5 jarig paard met ingezakte rug, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gwnhannah

5 jarig paard met ingezakte rug, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 21:29

Hoi Allemaal!

Ik weet niet of dit al eerder voorbij is gekomen maar wil het toch even specifiek over dit paard plaatsen.
Het gaat om een 5 jarige nakomeling van vingino. Een inmiddels ruin.. Is een jaar geleden of iets korter gecastreerd.

Er is echter nog nooit wat mee gedaan maar toch is de rug vergroeid? Of ingezakt? Ik heb geen idee. De man waar ik voor rij heeft de dierenarts erbij gehad meerdere keren, ook toen ie jonger was en die zegt dat t wel bij trekt.. Al lijkt mij dat niet...

Nu is mijn vraag, heeft iemand hier ervaring mee? Of tips zodat het paard de rugspieren sterker krijgt wn het eventueel wat bijtrekt? De man waar ik voor rij longeert hem wel, laatste week 2 keer met bijzet en vandaag voor t eerst samen met mij aan de passoa, wel los en om zijn kont er wat meer onder te krijgen en zijn rug losser? (Had hier al wat over gelezen)
Hij loopt er verder niet kreupel oid om en is ook wel 'sterk' in zijn beengebruik. Voor zover dat kan met een paard wat nog niks heeft gedaan/kent.

Ik zie uit naar de reacties!
Afbeelding

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:33

sterk de vraag wat jij precies verstaat onder ingezakt..
ik herinner mij nog wel een bokker met paard met zogenaamd een ingezakte rug bleek later ook wel meer dan dat de zijn.

Heb je een foto?

edit ik zie al. Heb je er nog een van volle zijkant.
Vind dit er nu niet best uitzien.

Overigens vind ik bijzet (en dwingen over de rug te lopen) op dit moment echt niet passend. Eerst maar eens meters maken zonder bijzet. Maar eerlijk? Ik zou eerst een DA raadplegen.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:36

Geen persoonlijke ervaring. Het wordt denk ik erg moeilijk om voor dit paard een passend zadel te vinden. Een 5 jarige is vrijwel uitgegroeid, zal wel uitzwaren.

gwnhannah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 21:40

Afbeelding
[/img]Hij heeft al kilometers gemaakt Onder bijzet, zonder resultaat. En zoals ik al benoemde, het is geen strakke dwingende bijzet!
Ik zal even kijken of ik nog een betere foto heb...
DA zegt dat het 'vanzelf' wel recht moet trekken... Al heb ik daar sterke twijfels over...

Afbeelding

Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:41

Zoek maar eens op sway backed horse op Google. Vind het daar erg op lijken

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:42

Wij hebben hier op stal 3 paarden staan met ook zo'n ingezakte rug. Eentje zelfs nog wel erger.

Ik weet dat 2 paarden sowieso zo zijn geboren, lijkt wel alsof dit hun bouw is.
Moet wel zeggen, deze 2 paarden hebben wel nooit rug problemen gehad. DA er vaker naar wezen komen kijken en osteopaat komt regelmatig langs.

Ik denk dat dit paard ook zo gebouwd is.

Is dit paard al onder het zadel? En zo ja, hoe oud was hij toen jullie begonnen?
Had hij ook al zo'n rug als 2 jarige?

Denk zelf ook niet dat het ''geheel'' zal bijtrekken. Je kunt het wel inderdaad trainen door meer rugspieren te kweken, waardoor het iets zal bij trekken.
Maar denk dat dit meer hetzelfde verhaal is als bijvoorbeeld: paarden die week gekoot blijven lopen, zal ook nooit meer wegtrekken. Hoe sterker je de achterhand ook maakt. :)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:43

Dit lijkt mij een erg slechte rug. Het is in mijn beleving een karperrug en dat veranderd niet. Een beter foto van de zijkant geeft een duidelijker beeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:44

Ik herken het paard, en weet hoe het er van dichtbij uit ziet.
Ik zou hier niet op durven gaan zitten, hele rug lijkt niet goed ontwikkeld. Denk ook dat het paard problemen kan gaan ontwikkelen naarmate je hem gaat trainen.
Edit, klopt ook wel dat hij een wat karperrug heeft.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:45

ik ook. Een niet strakke dwingende bijzet hoeft niet altijd te betekenen dat het niet averechts kan werken hoor. Gevoelige paarden, hoe hard ze er ook uitzien, kunnen snel overstag gaan zonder dat het er ook maar een seconde dwingend uitzag.

Maar nogmaals wil je niet ontmoedigen, maar ook in dat andere topic waar ik het over had waren ook zat voorbeelden waarbij het 'goed kwam' en er een paar leuk mee deden in de sport. Echter gaat het ook erg vaak niet goed, of is het het paard wat ongemerkt te veel op de donder krijgt.

Hier moet je echt een fysio bij halen. En persoonlijk zou ik ook eerst een DA een foto laten maken. Ik vind het deel bij de lendewervelen en kont niet erg lekker uitzien. En wie weet hoor jij wel tot de categorie waarbij het toch redelijk goed kwam!

En idd wat mijn voorganger zei, hier ga je niet een goed zadel voor vinden. Al is niets onmogelijk.

MarjanB

Re: 5 jarig paard met ingezakte rug, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:48

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:49

Ik zou hier iemand bij halen die veel ervaring heeft met het trainen van goed rug gebruik en dan vooral met longeren. Lammert Haanstra bijvoorbeeld
Het paard lijkt ook mager/slank waardoor het nog verder uitsteekt.
Maar richt je eerst op goede training van de rug én buikspieren voor je erop gaat zitten
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 10-06-15 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:50

gwnhannah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 21:50

Klopt dat jij dit paard kent jolien ;)
Paard is zo geboren, had als 2 jarige ook al een vervorming..
Ik heb het hier ook niet over beleren ;) gaat mij op dit moment om oefening/tips/enz om hem sterker te maken om te kijken wat het word?

al moet ik wel zeggen dat sinds het jaar dat ik een ander paard hier rij het toch 'anders/minder' is geworden.

Hij is niet mager hoor, normaal zonder bespiering ;)

gwnhannah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 21:52

Hebben iemand bij alle paarden van de eigenaar voor de spieren enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:53

Ik zou dit in overleg doen met een fysio, want ik denk dat het belangrijk is dat je eerst goed in kaart moet hebben hoe het in de rug zit. Aan de hand daarvan kun je gerichter gaan trainen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:54

Ik ben erg benieuwd naar een duidelijke zij-foto.
Zoals ik nu kan zien lijkt de bespiering achter de schouder erg weinig/weg te zijn, gezonken achter de schoft, bol lendenstuk en het kruis lijkt me erg puntig/afhangend.
Persoonlijk zou ik hier geen tijd/geld aan besteden, puur omdat het op deze leeeftijd niet bij gaat trekken, een passend zadel onmogelijk lijkt, en wie gaat garanderen dat het paard nu geen last heeft danwel krijgt van zijn slechte rug.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:58

Ik zou eerst eens beginnen met wat foto's om te zien of er vergroeiingen zijn die je evt moet ontzien.
Het lijkt inderdaad op een sway back gecombineerd met karper.
Een beetje verstandige fysio wil waarschijnlijk ook eerst weten of er regio's zijn die niet gemanipuleerd kunnen/mogen worden.

gwnhannah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 21:58

Jolien, zoals ik al zei. Dat hebben we ;)
Foto's zijn ook al gemaakt toen hij 2 was.
Dierenarts ziet geen probleem!

Nig even duidelijk;
IK INFORMEER ALLEEN! Ga hem niet beleren omdat ik dit niet wil voordat ik meer weer en ik zwanger ben ;) rij zelf een ander paard van dezelfde eigenaar maar heb toch 'iets' met dit paard waardoor hij me trekt. Ik zal morgen even een betere foto maken vanaf de zijkant. Hij liep vanavond alleen maar achter me aan dus wilde me niet beter lukken als de voorgaande foto's..

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 22:03

Wij hadden er ook zo 1 op stal en die is ingeslapen door de eigenaar. Die was niet te rijden, en mee fokken wil je ook niet. Ze werd naarmate ze ouder werd steeds chagerijniger en begon moeilijker te bewegen.
Ik zou een goede veearts alles eens goed na laten kijken. Misschien heeft die van jou er geen last van, maar dat wil niet zeggen dat zodra je hem gaat longeren/beleven dat dat niet veranderd.persoonlijk zou ik er nooit op gaan zitten.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 22:05

Ik weet niet waar je ergens woont maar ik denk dat connected groundwork veel goeds kan doen bij dit paard.. heb ook Friezen gezien die erg ingezakt waren en met dit grondwerk hun rug weer in normale positie kregen.. het is alleen nog niet heel bekend in Nederland.. mijn instructrice geeft zelf lessen en clinics en laat ook regelmatig mensen uit t buitenland komen om een clinic te geven ;)

Verder zou je idd foto's oid kunnen maken om medische problemen uit te sluiten..
Rijden zou ik idd nu ook niet doen.. eerst die buikspieren trainen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 22:09

Ingezakt is niet hetzelfde als een sway.
Bij ingezakt heb je gewoon een slechte houding, in het andere geval is de conformatie niet correct, die kan je niet corrigeren en dat moet je ook niet willen. Dat is zoiets als iemand met een scoliose proberen recht te duwen. Dat kukt je ook niet met wat oefeningetjes.
De core-bespiering trainen kan echter zelden kwaad, dus buik en rugspieren kweken zoals je bij ieder jong paard zou doen. Ik zou zo eentje echter nooit bijzetten, of in iedergeval niet voordat je duidelijk weet waar zijn grenzen zijn.

gwnhannah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 22:12

Horsies5; ik zal het eens gaan googlen!
Paard staat in geesteren. Het is ook zeker niet mijn doel hem te gaan rijden!
Ik wil gewoon wat info/ervaringen/tips verzamelen om te kijken of we er wat mee kunnen!

Bijna iedereen due reageert denkt dat ik er op wil gaan zitten geloof ik...
Dit is absoluut NIET aan de orde..

De rug van het topic dat hierboven geplaatst is lijkt niet het zelfde als die van deze... Dit lijkt inderdaad meer een swayed back? Net even gegoogled.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 22:15

Die van jou heeft er een karper rug bij, zo lijkt het in iedergeval.
Achter de schoft is hij erg diep zials een sway, maar daarna begint de karper die in dit geval helemaal tot zijn kruis doorloopt.
In principe kan zo'n rug heel sterk zijn.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 22:17

Ik denk dat het best moeilijk is om deze rug zo sterker te maken dat hij onder het zadel kan, het lijkt ook echt in het skelet te zitten.

Heb zelf een Fries met ook een niet al te beste rug (week) en die is met een goede training een heel stuk beter geworden.

Afbeelding

Beukenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 22:18

Zie je zo'n rug ook al wanneer het nog een veulen is of ontwikkeld zo'n diepe rug in de groei?