Paard gaat in plashouding staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Paard gaat in plashouding staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 15:43

Graag hoor ik wat jullie in mijn situatie zouden doen.

Paard, 15jaar oud, al jaren ruin.
Situatie is niet veranderd, 24/24 7/7 buiten met vriendinnetje.

Gaat sinds een tijdje 'nogal vaak' (staan niet aan huis, dus kunnen het alleen zien als we er zijn natuurlijk) in plashouding staan, hij schacht iets uit en beslist dan van toch niet te plassen.
Behalve dat is er helemaal niks vreemd aan hem.

Dierenarts is al geweest, kon niets vreemds vinden. Bloedonderzoeken was 100% goed.
Blaasontsteking was het volgens hem vrij zeker niet.
Dierenarts steekt het op een manier van doen/ontlasten/strechen/...
Ik moet nu beslissen wat de volgende stap is.
Bijvoorbeeld verdoven, laten uitschachten en dan ook een urinestaal nemen.
Maar dierenarts is bang dat het enkel geld wegsmijten is. Maar de beslissing is uiteraard aan mij.

Als hij nu ziek of down oogde, had ik niet getwijfeld. Maar als je hem de plasstand niet ziet doen zie je er helemaal niks aan. Paard zit vol energie. Nu blijkt bloed dan ook perfect.
Laatst bijgewerkt door Kirrr op 08-06-15 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Paard gaat in plashouding staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:45

Wat raar, het eerste wat ik dacht was inderdaad een (beginnende) blaasontsteking, maa als dat uitsloten is...
Ik denk dat je het beste zijn urine kunt laten testen op onstekingswaarden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:46

En voor dat al deze dure onderzoeken zijn geweest heeft de da ook gecontroleerd of zijn plasbuis wat verstopt is door smeer of een boon??

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:47

Je kunt in plaats van sederen, laten uitschachten, monster nemen... etc Ook gewoon een half dagje op stal spenderen en wat spontane urine opvangen. Voor kweek is dat denk ik niet 'schoon' genoeg, maar het is prima plas om te checken op bloed (wat weer indicatie is voor blaasstenen of blaasontsteking) en checken op kristallen (ook weer indicatie voor blaasstenen). Ook kun je dan zien hoe zijn plasstraal is: druppelend of echt een flinke straal. Dan heb je al een hoop info zonder de hele poespas van sederen en catheteriseren.

Laat hij goed zijn leuter en koker schoonmaken?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 15:51

DA zegt dat bij een blaasontsteking ze steeds kleine beetjes plassen.
En dat doet hij zeker niet..
Plus dat er nu ook geen ontstekingswaarden te vinden waren in het bloed, maar dat blijkt niet altijd te zijn bij blaasontstekingen.
Dus in principe kan een blaasontsteking nog altijd.
Hij doet het zeker al een aantal weken, dus beginnend lijkt me dan weer niet te kunnen.

Bigone; welke dure onderzoeken? Er is alleen bloed genomen en gevoeld.
DA heeft zo goed mogelijk proberen te kijken of er iets mis was in die zin. Maar dat hebben we niet kunnen vinden. Ik kijk sowieso ook elk jaar na bij het tandarts bezoek omdat hij dan verdoofd is.
Op andere momenten plast hij wel gewoon.. dus de ene keer wel verstopt en de andere keer niet.. kan dat?

Jasmijn; zonder verdoving mag je er wel een beetje aanzitten, maar hij trekt alles snel in.
Urine opvangen heb ik idd al geprobeerd.
Maar de timing is niet ideaal (net huis, vol in verbouwingen) heb niet echt tijd om een hele dag te zitten wachten tot hij plast. Vaak heeft hij net geplast voor we ochtenden komen voederen, dan plast hij ook niet direct terug. Of is hij aan het plassen als hij onze auto hoort oprijden.
Het is zeker en vast een goede straal en dus niet druppelend.
Hij plast vaak in het zand, van bloed is er zeker niks terug te vinden.
Heb geen idee hoe die kristallen er moeten uitzien. Ik vind in de plasjes niets vreemds terug. Ga even googlen.

Bedankt voor de tips alleszins.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:03

Kristallen zie je alleen onder de microscoop op een urine uitstrijkje. En er kan zeker bloed inzitten, wat niet met het blote oog te zien is. Je kunt dus het sederen en catheteriseren overslaan, maar de dierenarts zal alsnog de urine moeten onderzoeken..

Anders auto stukje verderop parkeren, aan komen lopen en dan iemand anders met de auto op laten rijden zodat hij gaat plassen en jij er al naast staat met een bakje? Succes in elk geval!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:20

Mijn paard heeft dit ook eens gedaan,maar die ging steeds zo staan en er kwam niets...Dus de da gebelt,hij had nierkoliek.Met infuus laten plassen.Later op de dag weer de da een infuus laten geven.

Ben je zeker dat hij wel plast?Is hij gevallen in de wei?Misschien zit er iets niet goed in zijn rug?Of inderdaad bonen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:28

Het oude paard van een vriendin van mij deed dit ook. Bij hem was het een teken dat hij (lichte ) koliek had.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:57

Ik zou da hem laten verdoven en bonen proberen te verwijderen. Is een vrij eenvoudig klusje heb ik bergrepen en zou zo maar eens de oorzaak kunnen zijn.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:18

Idd Troi, ik denk ook dat er wellicht sprake is van bonen. In dit topic: [MD] Dikke boon uit z'n fluit (tis wel een behoorlijk stukkie lezen) staan veel tips over hoe schoon te maken en hoe bonen er uit te krijgen.

Mijn paard had ongeveer wat de jouwe ook heeft en die bleek dus boon te hebben en bijna helemaal verstopt te zitten. Maar we mogen er toch van uit gaan dat de veearts hier ook mee bekend is... Raar

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:21

Kan ook een teken zijn van maagpijn.
Doet hij het tijdens of na het eten of is er geen peil op te trekken?

BBG2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:31

H

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 19:47

Wauw veel vragen en antwoorden.

Paard plast wel. Er zijn duidelijk plasjes te zien en we zien hem ook af en toe plassen.

Er is geen peil op te trekken. Soms na het eten, soms voor, soms in het midden van de dag.
Maag heeft da ook achter gevraagd, maar daar zijn verder geen symptomen voor.

Volgens mij is hij niet gevallen, osteo komt sowieso 1 maal per jaar of als ik problemen voel/zie. Kan haar natuurljk laten checken. Maar het lijkt me toch eerder lokaal te zitten of wil dat allezins uitsluiten.

Het algemene idee is dus de koker goed (laten) schoonmaken en vandaaruit verder kijken?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:59

Zou ook de mest eens (laten) onderzoeken op de aanwezigheid van zand.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 20:01

Paarden eten nooit van de grond en gras staat dik/sterk genoeg om geen zand daarmee binnen te krijgen.
Ze krijgen sowieso af en toe een kuurtje. Maar heb nog nooit zand gevonden in de mest.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:02

Verdikkeme.
Nou ja, gelukkig natuurlijk ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:04

Ik heb een ruin van 27 jaar en die doet dit ook.Maar hij doet het heel vaak als ik hem uit de wei wil halen.Dan gaat hij in de plashouding staan,maar hij plast niks.Dan spoor ik hem aan dat hij mee moet lopen.Hij loopt dan ook gewoon weer mee en is er niks aan de hand.Ik denk dat mijn ruin het doet om tijd te rekken,omdat hij geen zin heeft om te werken.

TS kan het niet gewoon een Tic zijn van hem?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 20:13

Dat zei DA ook maar vind het heel vreemd dat hij dat ineens zou krijgen terwijl er in zij leven niks veranderd is... Wil toch eerst medische dingen uitsluiten.
Ga morgen da terug bellen.

Bedankt!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:19

Mijn ruin deed dit ook zomaar van de een op andere dag,ook niks veranderd in zijn leven.Hij heeft er nog een Tic bij, hij knikt steeds JA als hij draaft.In stap en galop doet hij dit niet.Blijkbaar kunnen ook dieren een Tic hebben,net als mensen.

Logisch dat je eerst medische dingen wil uitsluiten.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:22

Is het een quarter? Zo ja: is hij getest op PSSM?
Dan zie je nl wel dat ze stretchen en dan in de 'plashouding' gaan staan.
Long shot, maar toch...........

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 08:42

Hij is N/N getest.

Na de post van Mrie (had het topic ook al wel eens tegengekomen) ben ik gisteren nog eens op onderzoek gegaan. Bonen kan ik echt niet vinden. Wel velletjes en huidsmeer etc. Heb al een stukje proper gemaakt. Hij liet het goed doen, maar na een tijd was hij het beu. Ga vanavond nog een stukje proberen. Wie weet kom ik toch nog iets tegen dat de oorzaak zou kunnen zijn.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:19

Gelukkig maar, een boon of iets dergelijks is lastig, maar nog altijd beter te behandelen dan PSSM.
Als het niet lukt kun je nog een beetje Sedalin (of hoe heet dat tegenwoordig?) proberen, dan schacht hij misschien wat makkelijker uit.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 16:50

Relaquine? ;)