Paard hoest sinds verhuizing, zorgwekkend?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yinthee
Amadeus <3

Paard hoest sinds verhuizing, zorgwekkend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 21:02

Hallo,

31 mei ben ik met mijn paard (haflinger, ruin, 18 jaar) van stal verhuisd. Sindsdien hoest hij (i.m.o. een droge hoest, ik heb geen neusuitvloeiing, slijm of snot bij hem ontdekt). Zowel in rust/op stal/wei, als tijdens het rijden/longeren hoest hij geregeld.
Verder is hij gewoon vrolijk, fit, alert etc. Hij is ook al sinds dag 1 v/d verhuizing gewoon rustig en lijkt op zijn gemak op de nieuwe stal.

Ik dacht in eerste instantie dat het misschien door de verhuizing zou komen; verhuisstress, andere omgeving, ander soort (kracht)voer/hooi/stro, andere bacteriën etc. in de lucht, dus even tijdelijk een verminderde weerstand waardoor hij gaat hoesten?
Uiteraard ook al zitten googelen en ik ben ook daar regelmatig tegen gekomen dat paarden bij een verhuizing geregeld (enkele weken) hoesten door bovengenoemde redenen..

Hij heeft geen 'hoest verleden', om het zo maar even te noemen, wel heeft hij ong. 2 maanden geleden een behoorlijke slag op zijn gezondheid gehad, een extreem allergische reactie op een homeopathisch kuurtje om zijn immuunsysteem een boost te geven, waar hij best een poos wat 'ziek' van geweest is.
(Enorme allergie bulten, koorts, extreme jeuk waarbij hij zich tot bloeden toe kapot krabde en waarvan de wonden gingen infecteren. Hij heeft daar in 3 dagen tijd 2x een cortisonen injectie voor gekregen, en is vervolgens op een antibiotica en prednison kuur gezet.)
Daar is hij heel goed van opgeknapt, dat wel, maar misschien toch nog een extra klap/nawee op zijn weerstand nu?

Nu appte een stalgenootje mij net dat zij hem in de tijd dat zij op stal was, minstens 7 keer heeft horen hoesten, wel met tussenpozen ertussen.

Wat denken jullie? Is het gewoon een 'bijwerking' op de verhuizing, moet ik het gewoon nog even aankijken? Iets ondersteunend geven voor zijn luchtwegen/weerstand (een poedertje, kruidje, supplement, you name it), of moet ik mij zorgen maken en de dierenarts erbij halen?

Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Yinthee op 11-06-15 21:08, in het totaal 2 keer bewerkt

deess

Re: Paard hoest sinds verhuizing, zorgwekkend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:07

Hoi nat hooi geven en dichterbij een luik en frisse lucht das t beste eerst!

San_Adios

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:10

heeft hij geen allergie voor iets daar… of zou hij dan ook meer slijm moeten hebben?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:15

Ik vind dit soort hoestjes altijd ingewikkeld ... een dierenarts zal ws. Ventipulmin voorschrijven - en dan komt het daarna toch weer terug. Ik heb het wel een paar keer gehad, onverklaarbare hoest bij gezonde paarden. Een paar dingen die je in ieder geval kunt doen: de tips van deess opvolgen :-), kijken of het stro geen stof/schimmel bevat, anders (tijdelijk) op zaagsel, spliterwten geven ('s morgens en 's avonds een handje). Dit kost je niks en je kunt het dan nog even aanzien.
Als het over een paar wegen nog niet over is zou ik inderdaad verder kijken...

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 21:21

Bedankt.
Hij staat alleen 's nachts op stal, overdag staat hij lekker op de wei en zijn stal is goed geventileerd met veel frisse lucht. (Véél) beter/meer als op onze vorige stal in ieder geval en daar hoestte hij dus niet! :)
Die erwten ga ik eens bekijken!

Allergisch voor iets daar, geen idee voor wat dan, maar dan zou je inderdaad wel meer verwachten dan alleen een droog hoestje, lijkt me?
Laatst bijgewerkt door Yinthee op 11-06-15 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:21

Waarom moest hij in eerste instantie een immuun-boost?

Als zijn immuun systeem aangetast is zou hij ook gevoeliger kunnen zijn (geworden) voor wormen. Overigens zijn wormen tegenwoordig ook deels resistent voor ontworming én die rakkers kunnen migreren naar de longen waardoor jeen droge hoest krijgt. Ik zou dus zeker een mestonderzoek laten doen voor de zekerheid.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 21:27

Sallandval, deze kreeg hij van de dierenarts/acupuncturist. Hij heeft een onverklaarbaar huidprobleem wat d.m.v. acupunctuur goed onder controle te houden is. Zij vond het nodig dit kuurtje ter ondersteuning erbij te geven.. Doen we dus nooit meer :D

Wormen zou wel erg toevallig zijn, vanaf dag 1 van de verhuizing. Ik heb zijn ontworming altijd goed bijgehouden en van wat ik begrijp zijn de paarden op de nieuwe stal dat ook. (En de eerste 3 dagen heeft hij daar binnen gestaan, dus sowieso niet met evt. wormen van een ander paard in aanraking gekomen.)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:39

ik lees even mee heb ook zn paard staan net verhuist en hoesten het zelfde als jou paardje

kendra van waar die split erwten wat doen deze? heb in mn hele paarden leven er nog nooit van gehoord en mijn moeder ook niet opa ook niet

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:40

sallandval schreef:
Waarom moest hij in eerste instantie een immuun-boost?

Als zijn immuun systeem aangetast is zou hij ook gevoeliger kunnen zijn (geworden) voor wormen. Overigens zijn wormen tegenwoordig ook deels resistent voor ontworming én die rakkers kunnen migreren naar de longen waardoor jeen droge hoest krijgt. Ik zou dus zeker een mestonderzoek laten doen voor de zekerheid.

Dan ben je écht ver van huis en komt weinig voor dus lijkt me sterk.

TS: ik zou nog even aankijken en als het niet verbeterd de DA bellen. Bellen voor advies is gratis dus dat kan natuurlijk altijd, vandaag nog een bronchoscopie op stage van een paard wat ook een droge hoest had en die had een ovale luchtpijp ipv rond wat het ademen dus lastiger maakt en met arbeid nog erger.
Ze kunnen dan ook de longen spoelen met vloeistof en wat er met die vloeistof weer opgezogen word opsturen om te kijken wat voor aandoening oid je paard heeft.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:47

Is het hooi harder dan vroeger. Toen ik overschakelde van kuil naar duits paardenhooi. Dat een uur weekte . Hoeste hij nog een maand lang. En dit kwam omdat het hooi hard was en hij niet genoeg kwauwde en het dan kriebelde. Spoelen kan niet genoeg zijn. Soms moet je echt een half uur tot een uur weken

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:56

Mijn paard begon deze winter ook opeens te hoesten. Maar dat kwam van het hooi. We dompelen het nu onder in water en nu heeft hij er geen last meer van. We hebben nu ook ander hooi maar ik durf het niet aan om het droog te geven dus hij krijgt het nog steeds nat. Dat zou je eerst eens kunnen proberen. Mijn paard was verder ook niet ziek maar ik had wel even de DA erbij gehad omdat ik zeker wilde weten dat zijn longen schoon waren. Dat was zo en zij adviseerde om het hooi onder te dompelen en sindsdien gaat het weer goed gelukkig.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:33

Yinthee schreef:
Sallandval, deze kreeg hij van de dierenarts/acupuncturist. Hij heeft een onverklaarbaar huidprobleem wat d.m.v. acupunctuur goed onder controle te houden is. Zij vond het nodig dit kuurtje ter ondersteuning erbij te geven.. Doen we dus nooit meer :D

Nou inderdaad zeg; mar nu is hij iig van het huidprobleem af begrijp ik?

[/quote]
Wormen zou wel erg toevallig zijn, vanaf dag 1 van de verhuizing. Ik heb zijn ontworming altijd goed bijgehouden en van wat ik begrijp zijn de paarden op de nieuwe stal dat ook. (En de eerste 3 dagen heeft hij daar binnen gestaan, dus sowieso niet met evt. wormen van een ander paard in aanraking gekomen.)[/quote]
Nou dat kan, hoeft niet. Verhuizing is ook een reden voor verminderde weerstand en wormen (hoe goed de ontworming ook gebeurd) zitten er altijd wel in een paard. Alleen worden het er minder snel (veel) meer in een gezond paard dan in een paard wat minder weerstand heeft.

Maar iedereen vertelt natuurlijk uit de eigen context, zo ook ik (dus jouw paard kan wel iets heel anders hebben).

Mijn merrie begon met een slechte weerstand gevolgd door droog hoesten, werd mager, kreeg kale plekken en werd tot slot nog magerder. Bleef wel tot de laatste snik alert en vrolijk trouwens. Ze is inmiddels ingeslapen maar de diagnose bij de kliniek was allergie voor wormen (ondanks ontworming en allerlei soorten en maten) en/of een auto immuun aandoening. Dus ik onderschat die krengen niet meer.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:25

Gentlegiant schreef:
kendra van waar die split erwten wat doen deze? heb in mn hele paarden leven er nog nooit van gehoord en mijn moeder ook niet opa ook niet

Echt geen flauw idee.. oud huismiddeltje, kost niks, helpt vaak - en volstrekt onschadelijk.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:35

Fenegriek schijnt ook te werken tegen zo'n droge hoest. Heb 't zelf nog niet geprobeerd, maar hier hebben ze alle 3 ook een paar weken gehoest onlangs... ook geen enkele met een hoestverleden, geen verhuizing, geen ander hooi, geen stro... DA zei stof en pollen :7 Heb Cronotus van Phytovet gegeven en na een week was het hoesten weg, maar of je dat in NL kan krijgen...? :?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:37

Ik heb net hetzelfde.. Volgens de DA pollen, wat wel kan want voorheen woonden we aan de kust en nu meer in het binnenland.
We zijn intussen aan de 3de soort medicatie om te kijken wat aanslaat, de eerste 2 waren matig succesvol in die zin dat het wel werkte maar van zodra de medicatie op was, kwam het hoesten terug. Sinds gisteren heb ik een 3de poedertje, maar de naam ontsnapt me, ik kom het straks nog posten!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:42

Kan hij niet veel op de wei? Haast geen hooi geven en wat je geeft aan hooi dan nat geven? Wel in een wei met gras zetten ,niet zo'n stoffig kaal weitje natuurlijk, maar een goede wei. Als hij nog niet aan gras gewend natuurlijk niet in 1 keer veel geven. Jammer dat je het meigras gemist hebt voor veel paarden een veel betere energieboost dan wat dan ook.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:11

Fenegriek kun je ip best geven maar als je het standaard geeft heeft het niet meer de werking volgends mijn da
Mijn paard doet d'r niets mee in elk geval

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:42

In jou buurt zijn erg veel hoestende paarden, veeartsen hebben er veel werk aan.ik zou een kuurtje vragen want het is hardnekkig.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 19:32

Bedankt weer voor de reacties.

Heb niet het idee dat het hooi harder is oid. Ga eens overleggen op stal of hij zijn hooi nat kan krijgen in ieder geval, proberen waard.

Sallandval: Nee. Zijn huidprobleem is chronisch (geworden?) dus daar komt hij nooit meer helemaal vanaf. De acupunctuurbehandelingen zorgen er voor dat zijn klachten (jeuk) er niet tot nauwelijks zijn en het onder controle blijft.

kendra: Hoe moet je die erwten voeren?

Mallootje schreef:
Ik heb net hetzelfde.. Volgens de DA pollen, wat wel kan want voorheen woonden we aan de kust en nu meer in het binnenland.
We zijn intussen aan de 3de soort medicatie om te kijken wat aanslaat, de eerste 2 waren matig succesvol in die zin dat het wel werkte maar van zodra de medicatie op was, kwam het hoesten terug. Sinds gisteren heb ik een 3de poedertje, maar de naam ontsnapt me, ik kom het straks nog posten!
We zijn naar een stal ongeveer 3 km verderop verhuisd haha, dus ik denk dat de verhuizing op dat gebied geen invloed kan hebben bij ons.
Vervelend dat je met jouw paard nog geen oplossing hebt gevonden, hopelijk betert het snel. Succes!
Naam van het poedertje zie ik nog wel verschijnen dan :)

Rizette schreef:
Kan hij niet veel op de wei? Haast geen hooi geven en wat je geeft aan hooi dan nat geven? Wel in een wei met gras zetten ,niet zo'n stoffig kaal weitje natuurlijk, maar een goede wei. Als hij nog niet aan gras gewend natuurlijk niet in 1 keer veel geven. Jammer dat je het meigras gemist hebt voor veel paarden een veel betere energieboost dan wat dan ook.
Jammer dat je zomaar wat zegt en niet eerst even goed leest wat ik al gepost heb... Zoals je namelijk kunt lezen staat hij enkel 's nachts op stal en de rest van de dag op de wei. En waar baseer je op dat we het 'meigras' gemist zouden hebben? Hij kwam namelijk in februari en maart steeds al even op het gras en staat al sinds april opgebouwd tot hele dagen buiten op de wei..

Fenegriek en soortgelijke poedertjes heeft hij nog nooit van mij gekregen. Zit er inderdaad wel aan te denken om hem even tijdelijk zoiets bij te geven, week of 2, het in die tijd met dat spul nog even aankijken en als het dan niet betert maar even een belletje naar de dierenarts....

Er hoest trouwens verder geen enkel ander paard op stal. Hij is de enigste.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 23:02

Hoe lang is de nacht van je paard dan op stal?

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:35

Yinthee weet je al wat meer over je paard? Mijn paard heeft exact het zelfde. Pb mag ook

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:03

Bij een vriendin van mij kwam het doordat er kleine distels in het hooi zaten.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 10:29

Topic is inmiddels 2 jaar oud dus tips/advies hoeft niet meer haha. :+
Het is gewoon over gegaan dus zal idd gewoon door het verhuizen geweest zijn of/en ff een weerstand dipje.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:38

Jouw paard is toch behandeld tegen allerlei mijt allergieen?