Wat is jullie advies met een oud paard met deze klachten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caruso1996

Wat is jullie advies met een oud paard met deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 19:39

Beste lezers van Bokt,

Ik wil jullie paardenkenners graag om advies vragen.
Al enige tijd worstel ik met een groot dillemma. 1,5 jaar geleden zijn er bij mijn paard (19) jaar een aantal problemen geconstateerd namelijk:

- Cushing
- Straalbeen catergorie 4+ (waar je op het oog weinig van ziet omdat het aan beide voorbenen is)
- Tussenpees ontsteking in het rechter achterbeen

Dit is geconstateerd nadat ik naar de kliniek in Utrecht ging omdat hij na het rijden zijn achterbenen niet meer wilde verplaatsen. Nadat hij gescand en gefotografeerd is en er bloed onderzocht is kwamen bovenstaande constateringen aan het licht. Erg schrikken, maar volgens de arts geen reden voor het laten inslapen van mijn paard.

Het medicijn tegen cushing zou goed kunnen helpen om hem weer wat op te peppen. En dat bleek. Vorig jaar zomer, konden we weer recreatief rijden na een stap en opbouw schema van 6 maanden. Echter ging het in november weer mis. Wanneer hij weer de hele dag in de boks stond, keer de problemen aan de achterhand terug. De hele winter hebben we alleen aan de hand gestapt en heb ik gewacht tot hij weer het land op kon om te kjiken of hij daarvan zou verbeteren. In de kudde werd hij verjaagd en is hij getrapt. Sinds dien staat hij apart en ligt hij veel. Tevens probeert hij zijn achterhand zo veel mogelijk te ontzien en wisselt hij veel van standbeen (achter). Verder is hij op de momenten dat ik er ben wel vrolijk, wat mij een vertekend beeld geeft.

Nu vraag ik mij af wat zijn kwaliteit van leven op dit moment is. Door het regelmatige liggen lijkt het er op dat hij toch pijn heeft. Het is een taaie, dat blijkt. Hij laat zijn pijn niet zien. Daarbij vind ik het een vreselijke keuze om hem te moeten laten inslapen, maar wil ik het beste voor hem.

Ik wil jullie daarom om een onafhankelijk advies als buitenstaanders vragen. Wat zouden jullie paardenkenners in dit geval doen?

Groeten,

Britt

Anoniem

Re: Wat is jullie advies met een oud paard met deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:48

Hoe vervelend het ook is, denk ik dat het het eerlijkst is naar je paard toe om hem in te slapen. Als ik het zo lees is het geen "happy horse" meer :(:)

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:57

Tja, lastig. Ik zou in denk ik eens kijken of ik hem op pijnstillers kan zetten. Dan weet je gelijk hoeveel pijn hij heeft. Als hij zo verslechter van op stal staan is het misschien nog een optie om hem 24/7 op het land te zetten.

Maar alles bij elkaar? Geen idee hoeveel je nog wil proberen. Je moet wel ergens een grens trekken natuurlijk.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:15

Persoonlijk zou ik mijn paard nooit op pijnstillers zetten in zo'n geval. Dit is geen tijdelijke oplossing zo te horen (i.t.t. bij een blessure bijv), en je krijgt er m.i. een vertekend beeld van.
Dat je paard blij is om jou te zien is logisch, jullie zijn maatjes.

Zelf heb ik afgelopen februari dezelfde keus gehad (iets andere kwaaltjes, maar wel een vrolijk paard met veel problemen met bewegen). Mijn keus was toen inslapen, omdat ik niet wilde wachten tot ze zo slecht zou worden dat ze niet meer zou hinniken...

Moeilijke keus, al denk ik eigenlijk dat je er wel al uit bent als ik je zo hoor. Sterkte in ieder geval! :(:)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:17

Ik denk dat je zelf wel al weet wat je moet doen. En ja hoe hard het ook is, kies voor hem.
Wat Koekeroekus al zegt hoe lang wil je het nog proberen. En hoe lang heeft hij uberhaupt nog. Een paard leeft in het nu, niet in de toekomst of het verleden. Als hij nu zon pijn laat zien als je weg bent zou ik hem ook een paar dagen op pijnstillers zetten. Kijken hoe hij dan is (en laat stalgenoten meekijken omdat hij zo op jou reageert). Is hij zoveel beter weet je direct hoe ver het is.

Graffi die pijnstillers zijn juist om te kijken hoeveel pijn hij werkelijk heeft. en is dus ook niet bedoeld om langere tijd te geven. Maar juist om te kijken hoeveel pijn hij maskeert naar de TS toe.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:26

Hallo Caruso,

ik ga mee met wat de anderen zeggen. Maar als je nog tijd nodig hebt om met jezelf er uit te komen en afscheid te nemen, zet hem een tijdje op pijnstillers en laat hem lekker op de weide staan voor zo ver mogelijk. Maar, zoals Graffi al zegt, je krijgt wel een vertekend beeld, als je dit doet wees dan wel sterk genoeg om de knoop door te hakken en ja... Niet meer mee rijden/intensief belasten...

Heel veel sterkte met je keuze!

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:36

Ik sluit me aan...
Als je pijnstillers geeft en je ziet duidelijk verbetering, dan weet je dat hij pijn heeft zonder.
Maar zoals ik het lees, heb je dat vermoeden al sterk en vraag je vooral bevestiging?

Dan zou ik het niet verkeerd vinden om met jezelf af te spreken dat hij pijnstilling mag voor korte tijd, zodat je zelf kan wennen aan het idee en rustig afscheid kan nemen, bijvoorbeeld tot na het weideseizoen.

Als je je paard goed kent, denk ik dat je wel zal aanvoelen wanneer hij het zelf genoeg vindt.
Bij mijn merrie veranderde haar blik op het eind. Ze zag er moe uit. Toen wist ik eigenlijk genoeg.

Heel veel sterkte... Ik ben ervan overtuigd dat je de juiste beslissing op de juiste moment zal nemen.
Vertrouw op je gevoel...

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 09:49

WWW -> MD

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:45

Is de tussenpees al genezen? want waarom wisselt hij steeds zijn achterbenen af?
Is hij kreupel op de voorbenen? {op de straalbenen?}
En slaat de pergolide aan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:47

Hij is getrapt en sindsdien ligt hij veel? waar is hij getrapt? wat is de ernst er van? heb je het na laten kijken want het klinkt ernstig? door de hele winter in de box te staan zijn zijn spieren natuurlijk afgenomen...echt heel slecht.
Staat hij nu nog buiten? Ik zou hem zeker in de paddock of wei zetten met 1 maatje erbij.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 12:15

Ik zou het paard voor een paar weken op pijnstillers zetten. Zie je dan weer een blij paard? Dan weet je zeker dat je paard pijn had, en dan zou ik voor inslapen gaan.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 12:26

Helemaal mee met voorstaande. Er is veel aan de hand als ik dat zo lees, en geen hele prettige dingen. Daarnaast zullen zijn klachten niet vreselijk verbeterd zijn m.b.t. zijn benen, en god weet wat een aantal klappen opgeleverd heeft. En daarnaast inderdaad de box en alleen maar stappen aan de hand, als je daarbij geen oefeningen e.d. onderneemt is zijn spiersterkte wrs. flink afgenomen. Dat maakt ook weer dat hij minder kan hebben en waarschijlijk genoeg moeite heeft. (maargoed, dit is allemaal afgaande puur op wat jij nu vertelt in je bericht)

Ik zou ook voor de optie pijnstillers kiezen, levert dit een vrolijke(re) pony op, geef hem dan deze zomer nog een lekkere weidezomer met pijnstilling, liefde, aandacht en rust en kies er dan voor om voor het box-seizoen weer begint je paard in te laten slapen.

Ik denk niet dat gezien wat hij nu toont, hij nog heel vrolijk een vol weideseizoen mee kan, laat staan het winterseizoen.
Maken de pijnstillers geen verschil, tzja, waar zit het hem dan in. Is je paard gewoon op, of is de dosis niet eens hoog genoeg om het huidige ongemak te verbergen, ook dan zou ik nog steeds voor bovenstaande optie kiezen denk ik. Ik vermoed dat hij gewoon op is, hoe moeilijk ook.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:51

Denk niet dat ie nog een heel fijn leven Heeft :n
*veel alleen staan *medicatie die onvoldoende werkt *veel van standbeeld verwisselen.... ik zou hoe moeilijk het ook is dit paardje in laten slapen .als je zelf pijn hebt en veel alleen bent, zou je ook blij zijn als je iemand ziet en dus vrolijker Zijn als je bent, omdat je het een welkome afleiding vindt. Ik denk dat je paard opleefd door jou bezoekjes omdat hij dan even afleiding Heeft.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:04

Als het mijn paard was, had ik hem laten inslapen.

Dit is geen leuk leven meer.
Je houdt het in leven puur voor jezelf.

Ik zou het absoluut het niet gaan rekken met pijnstillers, dier moet pijnvrij kunnen zijn zonder de pijnstillers.

Pijnstillers is prima als het gewond is geraakt en of is geopereerd...... maar niet om het leven te gaan rekken als ie wat mankeert.

Dat ie is verjaagd door de andere paarden zegt ook heel veel.

Dat is gewoon instinctief, van weg ermee anders trekt het zieke dier aandacht van de roofdieren zodat de kudde in gevaar komt..........