anders in de stal) en helemaal van het gras af. Zeker geen extra's zoals brood en brok.

Ook kale landjes of maar 2 uurtjes kan al heel veel schade doen!!!!
Onbelast en zonder dwang bewegen is goed, zoals rond scharrelen in de bak of paddock, vandaar dat dat veel beter is dan de stal. Krap draaien is ook pijnlijk, op stal kunnen ze alleen maar krap draaien.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 22:46

Als je dan alleen op het land kan kun je je paard beter op een land zetten waar het gras is doorgeschoten, want kort gras bevat enorm veel suikers.
Verder zoals hierboven al genoemd geen brok en zeker geen brood. En ik zou je adviseren om je box vol met zand te scheppen en nat te maken. Een hele klus, om het er in te krijgen en ook om het eruit te krijgen, maar wel het beste.

Beterschap

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 22:52

Zeker geen bix en brood voeren! Minimale hoeveelheid hooi en geen gras.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 23:05

Ik sluit me aan bij de anderen. Een hoefbevangen pony is een ernstig zieke pony, die nog veel zieker kan worden als je ze niet geeft wat ze nodig hebben. Desnoods zoek je tijdelijk een andere plek waar de pony wel met oud hooi op een paddock kan staan. Het is echt heel belangrijk dat je de juiste omgeving aan de pony biedt, anders kan de hoefbevangenheid zo erg worden dat de pony er nooit meer van hersteld, en dus ingeslapen moet worden.

Dus:
-zorg voor een paddock, het liefst eentje met los zand of modder. Kan het niet op de huidige plek, dan ergens anders.
-voer de pony alleen nog maar oud hooi, en helemaal NIETS anders (behalve gewoon water natuurlijk)
-bel een dierenarts en zorg dat je goed advies krijgt in de komende maanden (ja, zo lang) over hoe de pony verzorgt moet worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 08:29

LovingTweety schreef:
Minimale hoeveelheid hooi.

Zo gaat de leptine overstuur in je paard. Gewoon onbeperkt hooi van goede kwaliteit.
En verder natuurlijk toegang tot zout en water.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 08:40

Mijn paard is aardig hersteld van de HB en staat nog nieteens 2 uur op de wei :')
Ik ga mee met bovenstaande opmerkingen, alsjeblieft doe er wat mee voordat het nog erger wordt.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 08:48

Ter ondersteuning zou je ook Hippo Ex-laminitis kunnen geven en dan 3 tot 4 weken lang elke dag een schepje. http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 1506/46703

Verder ga ik met bovenstaande reacties mee wat betreft geen weidegang en de dierenarts laten komen voor pijnstilling en dergelijke. Vooral ook geen brood, bix, appels en dergelijke geven. Mijn dierenarts adviseerde wel om een vitaminepreparaat te geven overigens.

Beterschap voor je paardje!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 09:07

flappie28 schreef:
Mijn dierenarts adviseerde wel om een vitaminepreparaat te geven overigens.

Op zich natuurlijk geen slecht advies, al zal een paard best een maand of twee zonder zo'n preparaat kunnen. Afhankelijk van de kwaliteit van het hooi. Ik hoop wel heel erg dat die veearts er ook bij heeft gezegd dat veel van die preparaten op basis van SUIKER zijn. Als er dextrose oid bij de ingrediënten staat is het iets wat je absoluut niet moet voeren.
Laatst bijgewerkt door Koper op 14-06-15 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 09:13

Als het je eigen wei is kan je een boer vragen een stuk gras om te keren zodat je een zandpaddock hebt. Anders overleggen met de huurbaas of je een stukje mag laten keren.
Ik zou persoonlijk een HB paard niet op gras durven te zetten! Alleen hooi, eventueel een vitamine korrel waar weinig suiker in zit en water uiteraard. In brok, brood en andere dingen zit koolhydraten wat weer omgezet wordt in suiker. Suiker is heel slecht voor HB paarden.

Waardoor heeft je paard HB? Dat is handig te weten ter voorkoming van een HB..

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 09:17

In de modder en van het gras af is het beste. Heb je die mogelijkheid niet dan zou ik als ik jouw was goed kijken of je niet zoiets kunt creëren. Daarbij moet je rekening houden dat je paard altijd gevoelig zal blijven dus je zult beslissingen moeten nemen voor de langere termijn. Ik weet niet waar je staat en of het van je eigen is of niet. Maar overleg met de pensionhouder en DA wat het beste is voor je paard. Dus vraag welk voer het beste is en laat ook naar het hooi kijken wat je voert. Misschien moet je wel op zoek naar een andere plek. HB is ontzettend pijnlijk en moet je absoluut niet onderschatten.

lotje500600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 14:12

De wei is van ons maar er is niet genoeg ruimte om er een stuk zand van te maken en alleen hooi voeren lijkt me echt wel te weinig en ze moet toch kunnen bewegen ik kan wel ergens een heel klein plasje modder maken en haar daar 10 minuten in zetten is dat ook goed?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 14:16

Nee, dat is niet genoeg. Als je haar niet direct van de wei afhaalt kan dat echt het einde voor je pony betekenen. Je MOET echt maatregelen nemen, zoals ik al eerder aangaf: kan dat niet op eigen terrein, dan moet je tijdelijk (een aantal maanden!) een andere plek voor haar regelen.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 14:22

Voor een paard dat niks hoeft te doen is hooi echt meer dan voldoende!
ik zou ook verder niks voeren.

Ik ben het met je eens dat op stal staan niet ideaal is, is er niemand met een rijbak bij jou in de buurt?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 14:22

is de dierenarts al langs geweest? in ieder geval van het gras af en enkel hooi (ja, dat is voldoende) & zorg dat de hoefjes gekoeld worden.

lotje500600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 15:05

Er is een manege in de buurt maar daar kan ze niet staan. Ze staat ook maar maar 2 uur buiten en het is de bedoeling dat als ze beter is nog dingen gaat doen. Als ik haar alleen binnen zet wordt ze echt te druk en zou ze zich misschien kunnen verwonderen. Ze krijgt van eten basis voer wij noemen het gewoon biks omdat dat makkelijker is om te zeggen en ze was vandaag ook al wat drukker toen ze op de wei mocht Nee de dierenarts is nog niet geweest ze heeft het maar heel licht en mijn ouders(die er al veel ervaring mee hebben)zeggen dat het nog niet nodig is omdat het maar licht is.