Tandarts/gebitsverzorger/veearts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Tandarts/gebitsverzorger/veearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 23:55

Wie laten jullie komen en merken jullie echt grote verschillen?

Vroeger kwam de veearts vijlen en dat was het eigenlijk wel.

Toen deed ik mee met de stal waar we stonden. Dan kwam ''de tandarts'', maar was feitelijk dan een gebitsverzorger zoals ze het nu noemen......

Nu zou ik graag een tandarts willen laten komen, maar er zouden er maar 15 zijn en het heeft nogal wat voeten in de aarde. Degene die in onze omgeving kan komen, kan niet sederen. Dan moet er weer apart een veearts komen of bij blijven. Aangezien veeartsen het hier ook kunnen, staan ze niet echt te juichen en kraken de tandarts af als een dure naam.

Onze ''oudjes'' zijn gedaan door een gebitsverzorger die ook op de officiele lijst staat en een goede naam zou hebben. Maar na 8 maanden door de veearts laten bekijken die nog veel moest vijlen.

Onze jonge paard heeft echt wel wat problemen. Is eind 2014/begin 2015 pas gedaan wegens proppen door de veearts. Met sedatie en elektrisch. Het proppen werd minder, maar ik bleef andere dingen merken.
Nu even samen met iemand bekeken en het is behoorlijk duidelijk dat het helemaal niet oke is en er wel wat meer moet gebeuren dan even flink heen en weer raggen met een vijl.

Maar nu ga ik twijfelen. Het moet echt goed gedaan en door iemand die even verder kijkt dan alleen de scherpe randjes.

Ben benieuwd naar anderen hun ervaring, hoewel die ook totaal verschillend zullen zijn. Maar zeker bij wat probleemgebitten ajb reageren.

Ashley5760

Re: Tandarts/gebitsverzorger/veearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 06:07

Ik heb eerst veearts met hand veil gehad. Dat bleek een grote fout ;).
Inmiddels heb ik een dierenarts die speciaal opleiding ervoor gehad heeft (in Usa) en elektrisch veilt. Top!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 13:55

Tja, vroeger kwam het ''in'' om de tanden te laten doen en deed de veearts het altijd zonder verdoving en met de hand bij de gewone gevallen.

Sindsdien heb ik het wisselend door een veearts en gebitsverzorger laten doen. Als er iemand op stal kwam met een goede naam stond ik daar wel voor open.

Nu zou ik wel een tandarts willen, maar er zijn er echt weinig en ze mogen niet allemaal verdoven. dwz apart een veearts laten komen.

Nu heb ik contact gehad met een veearts die vind dat veeartsen met gebitsopleiding het meest betrouwbaar zijn en juist de tandartsen een dure naam.

Ik wil juist weten of mensen echt grote verschillen hebben gemerkt. Ik wel, maar het is ook persoonsafhankelijk. Zoals wij in een nieuwe omgeving kwamen 2x, moet je op anderen vertrouwen en wat zij goed vinden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:45

Als jij iemand hebt die niet kan/mag verdoven, is het dus een gebitsverzorger. Ik zou ook gaan voor een dierenarts met uitgebreide tandartsopleiding.

Het vervelende van die site is eigenlijk dat iedereen zich er kan aanmelden, maar dat het systeem om de goeden er uit te vissen nog niet in werking is.

Ik snap alleen niet dat 15 te weinig zijn, bij ons komt bijvoorbeeld Daan Staller en die doet er voor zover ik weet ongeveer 8 op een dag ( Hij trekt er bij een behandeling een uur per paard voor uit). Je kan wel bij een heel aantal doorklikken naar een site en als daar niet bij staat dat ze DA zijn en mogen verdoven, zou ik verder zoeken. Als je dan een naam hebt, kan je hier altijd weer naar ervaringen met die persoon vragen.

Je kan eens contact opnemen met http://dapnijkerkwellensiek.nl/paarden/ ... eiten.html . Die hebben twee paardenartsen die in Idaho zijn opgeleid voor paardentandarts. Ik kan nergens vinden of ze ook op locatie komen en wat de kosten zijn, maar dat zou je kunnen informeren.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:26

Ik ga juist voor een ouderwetse die alles met de hand doet en niet mag/wil verdoven. Deze man weet zijn patiënten zo gerust te stellen dat er maar hoogst zelden een verdoving gevraagd hoeft te worden. En lukt het een keer niet, dan komt hij liever terug dan het paard verder te stresseren. Hij is overigens ook opgeleid in Idaho, lang geleden

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:38

Ik ga alleen nog maar voor electrisch en verdoofd. Het gaat veel sneller, minder stress voor het paard en een blije dierenarts (en paard en ik) omdat ook zonder verzet de achterste kiezen gedaan kunnen worden.

Ik zou kijken bij een paardenpraktijk bij jou in de buurt, mensen die opgeleid zijn als paardendierenarts en die electrisch vijlen en veel gebitten doen. Dan kan t bijna niet mis.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:42

Wellesiek doet electrisch vijlen. Ik ben positief over hun werk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 22:40

Jet, Er zit nogal verschil in... Ik had contact met een tandarts en die verwees me zelf naar iemand die wel echt tandarts is, zo opgeleid, maar niet mag verdoven.

Diegene vertelde me idd ook dat er namen op de site uit de USA naar voren komen die twijfelachtig zijn en zich dus zelf hebben aangemeld min of meer.

Daan Staller was eerste keus, maar komt echt niet voor weinig paarden naar deze kant eventjes.

Wellensiek is niet onze kliniek en heeft ook niet onze voorkeur.

Wij hebben met verschillende manieren ervaring en daarom wilde ik ook weten wat anderen nu de grote verschillen vinden. We weten zelf wat we nu gaan doen in principe, maar ik vind het nogal een chaos geworden op tanden gebied.

Ik zie wel dat iemand met een zogenaamd goede naam, nu ook vaker in twijfel wordt getrokken over zijn werk. Ik vond zijn werk erg slecht. Maar nog steeds laten mensen diegene komen, dat hou je toch.

Voor alleen het vijlen kun je in principe prima een goede veearts of gebitsverzorger laten komen die goed werk doet. Voor afwijkingen of problemen, moet iemand even verder kijken dan scherpe puntjes op de kiezen.
En daar heb ik nu mijn twijfels over of iedereen dat kan.

De een zegt het te doen en bij de ander hoor of lees je er niks van verder.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 04:45

SP, je hebt wel gelijk natuurlijk dat er grote verschillen kunnen zitten ook tussen mensen die allebei in USA zijn opgeleid. Het is ook maar net of je het bijhoudt met trainingen en cursussen of dat het een eenmalig iets is geweest en dat je teert op de kennis die je destijds hebt opgedaan bijvoorbeeld. Kon Daan niemand aanbevelen die naar zijn idee goed was?
Ik persoonlijk vind het niet voldoende om een gebitsverzorger erbij te hebben ( tenzij hij goed is in elektrisch bewerken en je het paard laat verdoven door een DA). Als ze niet goed weten wat ze doen missen ze juist problemen, vooral achter in de mond. En zo kan je van probleemloos gebit naar zeer groot probleem gebit gaan bij je paard. Als een DA-tandarts controleert en er hoeft niets of weinig te gebeurden, dan doet hij dat ook wel, dan gaat hij echt geen dingen doen die niet nodig zijn.

Nou ja, ik denk dat we wel op één lijn zitten qua denken hoor, lastig dat de goeden niet willen komen voor één paard of voor een paar paarden.

Is er voor jou geen mogelijkheid zelf op pad te gaan met je paard? Dan kan je naar een DA-praktijk en kan je paard als het nodig is verdoofd worden door een DA en behandeld worden door een goede gebitsverzorger.
Ik kan je ook voor probleemgevallen Victor Schevers aanraden, die zit in de buurt van Emmen. Dat is ook een eindje uit de buurt, maar die is wel ook heel goed. http://www.zod.nl/paarden/ons-team/ .

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 08:57

Hier komen ze van de ambulante kliniek van de faculteit in Utrecht. En kijken ze ook echt wel verder dan haken en puntjes.. Ook diastasen worden meegenomen, de snijtandjes, eventuele golven die erin zitten, tandsteen, wolfskiesjes. En je mag altijd mee kijken! Ik vrees alleen dat die voor jou te ver weg zitten.