wat heeft mijn pony en wat te doen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SeaSide

wat heeft mijn pony en wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 08:42

Toen ik vanmorgen naar mijn stage fietste en onder weg mijn ponys ging voeren wilde mijn tinker niet eten.

Hij was ook erg sloom en stond stil in het weiland. Heb direct een touw gepakt en ben met hem gaan lopen. Stage begleider en ouders gebeld en besproken dat als er geen verandering komt en ik echt dacht dat hij koliek had de DA zou bellen.

Nu 1 uur later heb ik geen idee wat hij heeft. Heb 30 - 40 minuten gestapt door de wei hij was sloom en wilde het liefste stil staan. Daarna heb ik hem los gemaakt om te kijken wat hij ging doen, hij ging rollen dus ik dacht jup koliek ik bel de DA.

Maar na 5 minuten rollen sto.d hij op en begon heel actief overal aan te schuren ik heb hem nog nooit zo actief zien schuren... en nu na 15 minuten schuren staar hij weer suf voor zich uit te kijken.

Ik ga zoiezo de DA bellen als hij nog suf blijt met name omdat hij ook nog niet gegeten heeft.

Maar ik heb werkelijk waar geen idee wat hij heeft omdat hij zo extreem actief ging schuren net.

Anoniem

Re: wat heeft mijn pony en wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 08:44

Geen verhoging?
Geen wond in zijn mond?
Eet hij überhaupt niets?
Hartslag naar normaalwaarde?
Darmgeluiden te horen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 08:44

Heb je zijn temperatuur al opgenomen?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 08:45

Heeft hij wel drinken? Vele paarden willen niet eten als ze te weinig drinken hebben.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 08:49

Hij heeft zojuist gedronken en heb gecontroleerd opverwondigen. H

hij wil wel kleine hapjes krachtvoer maar niet zijn hooi/verse stukje gras.

Hij staat nu weer stil/ op rust maar staat wel vrolijk om zich heen te kijken.

Ik ga even zijn tempratuur op meten bedankt voor de snelle reacties

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 08:57

Heb op het moment geen termometer meer kom ik net achter en de buren die ook paarden hebben zijn net weg dus kan er ook geen 1 lenen. :(

Jack is net wel naar zijn gras geschokt en gaan eten (voor het eerst sinds een uur) heb hem er nu toch bij vandaan gehaald omdat, mocht hij wel koliek hebben het natuurlijk niet zo handig is als hij gaat eten.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:13

Heeft die meerdere symptomen van een zonnesteek? Het is de laatste dagen wel warm geweest en heeft hij te weinig / geen schaduw plek opgezocht.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:10

Het ligt er aan wat voor koliek hij dan heeft of hij wel of niet mag eten. Bij een verstopping mogen ze niet eten, maar bij een kramp of zand koliek is eten juist belangrijk en het liefst dan ook vezelrijk om de darmen te prikkelen en in beweging te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:14

Als je nog steeds twijfelt, dan heb je inmiddels contact met je VA gehad denk ik? Wat zei hij/zij?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:45

hoefbevangen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:11

Dat dacht ik ook.
noe lang staan ze al in het gras?

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 21:31

Jack heeft een koliek aanval gehad vanmorgen, het was een hele lichte gelukkig en na 2 uurtjes stappen en pauzes houden heeft hij gemest en was het over. De DA heb ik wel gebeld maar hoefde uit eindelijk dus niet te komen.

Mijn merrie is hoefbevangen dus staan de pony's op een afgegraasd weiland en krijgen er elke dag een heel klein stukje vers gras bij. Daar gaan ze vaak erg enthusast in grazen maar dat deed Jack vanmorgen niet waardoor ik het idee had dat er wat fout was.

Ik ga nu alleen nog goed op letten op zijn jeuk die hij sinds vandaag echt heel erg extreem heeft, had hem vanmiddag ook meteen ingesprayd met spray tegen vliegen.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 21:31

Nog bedankt voor alle reactie's en het mee denken!