verkalking pees

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amanda1980

verkalking pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 18:07

Vandaag is uit uitgebreide onderzoeken gekomen dat mijn paard verkalking heeft op de diepe en oppervlakkige buigpees rechts achter . Ze had dit nog nooit gezien op de diepe. Heeft iemand hier ervaring mee? Ze veearts gaat overleggen met een orthopeed hoe nu verder. Ze kan niet zeggen of dit hem pijn doet. Zijn pezen zijn momenteel ook verdikt waardoor hij sinds een kleine 3 maanden kreupel is. De verklaking moet er al veel langer zitten

SilvanoN

Re: verkalking pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:56

Mijne heeft het aan de tussenpees. Al jaren. Laatst was hij kreupel en dierenarts 1 dacht dat het de verkalking was en einde sportpaard. Ik heb de foto' s door diverse Da'S laten bekijken en die zeiden allemaal dat een acute kreupelheid niet waarschijnlijk te maken had met de verkalking. De pezen waren ook niet dik, de kogel wel. Bleek een ontstoken gewricht te zijn. Ik weet niet of jouw paard acuut of geleidelijk kreupel is geworden? Doorzoeken kan dus lonen...

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 18:34

Hij is acuut kreupel geworden. De verklaking was op een aantal plekken al heel erg dicht van structuur. Ik heb zelf het idee dat hij door een verrekking/verdraaiing nu pijn heeft en niet zozeer van de verklaking. De pezen zijn nu ook opgezet en ook de peesschede is rommelig. de veearts kon hier niks over zeggen want ze heeft dit nog nooit eerder bij de diepe buiger gezien. Ze gaat het filmpje dan ook door sturen naar wassenaar.

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:10

Goed dat het verder onderzocht wordt. Ben benieuwd wat eruit komt. Succes!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:20

Het klinkt niet goed. Ik heb in elk geval nog nooit gehoord dat een echt verkalkte pees weer goed kwam. Mogelijk is shockwave therapie een mogelijkheid om de verkalking nog te verwijderen?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:23

Ik heb er een staan met verkalkingen in de oppervlakkige en de diepe buiger. Dat is niet meer goedgekomen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 22:54

Mijn merrie heeft verkalking aan buigpees. Op foto's was het hele gedeelte van kogel tot hoef verkalkt. 6 jaar geleden liep ze er een zomer kreupel op, daarna niet meer. Kon met haar rijden, niet te zwaar (niet dressuur in de bak, bij slecht weer hooguit 1 c per week en veel over hoefslag. Onze bak is 60meter dus nog redelijke stukken rechtuit)
Af en toe loopt ze er een paar dagen niet helemaal lekker op. Ik zie dat, een vreemde niet.
8 maanden geleden had ze een peesblessure opgelopen aan dat been. Normaal zou een paard op die pees niet kreupel lopen volgens dierenarts, maar waarschijnlijk trok dat aan de verkalking. Ze heeft twee weken kreupel gelopen daarna niet meer. Ben haar sinds deze week weer langzaam aan het oppakken. Max 10-15 min in de bak stappen laag en rond om rugspieren te trainen. Of buiten een rondje stappen. Bedoeling is 1 a 2 per werk nu. Langzaam ombouwen naar 3 maximaal. Rest staat ze op pensioen. Ze staat 24/7 in een kudde op de wei.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 10:09

Hij is nu ingespoten en de peesschede is uitverdoofd. Hij liep er gelijk veel beter door dus hoogstwaarschijnlijk komt de pijn nu uit die peesschede en niet zozeer uit de pezen

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 10:39

Mijn merrie heeft precies het zelfde.zal straks op de computer uitgebreid reageren. Mijn merrie is geopereerd in Bodegraven, maar ik zou opereren achteraf afraden. Inslapen is een betere optie.

Mijn merrie heeft om precies te zijn; een stuk kalk van 6 cm bij 9 mm tegen de diepe buigpees en de tarsaal schede ( is de peesschede). Bij de operatie is de schede en de pees glad gemaakt. Voor een goede nabehandeling moet ze ingespoten worden maar dat is heel pijnlijk en laat mijn merrie niet toe. Laat me je 1 ding zeggen; kreupel = pijn. Anders zou hij er wel doorheen lopen. Prooidieren laten geen zwakte zien.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 15:48

Even uitgebreid bericht, ik kan mijn oude bericht niet aanpassen.

Mijn merrie is 2 jaar terug geopereerd aan een stuk kalk tegen haar diepe buigpees en tarsaalschede rechts achter. Liep kreupel en daarom naar de kliniek. Stok maar dan ook stok kreupel op de buigproeven, iets gevulde peesschede en op de foto's heel duidelijk te zien.

Opties waren;

1. inspuiten en kijken hoe lang het goed gaat, daar zou ze goed van lopen maar periodes zouden steeds korter worden dus uiteindelijk zou de slijtage dusdanig zijn dat ze ingeslapen moest worden.
2. opereren, stuk weghalen was niet mogelijk maar freezen wel, daardoor word het kalk gestopt met groeien en halen ze de druk van de plek.
3. inslapen.

Gezien mijn merrie zich niet echt goed liet onderzoeken gekozen voor optie 2. Operatie zelf was relatief goedkoop (1000 euro) en goed geslaagd. Nu afwachten wat de plek ging doen.
Ze is na de operatie wel nog 3 keer ingespoten waarvan 1 keer onder narcose. Duidelijk is dat het stuk kalk niet meer groeit en mooi stil blijft. Peesschede blijft iets gevuld. Gevolg? als ze meer dan 9 uur op stal staat, en dat staan ze in pension snel op stal, kreupel. Dan word het vocht hard en moet ze het eerst los lopen. S'ochtends kan ze daarom iets stijf zijn.

Als ik goed met haar blijf bewegen kan ze licht recreatief gereden worden, voor de kar is uitgesloten omdat er dan te veel druk op komt. Af en toe een sprongetje kan wel en lichte dressuurwerk ( niet op een dragend achterbeen zetten, gewoon nagevelijk over 4 benen en op de achterhand, maar niet dragen.) minimaal 4 dagen per week MOET ze lopen, anders is ze kreupel.

Mijn merrie is een keiharde, maar heeft het echt heel zwaar gehad met het herstel. Helemaal goed wordt ze niet meer. Mijn dierenarts had zo'n 20 van deze gevallen gezien in heel zijn carrière, en bodegraven behandeld een hele hoop rare dingen. Wel is mijn paard met passende stalling (staan dus aan huis) en goede beweging pijnvrij.

Ik reageer vrij hard, waarom? Ik ben zelf over de 4 nullen kwijt geweest aan operatie en nabehandeling, maar mijn paard heb ik niet meer terug gekregen. Mijn merrie is er een die dood ongelukkig wordt van weinig doen en was dan ook echt een ramp tijdens de revalidatie. Nu is ze blij met de uitdagingen die ik haar probeer te geven. Maar ziet ze in het bos een boomstammetje waar ze van mij over heen mag leeft ze helemaal op (was mijn crosspaard) en dat mag ze echt niet meer veel.
Mijn dierenarts heeft duidelijk gezegd dat zij hersteld is op haar karakter, andere paarden waren eerder uitbehandeld geweest.
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben heel blij dat ik mijn merrie nog heb en van haar kan genieten. Joy betekend de wereld voor mij maar als ik terug kijk, hoop ik dat de komende jaren op gaan wegen tegen wat ik haar aangedaan heb tijdens de revalidatie en behandelingen. Heb je het geld en is het prima om een recreatie paard over te houden (mijn paard was de prognose dat ze terug kon de cross in maar dat lukt niet meer zo danig dat ik wedstrijden kan rijden) wil ik je aanraden om bij mijn behandelend arts langs te gaan. Er zijn maar weinig artsen in Nederland die dit gezien hebben, wel vind iedereen het interessant (Utrecht wilde heel graag de operatie doen bijvoorbeeld).

Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst, als je vragen hebt kun je altijd pb'en.

P.s. Wassenaar is een relatief kleine kliniek, die had dit nog nooit gezien of behandeld. Zij opereren niet. Je kunt beter gelijk op bodegraven zijn.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 17:27

Heftig verhaal! Cas is er ook 1 die alles op karakter doet. Loopt daardoor nog wel eens te veel door dingen heen.
Zijn diepe buiger is niet zo ernstig verkalkt als jij omschrijft. Hij heeft meerdere fragmentjes in zijn diepe en oppervlakkige buigpees. Wellicht dat daar het verschil met jou merrie zit??

smurffie schreef:
Even uitgebreid bericht, ik kan mijn oude bericht niet aanpassen.

Mijn merrie is 2 jaar terug geopereerd aan een stuk kalk tegen haar diepe buigpees en tarsaalschede rechts achter. Liep kreupel en daarom naar de kliniek. Stok maar dan ook stok kreupel op de buigproeven, iets gevulde peesschede en op de foto's heel duidelijk te zien.

Opties waren;

1. inspuiten en kijken hoe lang het goed gaat, daar zou ze goed van lopen maar periodes zouden steeds korter worden dus uiteindelijk zou de slijtage dusdanig zijn dat ze ingeslapen moest worden.
2. opereren, stuk weghalen was niet mogelijk maar freezen wel, daardoor word het kalk gestopt met groeien en halen ze de druk van de plek.
3. inslapen.

Gezien mijn merrie zich niet echt goed liet onderzoeken gekozen voor optie 2. Operatie zelf was relatief goedkoop (1000 euro) en goed geslaagd. Nu afwachten wat de plek ging doen.
Ze is na de operatie wel nog 3 keer ingespoten waarvan 1 keer onder narcose. Duidelijk is dat het stuk kalk niet meer groeit en mooi stil blijft. Peesschede blijft iets gevuld. Gevolg? als ze meer dan 9 uur op stal staat, en dat staan ze in pension snel op stal, kreupel. Dan word het vocht hard en moet ze het eerst los lopen. S'ochtends kan ze daarom iets stijf zijn.

Als ik goed met haar blijf bewegen kan ze licht recreatief gereden worden, voor de kar is uitgesloten omdat er dan te veel druk op komt. Af en toe een sprongetje kan wel en lichte dressuurwerk ( niet op een dragend achterbeen zetten, gewoon nagevelijk over 4 benen en op de achterhand, maar niet dragen.) minimaal 4 dagen per week MOET ze lopen, anders is ze kreupel.

Mijn merrie is een keiharde, maar heeft het echt heel zwaar gehad met het herstel. Helemaal goed wordt ze niet meer. Mijn dierenarts had zo'n 20 van deze gevallen gezien in heel zijn carrière, en bodegraven behandeld een hele hoop rare dingen. Wel is mijn paard met passende stalling (staan dus aan huis) en goede beweging pijnvrij.

Ik reageer vrij hard, waarom? Ik ben zelf over de 4 nullen kwijt geweest aan operatie en nabehandeling, maar mijn paard heb ik niet meer terug gekregen. Mijn merrie is er een die dood ongelukkig wordt van weinig doen en was dan ook echt een ramp tijdens de revalidatie. Nu is ze blij met de uitdagingen die ik haar probeer te geven. Maar ziet ze in het bos een boomstammetje waar ze van mij over heen mag leeft ze helemaal op (was mijn crosspaard) en dat mag ze echt niet meer veel.
Mijn dierenarts heeft duidelijk gezegd dat zij hersteld is op haar karakter, andere paarden waren eerder uitbehandeld geweest.
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben heel blij dat ik mijn merrie nog heb en van haar kan genieten. Joy betekend de wereld voor mij maar als ik terug kijk, hoop ik dat de komende jaren op gaan wegen tegen wat ik haar aangedaan heb tijdens de revalidatie en behandelingen. Heb je het geld en is het prima om een recreatie paard over te houden (mijn paard was de prognose dat ze terug kon de cross in maar dat lukt niet meer zo danig dat ik wedstrijden kan rijden) wil ik je aanraden om bij mijn behandelend arts langs te gaan. Er zijn maar weinig artsen in Nederland die dit gezien hebben, wel vind iedereen het interessant (Utrecht wilde heel graag de operatie doen bijvoorbeeld).

Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst, als je vragen hebt kun je altijd pb'en.

P.s. Wassenaar is een relatief kleine kliniek, die had dit nog nooit gezien of behandeld. Zij opereren niet. Je kunt beter gelijk op bodegraven zijn.