Invloed tanden; van hooi naar gras

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa_

Invloed tanden; van hooi naar gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 13:01

Hoe belangrijk is het afbouwen van hooi naar gras (en andersom)? Ik doel op haakvorming of extreem afslijten van de kiezen en tanden.
Stel je paard krijgt bijvoorbeeld eerst grofstengelig hooi gevoerd en je verandert dat ineens naar volledig weidegang met sappig zacht gras. Is de kans op haakvorming op de kiezen dan groot? Hebben tanden en kiezen tijd nodig om te wennen?

Ik voerde onze pony's 3x per dag hooi (ze hebben dan overdag weidegang op een schrale wei en staan begin avond in een stenenpaddock). Nu wil ik naar volledig weidegang (met voldoende gras) zonder hooi bij te voeren. Nou heb ik al afgebouwd naar 2x per dag hooi. Is dit afbouwen onzinnig? Zo niet, hoeveel dagen/ weken moeten er tussen zitten voordat ik naar 1x per dag hooi kan gaan?

Ik hoop dat hier gebitsverzorgers zijn die mij hierin kunnen adviseren. (Mijn vraag gaat dus puur om zorgen van tanden en kiezen. Niet de stofwisseling ofzo).

Kirrr

Re: Invloed tanden; van hooi naar gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:03

Ik ben geen tandarts, maar volgens mij heeft dat helemaal geen effect.
De tanden slijten omdat ze constant eten, niet door wat ze eten.
Sowieso elk jaar een tandarts erbij en er kan toch geen probleem zijn.

Ik bouw helemaal niks af of op.
Als ze gras hebben krijgen ze geen hooi.
En als ze geen gras hebben dan krijgen ze hooi.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 15:43

Ok, dus jij denkt dat de structuur helemaal geen invloed heeft op de kiezen?

Dus gewoon zwart-wit zeg maar. Duidelijk.

Hoe zijn de tanden van je paarden bij de jaarlijkse check? Hebben ze dan haakjes of valt het allemaal mee?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:54

Ik bouw ook niet af. Paarden gaan ieder jaar naar de tandarts (geen gebitsverzorger) en ieder jaar zitten er gewone haakjes op. Niets bijzonders. De lijn zit er super strak in omdat ze ieder jaar gaan dus het enige wat hij moet doen is het bijhouden, haken weghalen, tandsteen weghalen en gewoon weer zorgen dat het er perfect uitziet. Nog nooit gehoord over de overgang gras/hooi of dat iets voor de tanden doet. Moet begin volgende maand weer, zal het eens vragen als ik het niet vergeet.

Ik heb er in iedergeval nog nooit over nagedacht en dus ook nooit iets mee gedaan en paarden hebben allemaal prima tanden en hoor nooit vreemde geluiden bij de jaarlijkse controle.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:12

2 paarden kunnen 2 jaar verder.
Die hebben na 1 jaar dus helemaal niks en na 2 jaar amper haakjes.

1 paard moet wel elk jaar, die heeft altijd haken na 1 jaar.

Maar niks speciaals dus.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:17

De overgangen tussen de verschillende vormen van voer hebben miniem effect op het gebit, maar niets om je zorgen over te maken. Bij een paard is het de bedoeling dat de tanden slijten tijdens het eten. Dus als er iets veranderd dan corrigeert dat zichzelf door het kauwen. De haken die ontstaan aan het gebit van een paard worden veroorzaakt door de kauwbeweging die het maakt, niet door het type voedsel.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 18:54

Thanks mensen, voor de reacties.

[quote="xmarliez"] Nog nooit gehoord over de overgang gras/hooi of dat iets voor de tanden doet. Moet begin volgende maand weer, zal het eens vragen als ik het niet vergeet.quote]

Oh, dat waardeer ik! Als je dat wil doen, fijn.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:00

Op de tanden heeft het, voor zover ik weet, weinig invloed. Op het darmstelsel wel.
Meestal heeft het alleen tijdelijk wat dunnere mest tot gevolg.
Paarden die koliekgevoelig zijn, kunnen er problemen mee krijgen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:02

Ik heb het vandaag nagevraagd voor je.
Afbouwen is absoluut niet nodig. Gras is namelijk erg zacht en daarvan slijten de tanden echt helemaal niets. Van hooi slijten de tanden ook echt minimaal en dat komt dan niet eens door de structuur van het hooi maar doordat het paard meer druk moet zetten op de kaken bij het kauwen. Gras zouden ze zo door kunnen slikken zonder te kauwen, zo zacht is het dus daarbij hoeven ze vrijwel geen kracht te gebruiken. Bij hooi is dat iets meer maar niet voldoende om de kiezen te laten doen slijten.
Het enige wat je kunt doen voor het onderhouden van het gebit is gewoon jaarlijks of een keer in de twee jaar de tanden laten doen door een goede paardentandarts. Met voeding kun je aan de tanden van het paard vrij weinig doen.

Vandaag was het ook weer goed te zien bij mijn jonge paard. 9 maanden geleden voor het laatst geweest en de lijn zat er nog super strak in. Alleen bij de onderkaakkiezen aan de binnenzijde zag je toch weer haken (niet te vergelijken met een paard die nooit bij een tandarts komt uiteraard) maar ze zaten er dus al weer wel! Gewoon weer de jaarlijkse behandeling gehad en nu gleden de tanden weer super goed over elkaar heen. Dus het is gewoon echt nodig om jaarlijks de tandarts te bezoeken.
Dit paard krijgt iedere dag gras en hooi bijgevoerd en gewoon goede brokken + gepunte haver. Dus qua voeding staat hij gevarieerd maar daardoor slijten de kiezen dus niet.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 19:01

Aha, duidelijk. Thanks voor het navragen xmarliez!
Dus haakvorming is eigenlijk niet te voorkomen?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:34

Nee, inderdaad.