Paard heeft 'bloedneus' na (zware) inspanning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seventeen

Paard heeft 'bloedneus' na (zware) inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 17:22

Beste,

Als ik mijn paard een zware training laat lopen heeft hij wat bloed in de neus nadien.
Het is al bij 2 crossen gebeurd maar vandaag deed ik een zware galoptraining en had hij weer wat bloed in de neus.

Het is geen echte bloedneus, stroomt of druppelt er niet uit maar er zit gewoon wat bloed.
Morgen bellen we sowieso de dierenarts en er gaat ook nog een wormenspuit in voor o.a longworm. Hij moest toch nog ontwormd worden dus dat komt goed uit.

Ik vroeg mij dus af of er iemand wat van weet?

Groetjes,

xxsalinaxx

Re: Paard heeft 'bloedneus' na (zware) inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:28

Waarschijnlijk heeft hij gewoon dun haar/bloed vaatje. Heeft tie van mij ook al 3,5 jaar. Helemaal onderzocht maar niets ernstigs.
Komt het uit 1 neusgat? En alleen tijdens inspanning?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:37

Kan heel goed een maagprobleem zijn, dat uit zich zo bij inspanning.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:42

ga naar een DA , mijn allereerste pony'tje had dat ook....een voorteken van een serieuze bloeding die fataal was zo bleek later achteraf.(ik werd uitgelachen destijds, ach die pennys denken ook wat te zien!maar ondertussen bleek het letterlijk bloedserieus een singaal). :(
Ik wil je niet bang maken maar stel dat....dat vergeef je jezelf nooit!

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:44

kwita schreef:
ga naar een DA , mijn allereerste pony'tje had dat ook....een voorteken van een serieuze bloeding die fataal was zo bleek later achteraf.(ik werd uitgelachen destijds, ach die pennys denken ook wat te zien!maar ondertussen bleek het letterlijk bloedserieus een singaal). :(
Ik wil je niet bang maken maar stel dat....dat vergeef je jezelf nooit!

Hier dezelfde ervaring in mijn omgeving, na zware bosrit inclusief crossen bloedneus en 2 weken later helaas fout afgelopen.. Zou het minimaal laten nakijken door de dierenarts!

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 18:14

xxsalinaxx schreef:
Waarschijnlijk heeft hij gewoon dun haar/bloed vaatje. Heeft tie van mij ook al 3,5 jaar. Helemaal onderzocht maar niets ernstigs.
Komt het uit 1 neusgat? En alleen tijdens inspanning?

Vandaag voor het eerst uit 2.
Alleen tijdens écht zware inspanning. Dat die hartslag flink omhoog gaat, ik train met hartslagmeter namelijk.
Dat dunne bloedvat hebben wij ook al aangedacht maar ik wil hoog eindigen met dit paard, zit echt potentie in en wil dus ook alles uitsluiten en niet daar nu al zoveel werk en geld instoppen om vervolgens op de wei te zetten. :)

Wij nemen dit zeer serieus, leggen het morgen voor aan de DA. Moet ik toch nog heen bellen dus dat komt goed uit.
Maagproblemen hebben we zelf ook aan gedacht. Maar we nemen zo veel zorg daarvoor. Hij krijgt áltijd hooi voor ruwvoer enzo maar we sluiten het niet uit.

Er gaat eerst sowieso een wormenspuit in en overleggen met de DA. Hij loopt binnenkort nog een eventing (2) en dan maar eens even kijken of hij het weer heeft.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:30

Goed dat jullie het zo serieus nemen! +:)+

Ik weet van omgeving dat dit inderdaad de voorbode was van een grote bloeding die uiteindelijk fataal is geworden helaas.. Voor zover ik weet zou de dierenarts een kleine kans hebben gehad om de zwakke plek in het bloedvat te zien maar ik weet er langs niet alles over :) Ik hoop dat het wat anders is bij jullie!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:43

Aangezien het alleen bij echt zware trainingen is.. zou t mss een longbloeding kunnen zijn?
Ik weet dat dit in de drafsport wel eens voor komt tijdens n koers.. dan is er ook een zware inspanning waardoor de longbloeding ontstaat.. voor deze paarden is het geloof ik meestal einde verhaal in de drafsport.. als gewoon rijpaard kunnen ze dan prima verder aangezien die inspanningen veel minder zwaar zijn waardoor ze dat probleem ook niet hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:44

Kan ook een longbloeding zijn. JE ziet t wel eens bij dravers tijdens grote inspanning. Ben benieuwd, hoop dat het meevalt.
Eerlijk gezegd zou ik geen eventing gaan rijden nu, 1 neusgat is vaak onschuldig, maar 2 is toch wel iets wat van binnenuit komt.

Lol horsies en ik denken hetzelfde :D :D

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:45

Kan het niet een longbloeding zijn? Bij de dravers die uit de koers komen is dit ook wel eens.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:47

Joolien schreef:
Kan ook een longbloeding zijn. JE ziet t wel eens bij dravers tijdens grote inspanning. Ben benieuwd, hoop dat het meevalt.
Eerlijk gezegd zou ik geen eventing gaan rijden nu, 1 neusgat is vaak onschuldig, maar 2 is toch wel iets wat van binnenuit komt.

Lol horsies en ik denken hetzelfde :D :D

Die mening ben ik ook toegedaan, nu uit twee neusgaten betekend geen dun bloedvaatje in de neuswand maar een probleem verder weg. Je wil hoog eindigen met dit paard, een eerste vereiste is dan een absoluut gezond paard. Dus even geen eventing of zware trainingen voor je de oorzaak weet.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 18:48

Gaan ook eerst overleggen met de DA voordat we hem kapot rijden :)
Bel hem morgen direct.
Stond al op de planning maar zolang die groen licht geeft.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 18:51

Longbloeding ga ik nu even op googlen.

Toevoeging:
Als ik die longbloeding op afbeeldingen zie, zit er veel te veel bloed. Het is echt amper wat bloed. Je ziet het amper. Het druppelt of stroomt er ook niet uit. Sluit het niet uit natuurlijk! Ik ga nu even verder kijken.
Laatst bijgewerkt door Seventeen op 10-06-15 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:52

Als het uit 2 is wil ik je toch aanraden er mee naar een dierenarts te gaan.
Is vaak toch een teken van bloeding in de longen, wat ook bij het verhaaltje past dat het na zware inspanning is.
Kan komen door een lichte infectie maar ook door een zwakke ader of noem maar op.
Zou hier zeker uitsluisel over willen, want zoals meerdere al aangaven het is dodelijk als zijn/haar longen vol lopen.
Met een endoscopie is makkelijk te zien waar het vandaan komt incl. eventuele oorzaak.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 18:54

Dankje Kyrke, had nog wat toegevoegd aan mijn vorige bericht.

Is het bij een longbloeding 'veel' bloed? Dat het echt duidelijk zichtbaar is of niet?
Dat zie ik wel op een aantal afbeeldingen maar ben nu nog verder aan het kijken. Sluiten het overigens niet uit! Dat doen we nu nog met niks overigens aangezien google geen DA is.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:58

Bij de pony in mijn omgeving werd er ook gezegd longbloeding inderdaad. Herstelperiode zou 6 tot 8 weken zijn na de bloeding, week later nog een bloeding gekregen en het was toen 3 tot 6 maanden (allemaal volledig stil staan, alleen weidegang) en nog een week later is de aorta gescheurd.. simpel door een zware bosrit.. :n

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 19:00

Als ik op longbloeding google, denk ik niet dat het een longbloeding is. Wij hebben best wel veel medische kennis maar zeggen beiden dat het waarschijnlijk geen longbloeding is.

Het is zo weinig bloed, maar ook geen schuimend of helderrood bloed.
Het is écht heel weinig bloed. 2 neusgaten was vandaag voor de eerste keer en juist dat het uit 2 neusgaten komt baart ons zorgen om er inderdaad wat achter te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:10

Seventeen schreef:
Dankje Kyrke, had nog wat toegevoegd aan mijn vorige bericht.

Is het bij een longbloeding 'veel' bloed? Dat het echt duidelijk zichtbaar is of niet?
Dat zie ik wel op een aantal afbeeldingen maar ben nu nog verder aan het kijken. Sluiten het overigens niet uit! Dat doen we nu nog met niks overigens aangezien google geen DA is.

Kan, hoeft niet. Ik ken er eentje daar stroomde het uit. Een ander had een paar druppels zitten. Hadden beide longbloeding.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:17

Een vriendin van me heeft dit ook gehad met haar paard, daar werd ie eerst met longbloeding gediagnosticeerd, paard enkele weken op rust gezet. Na de rust pakt ze het rijden stilletjes terug op en begint ie weer te bloeden, DA komt terug onderzoeken doen en toen vreesden ze voor een tumor in de hersenen. Zij zo snel mogelijk naar de kliniek waar het paard van top tot teen onderzocht is en daar hebben ze nooit iets gevonden, paard was kerngezond. Het paard is nu trouwens ook nog steeds gezond, alleen hebben ze nooit gevonden waar het bloed vandaan kwam..

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:40

Als het uit 2 is zou ik zeker even een Da er bij halen!

Mijn paard heeft vaak maar uit 1 neusgat met inspanning of warm of heel koud weer. En weten we 100 % zeker dat het bloedvaatje is.

Succes! Houd je ons op de hoogte?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:14

Snollygoster schreef:
Een vriendin van me heeft dit ook gehad met haar paard, daar werd ie eerst met longbloeding gediagnosticeerd, paard enkele weken op rust gezet. Na de rust pakt ze het rijden stilletjes terug op en begint ie weer te bloeden, DA komt terug onderzoeken doen en toen vreesden ze voor een tumor in de hersenen. Zij zo snel mogelijk naar de kliniek waar het paard van top tot teen onderzocht is en daar hebben ze nooit iets gevonden, paard was kerngezond. Het paard is nu trouwens ook nog steeds gezond, alleen hebben ze nooit gevonden waar het bloed vandaan kwam..

Hier ook een paard die het het dus met tijden heeft, vorig jaar onderzocht niks gevonden. Deze week weer prijs en dus wordt dat weer twee weken stapritjes anders blijf je bezig. Maar ik wil er wel weer naar laten kijken. Word er toch echt bang van, straks heb ik hem eens in mijn handen...

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 07:46

We hebben terug gedacht en komen toch uit op een ader geknapt. Het gebeurde namelijk alleen op plekken waar hij zijn neusgaten echt ver open heeft gehad. In overleg met de dierenarts wil ik hem toch naar de kliniek brengen en daar kijken of het was anders zou kunnen zijn, ook zodat het bij mijzelf goed zit en de eerste 2 crossen afgemeld.

Ga nu mooi met een vriendin mee om te kijken :)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 07:50

Kan eventueel ook nog een geknapt longblaasje zijn. Heeft mijn oudere merrie ook wel eens gehad. Zij had het vaak bij inspanning als het ineens extreem warm of extreem koud weer was.

Goed dat je het toch na laat kijken, is de enige manier om zekerheid te krijgen. Succes ermee :)