Sinds Februari heb ik mijn pony op sober voer gezet waar zijn lichaam het erg goed op doet. Hij was altijd aan de dikke kant en heeft weinig fut. Afgelopen zomer had ik ontdekt welk voer ik moest geven wat het effect had van 10 red bulls. Geplette haver + geplette gerst + en geplette mais. Een raket had ik. In november waren zijn spieren ondertussen zo hard geworden door de hoeveelheid suiker die niet afgebroken werden en de lever die overuren moest maken. Ok dat was het dus ook niet.
Kuil geschrapt en duits paardenhooi gaan geven en over gestapt op care for live . En wat zijn lichaam betreft prima . Alles is lekker zacht geen vetophopingen meer. Echter wanneer ik rij merk ik dat de energie er zeer snel uit is. Dus ik wil weer wat gaan toevoegen. Zonder dat zijn lichaam van streek geraakt.
Maar wat ? Ondertussen geef ik olie bij zonnebloem en lijnzaad. Echter heb ik niet het gevoel dat hij hier meer energie door heeft.
Ik snap wel hoe het systeem in mekaar zit maar in de praktijk mis ik energie. Iemand nog ideeen ?
ellepel
Geplaatst: 08-06-15 21:13
Hoeveel geef je van alles?
En na hoe lang is de energie er uit, ligt het misschien aan de opbouw van je training?
S'ochtends 250 gr care 4 l. en s'avinds ook. daarbij 150 ml olie En 7 kilo duits paardenhooi verdeeld over de dag en een plak stro. Hij is 1 m 50 groot . En flink rond geribt. Zijn gewicht zit nu op 440 kilo. En dat wil ik zo houden minder hoeft ook niet . Dan moet ik nog minder gaan voeren en dat zou niet goed zijn voor zijn spijsvertering.
Het lijkt niet heel veel maar het is wel de hoeveelheid waar ik op merk dat zijn lichaam hier niet stijf op word en geen afvalstoffen mee opslaat.
Mijn trainingen duren meestal 40 tal min. Ik begin met 12 min losstappen. Na elk blokje mag hij de hals even lekker strekken . Ik merk ook dat hij hier telkens weer soepeler van word. Daarna neem ik weer een trainingsblokje en ga ik draven losdraven en halfweg wat gaan schakelen. Daarna weer hals strekken en wat stappen en nog even draven en de galop. Daarna ga ik hem uitstappen .
Romy18
Geplaatst: 08-06-15 22:29
Ik heb bij ons de paarden die snel dik worden enkel en alleen op haver en hooi staan, doen ze het prima op genoeg energie en ze worden niet te dik
Hoeveel mais/ haver/ gerst gaf je? Ik heb er hier 1 die super heet word van een bepaalde muesli. Beetje t zelfde type als jouw knapperd. Zal ik voor je kijken wat dat precies is? Of zoek je een suplement?
Mais is een energie loze dik maker, die had je niet moeten voeren. Maar haver kun je prima bij voeren voor meer energie zonder dik te worden. Olie schrappen (dikmaker) en vervangen door haver zou mijn tip zijn. En wellicht iets meer hooi.
Care4Life is volgens mij niet echt sportpaardenvoer... Misschien is Kentucky Lite van Havens een alternatief? Granen met de vitaminenbrokjes er al in, scheelt ook een supplement. Bevalt mij goed, ik voer aan een volwassen paard (M dressuur, B springen) een dikke schep per dag (iets meer dan 1 kg) en daar doet ie het prima op, in combinatie met (beperkte) weidegang en 1 plakje hooi.
Van haver merk ik geen effect heb dat al zo vaak geprobeerd. Gerst wel maar is heel moeilijk verteerbaar. Heb net zijn hele lichaam opgeruimd van alle afvalstoffen ben daar een half jaar mee bezig geweest en merk duidelijk verschil. De geplette mais deed het hem toch echt van energie bom hoor. Echter ook weer zeer moeilijk verteerbaar en ga ik dus ook niet meer geven. Care for life is inderdaad geen sportbrok zit vol met kruiden en mineralen daar is geen gebrek aan .
Ik heb toch nog een beetje zitten verder zoeken en kwam uit bij subli ponybrok. Ietsje meer suiker en zetmeel in het voer maar toch maar half zoveel als de gemiddelde brokken. Want dat vind ik belangrijk . Ik dacht misschien dat er nog meer mensen hier vrij naturel voeren maar wel herkennen dat ze ook energie missen om te sporten met hun paarden. En hoe zei dat oplossen.
dingogirl
Geplaatst: 09-06-15 12:33
ik heb een tweespan shetlanders die gemiddeld 50km per week lopen. met ritten van 30-40km in het weekend. in het begin voerde ik ook muesli. te dik en te veel energie kwijt aan zetmeel/ granen verteren. maar nu ben ik al een jaar of 1,5 overgestapt op marstall vito en healthy herbs. "krachtvoer" zonder granen en met alleen natuurlijke suikers.
ze zijn super fit, mooi in model en zijn niet moe te krijgen. ook niet na 35km rijden. super dus. voor mij geen standaard krachtvoer meer. als je al granen bij wilt voeren zou ik voor ongeplette haver gaan.
Ik geef van phytonics multivit met goede resultaten. Die van mij staat op granen ipv biks en als hij al zijn energie daaruit moet halen moet hij minimaal 3 kilo per keer dat doen we niet.
Dit is ideaal genoeg energie
Geef er ook nog magnesium bij.
Jasmijn159
Geplaatst: 09-06-15 17:23
Energie haalt je paard uit vetten of uit suikers. Als je denkt dat hij van vetten genoeg binnen krijgt en hij is alsnog niet fit genoeg, dan zul je het dus moeten zoeken in suikers (koolhydraten), in wat voor vorm dan ook. Succes!
dingogirl
Geplaatst: 10-06-15 12:38
de meeste energie moet je paard uit ruwvoer kunnen halen. vetten is voor extra energie.