himalaya liksteen of 'gewoon' zoutblok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

himalaya liksteen of 'gewoon' zoutblok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 07:27

Ik was benieuwd wat het verschil is tussen een himalaya liksteen en de gewone ouderwetse witte zoutblokken. Iemand die mij dit kan uitleggen?

Monchou

Re: himalaya liksteen of 'gewoon' zoutblok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 07:40

Volgens mij zit er weinig tot geen verschil tussen. Het is alleen een andere manier van bevestigen, want voor de Himalaya zoutblokken heb je geen houder nodig.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 07:43

In himalaya zout zitten 48 verschillende zouten en mineralen, wat optimaal voor het paard is, wij verkopen die ook!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 07:50

Die Himalaya stenen zijn inderdaad goed voor je paard, mits die ze als zoete snoepjes oplikt.

Ik had die ook maar kon iedere 2 weken een nieuwe ophangen. Ben maar weer overgestapt dus haha

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 07:56

Ik heb ze beide hangen. Mijn jongste kiest voor witte zout blok. En de oudste eczeem 20 jaar. Kiest voor Himalaya steen.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 07:59

In mijn ervaring vinden ze de himalaya lekkerder. Mijn 6-jarige merrie vind hem erg lekker en mijn veulen van 10 maanden likt er af en toe een beetje aan.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 08:00

Ok, maar wat is nu het echte verschil tussen die 2?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 08:06

idylle schreef:
Ok, maar wat is nu het echte verschil tussen die 2?

Het rode in de himalayasteen is ijzer. Daarom wil ik zulke stenen niet, er zit al te veel ijzer in m'n hooi. Te veel ijzer verhindert de opname van koper, zink en andere mineralen. In mijn hooi zit veel ijzer (zoals in bijna al het hooi in Nederland) dus hier alleen wit zout.

Net zoals met alle andere supplementen hoort ook je zout een aanvulling te zijn op het ruwvoer. Daar kijk je altijd als eerste naar :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:46

juliedo24 schreef:
In mijn ervaring vinden ze de himalaya lekkerder. Mijn 6-jarige merrie vind hem erg lekker en mijn veulen van 10 maanden likt er af en toe een beetje aan.

Himalaya lost veel moeilijker op, ze moeten er dus langer aan likken om net zoveel binnen te krijgen als van zo'n witte steen.
othelloster schreef:
In himalaya zout zitten 48 verschillende zouten en mineralen, wat optimaal voor het paard is, wij verkopen die ook!

Amper, er zijn beter mineralen stenen waar de die extra mineralen ook in hoeveelheden in zitten dat ze werkelijk verschil maken in de hoeveelheden die het paard nodig heeft. Komt bij dat het hele proces flink milieubelastend is. Ik heb hier stenen zonder ijzer en met genoeg mineralen om grotendeels als supplement te dienen naast hooi/gras en water. Die moet ik wel beschermen tegen de regen, want anders smelten ze. Zouden ze dat niet doen, dan zou het speeksel van een paard er ook weinig invloed op hebben en heeft er aan likken weinig nut.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:49

Dit is een onderzoek over likstenen:
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... stenen.htm

Hier worden ook de likstenen vergeleken:
Citaat:
Himalaya

Overal waar deze steen wordt aangeprezen wordt genoemd dat deze steen talrijke sporenelementen bevat, maar volgens de ingrediëntenlijst zijn de hoeveelheden dermate minimaal dat ze geen praktische bijdrage leveren in het voorzien van de mineralenbehoefte van het paard. Praktisch gezien bestaat de steen dus eigenlijk alleen maar uit NaCl, oftewel gewoon keukenzout.

Citaat:
Rijk aan sporenelementen? Een paard van 500 kilo heeft voor het voorzien in zijn mineralenbehoefte met behulp van een Himalaya-liksteen het volgende nodig:

Dagelijks 65 kilo Himalaya-steen om voldoende koper binnen te krijgen (de steen bevat 1 mg koper per kilo, en een paard heeft ongveer 65 mg per dag nodig)
Dagelijks 24 kilo Himalaya-steen om voldoende ijzer binnen te krijgen (de steen bevat 19 mg ijzer per kilo, en een paard heeft ongeveer 460 mg per dag nodig)
Dagelijks 20 kilo Himalaya-steen om voldoende mangaan binnen te krijgen (de steen bevat 15 mg mangaan per kilo, en een paard heeft ongeveer 300 mg per dag nodig)
Dagelijks 29 kilo Himalaya-steen om voldoende magnesium binnen te krijgen (de steen bevat 450 mg magnesium per kilo, en een paard heeft ongeveer 13000 mg per dag nodig)
Voor wat betreft Zink, Jodium, Cobalt en nog een aantal andere mineralen kan het paard de hele Himalaya zoutmijn leegeten, maar zal hij nooit genoeg binnen krijgen. Het zit zo weinig in de steen dat zelfs de reclamemakers wijselijk hun mond houden.

Sindsdien koop ik ook geen himalaya blokken meer ;)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 14:18

Brechtje122: _O- geweldig! 65 kilo himalaya steen om voldoende koper binnen te krijgen.
Ik had al een klein vermoeden dat het weer zo'n 'mode' verschijnsel zou zijn.

Welke steen is dan beter als de himalaya?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 14:20

Zo heey! Als je 65 kilo himalaya steen naar binnen zou werken dan drinkt dat paard zich toch helemaal de polonaise uit de waterbak....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 14:24

idylle schreef:
Brechtje122: _O- geweldig! 65 kilo himalaya steen om voldoende koper binnen te krijgen.
Ik had al een klein vermoeden dat het weer zo'n 'mode' verschijnsel zou zijn.

Welke steen is dan beter als de himalaya?

2 opties : een enkel zout steen of een mineralensteen zonder ijzer. Beide zijn te vinden, maar het is even goed etiketten lezen. Mineralensteen is idd bv bij paardnatuurlijk te krijgen. Pure zoutsteen kan ik bij mijn eigen fouragehandel krijgen, maar niet bij bv de welkoop.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 14:28

jorika1986 schreef:
Zo heey! Als je 65 kilo himalaya steen naar binnen zou werken dan drinkt dat paard zich toch helemaal de polonaise uit de waterbak....

Infuus aanleggen in de vorm van tuinslang :))

Hier geen likblokken meer, ik heb er nu een van paardonnatuurlijk met extra magnesium maar zodra die op is gewoon weer een emmer keukenzout waar ze uit kunnen pakken en de rest via een aanvullend voer afgestemd op het ruwvoer wat ik heb. Vind ik toch de beste oplossing.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 14:31

Zout is toch gewoon zout, afgezien van NaCl MgCl. De rest wat er in zit aan extra elementen is volgens mij te verwaarlozen.
Vind ik ook altijd zo'n mooie klets van keuken- en zeezout.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 14:34

Welke zout maakt me echt niet uit. Gewoon zout zonder extra jodium en dan het pak wat per kilo het goedkoopste is :Y) Any zout will do.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 14:54

Vind het wel interessant hoor! Ik heb stom toevallig vorige week een himalaya steen gekocht 8)7
Als die op is, zal ik eens kijken voor wat anders.

@koper: begrijp ik het goed dat je het zout gewoon los in een emmer aanbied?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:27

Ja. Dan kunnen ze zelf pakken wanneer en hoe veel ze willen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:39

Ik heb altijd de himalaya steen. Meer voor de sier, want beide kijken ze er niet naar om. Maargoed, t ding hangt er in elk geval mochten ze het nodig hebben.
Ik heb voor deze steen gekozen omdat hij makkelijk op te hangen is.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:48

Volgens mij :') lezen ze bij Divoza ook mee op Bokt. Zag vandaag dat de Himalaya stenen in de aanbieding waren voor 2,50.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 20:49

Die van mij En d'r weidegenootje genieten er goed van, want er is al een hele 'deuk' in de steen gelikt hihi

@bonnelover _O-