Pony met bloedarmoede

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__elise__

Pony met bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 10:29

Hallo allemaal,

Misschien kennen jullie mij nog van dit topic: [PP] Achtergelaten pony.

Om een lang verhaal kort te maken: Mijn vriend en ik hebben begin dit jaar een nieuw gekocht met land (3,7ha). De oude eigenaar van het huis is overleden en heeft een 30 jarige pony helemaal alleen achtergelaten. Er was al een hele tijd niet meer naar haar omgekeken en was erg mager. Nu ziet ze er erg goed uit en is helemaal goed op gewicht. Ook heeft ze een vriendinnetje erbij.

In het topic heb ik al een paar aangegeven dat de pony in kwestie wat sloom is en niet erg actief meer. Tevens ligt ze erg veel. Het werd afgedaan als 'oude mensen slapen ook wat meer' en dat het eigenlijk normaal was voor wat oudere paarden.

Toch vertrouwde ik het niet, ze lag de laatste weken toch wel zoveel dat dit niet meer viel als 'even een middagdutje'. Soms ligt ze tot wel 6 uur achter elkaar op dezelfde plek te slapen.

De DA is vorige week geweest en heeft bloedonderzoek gedaan. Hieruit kwam dat lever en nieren in orde waren, ze heeft ook geen cushing. Wel is sprake van een behoorlijke bloedarmoede!

Mijn DA belt me deze week nog voor een plan van aanpak, maar ik kan natuurlijk niet wachten. Ik lees veel over bloedworm als oorzaak, maar sinds ze bij mij is, is ze toch wel regelmatig ontwormd (1x Equest Pramox, 2x Eraquell). Heb ik dan toch niet goed genoeg mijn best gedaan? Heeft iemand tips voor plan van aanpak? Kan ik haar nog een keer ontwormen met Pramox, en voor hoeveel kg dan? Welke supplementen zijn het beste?

Ik had overigens ook de zoekfunctie gebruikt, maar daar kreeg ik niet echt antwoord op mijn vragen.

Groetjes,
Elise

__elise__

Re: Pony met bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 11:00

Misschien nog nuttige informatie: Ze is wel goed op gewicht, maar haar mest is niet zoals het moet zijn. Dit is namelijk erg dun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:01

Als haar mest ook niet is zoals hij hoort te zijn denk ik toch eerst aan een worm. Zou even een mestonderzoek laten doen als ik jou was, dan weet je dat zeker.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 11:04

Is dat wel betrouwbaar? Je leest vaak dat de bloedworm niet zichtbaar wordt met mestonderzoek? En deze is volgens mij juist ook de meest voorname oorzaak van bloedarmoede.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:06

Hmm, een (bloed)worminfectie zou eigenlijk ook naar voren moeten in de bloedwaardes, daar heeft de dierenarts niets over gemeld?

Kan me voorstellen dat de opname van bepaalde stoffen verminderd is in de darmen, waardoor de aanmaak wellicht verminderd is. Maar zoiets is lastig, gezien je eigenlijk heel veel verschillende oorzaken hebt waardoor de rode bloedcellen verminderd zijn (want dat is bloedarmoede). Wat is er nog meer getest?

Persoonlijk zou ik kijken of je de mest weer wat steviger kan maken, een dieet samenstellen met de da lijkt me nog de beste aanpak daarin. Plus je kan geloof ik Red Cell geven, wat schijnt te helpen, maar eigenlijk is het beste om de onderliggende reden aan te pakken natuurlijk.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:09

__elise__ schreef:
Misschien nog nuttige informatie: Ze is wel goed op gewicht, maar haar mest is niet zoals het moet zijn. Dit is namelijk erg dun.

Hoe zien haar tanden eruit? Heeft de dierenarts daar ook naar gekeken?
Krijgt ze alleen gras of ook hooi erbij ?

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 11:13

Nee, de DA heeft niet vermeld over een bloedworminfectie. Ik zal het hem nog eens navragen.

Het dieet wat ze momenteel krijgt:
- 1-1,5 kg Seniores priores
- halve schep Pavo Slobber Mash (ongeveer 300gr.)
- halve koek Pavo summerfit voor de vitamientjes
- ongeveer 0,5 kg Pavo Podo Grow
De DA had hier niks op aan te merken. Ik ga deze week ook beginnen aan een supplement voor soepele gewrichten en spieren.

De RedCell had ik inderdaad ook al gelezen, maar ik wil graag de onderliggende oorzaak aanpakken.

Edit: Ze staat 24/7 op een wei met voldoende gras.
Laatst bijgewerkt door __elise__ op 08-06-15 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 11:16

Carika: Een tandarts heeft haar inderdaad al nagekeken. De voortanden zijn schots en scheef door (waarschijnlijk) een stalondeugd in het verleden. Ze mist een aantal kiezen, de helft van de kiezen die ze nu nog heeft zitten los. De tandarts durfde haar echter op dat moment (geloof in maart) niet te sederen, omdat hij dacht dat ze er dan direct bij neer zou vallen.
Van het weekend heb ik overigens wel weer contact met hem gehad en hij komt haar binnenkort nog een keer bekijken. Durft hij het dan aan, dan behandelt hij haar wel :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:29

Als ze nu goed op gewicht is, zou ik de hoeveelheid geweekt voer (de priores en mash) gaan afbouwen, wellicht wordt de mest daardoor weer wat steviger. Daarnaast zou ikzelf er een goede ruwvoer bij voeren, gezien gras ook wel eens de mest week wil maken. Je wilt de darmen namelijk zo veel mogelijk blijven prikkelen, en bij natte mest wordt er dus minder water maar ook voedingsstoffen uit gehaald.

Ik zou nog eens bellen met de da en een uitgebreide uitleg vragen over de gevonden waardes in het bloed en wat er nu precies getest is. Dan kan je hopelijk ook eventuele tekorten gericht aanvullen.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 11:35

RianneH schreef:
Als ze nu goed op gewicht is, zou ik de hoeveelheid geweekt voer (de priores en mash) gaan afbouwen, wellicht wordt de mest daardoor weer wat steviger. Daarnaast zou ikzelf er een goede ruwvoer bij voeren, gezien gras ook wel eens de mest week wil maken. Je wilt de darmen namelijk zo veel mogelijk blijven prikkelen, en bij natte mest wordt er dus minder water maar ook voedingsstoffen uit gehaald.

Ik zou nog eens bellen met de da en een uitgebreide uitleg vragen over de gevonden waardes in het bloed en wat er nu precies getest is. Dan kan je hopelijk ook eventuele tekorten gericht aanvullen.

Ik snap wat je bedoelt. Van de winter (toen ze nog niet werd bijgevoerd) was de mest nog veel erger. Daarna heb ik de SP opgebouwd (tot 2,5 kg) en flink hooi bijgevoerd, alleen hooi verteert ze niet meer. De mest was toen nog dunner en zat vol met onverteerde vezels. Dus ik denk niet dat dat zin heeft. Ik kan idd wel proberen de slobber wat af te bouwen nu ze goed op gewicht is, dat is wel te proberen.

Ik zal de DA nog eens bellen en hem flink uithoren :Y)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:39

Oeh, als ze het hooi ook slecht verteerd is het inderdaad verstandig vezels te blijven bijvoeren. Het gras krijgt ze dus wel goed weg? Hopelijk kan de tandarts jullie een beetje op weg helpen. Zou ook zeker kijken of er iets mis is met de opname in de darm en hoe je dat kan stimuleren. Ik weet niet precies hoeveel effect dat heeft op de aanmaak van rode bloedcellen, maar beredenerend vanuit de mens is een inefficiënte opname van bepaalde voedingsstoffen ook de oorzaak van een bepaalde anemie.

Het houd je wel van de straat zo ;)

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 11:53

Nou ja, 'goed' is een groot woord. Er zit nog steeds meer dan gemiddeld onverteerde vezels in de mest, maar het is wel veel beter. De DA adviseerde kuil bij te gaan voeren, maar dat wordt wat lastiger omdat dat voor haar vriendin (met wie ze altijd samenstaat) totaal niet goed is.
Daar had ik inderdaad ook al aan zitten denken, maar ja; hoe kom je daarachter?

Het houdt je zeker goed bezig! Ze is gewoon doodop, soms heeft ze er dagen tussen zitten dat ze gewoon echt tijdens het eten uit moet rusten om vervolgens weer verder te kunnen eten. Ze gaat dan languit liggen en zuchten. Ze ademt ook constant best wel zwaar. Dat is gewoon zo ontzettend sneu om te zien. Ik wil haar graag helpen, maar weet niet goed hoe.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 14:37

Ik wilde een filmpje plaatsen, maar blijkbaar kan dat niet met de bokt-upload. Morgen komt een andere DA voor een second opinion, hopelijk kunnen we haar dan helpen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:40

Filmpje via youtube uploaden :j

ik zou wel zoveel mogelijk via je veearts gaan doen.
dunne mest en slecht verteren kan ook van zand in de darmen komen :j
kuurtje met gekookte lijnzaad of van die psylliumvezels.

Waar ik zelf voor de vertering heel tevreden over ben is Thrive
hier staat wel info
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 1/#tab-mat
overleg net je veearts of het voor je pony geschikt zou zijn