Hoe ga ik om met artrose klachten bij mijn 20 jarig paard ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

20101963

Hoe ga ik om met artrose klachten bij mijn 20 jarig paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 20:45

Uiteraard Kan ik m door de molen laten gaan en uiteindelijk een flinke rekening krijgen maar vooraf hoor ik graag jullie verhaal.
Rijden lukt niet meer. Ok Merk dat Hij mijn gewicht van 65 kilo niet makkelijk meer draagt dus daar Ben ik gelijdelijk mee gestopt. Als Hij s'ochtend uit zijn stal komt loopt Hij ook Erg moeilijk en sleept n paar minuten wat met zijn achter been. zo naar om te zien, maar nogmaals... vertel jullie verhaal en raad, wellicht Kan ik er iets mee.
Bvd Dank!
Laatst bijgewerkt door 20101963 op 07-06-15 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Re: Hoe ga ik om met artrose klachten bij mijn 20 jarig paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:52

De keuze is "gemakkelijk". OF de molen in en geld uitgeven, of in laten slapen en nooit weten of het wellicht met behandeling nog jaren pijnvrij had kunnen lopen (je weet nu immers niet of er wellicht iets anders is als de artrose, en weet je dat eigenlijk wel zeker?)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:56

Hoe weet je zeker dat het artrose in en hoe ernstig het is?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:57

Weet je zeker dat het artrose is? Zo ja, dan is er in principe weinig aan te doen. Hoog uit wat vertragen door bijvoorbeeld zooltjes tussen de ijzers, en glucosamine voeren.
Er lopen hier genoeg uitgebreide topics over artrose, met alle mogelijke opties!

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:01

Mijn paard had artrose, op het eind brij heftig. Ze liep soms een paar dagen goed, en soms dagen kreupel. Toen ze vaker kreupel ging lopen, zelfs met pijnstilling, hebben we er een eind aan gemaakt. Ze is 25 geworden. Ze had echte overhoeven voor van de artrose.

Je zegt dat je paard sleept met een achterbeen? Is het echt artrose? Slepen lijkt me eerder iets anders...

20101963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 21:06

IK plaats dit bericht om samen te brainstormen wat veel voorkomende slijtage klachten er bij een oud sportpaard is en vertroond.
Kissing spines is al haast 10 Jr geleden geconstateerd. Spieren hebben dit probleem en klachten verlicht. Nu Kom ik echter in n nieuwe fase. vandaar mijn oproepje.

tandlozemum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:16

Het wilt vaak helpen om ze zeker nu in de zomer 24/7 buiten te laten lopen, met schuilstal waar ze lekker warm en uit de zon kan liggen en schuilen.

beweging blijven geven, voor jou paardje dus onbelast, wandelen misschien fietsen? Altijd heel goed in en uitstappen, nooit stijf terug op stal zetten.
speciale ijzers geven, en supplementen.
Niet meer longeren, alleen lange stukken rechtuit.

Dit is wat de veearts mij verteld heeft over mijn pony met artrose, maar dit is wel aan de hand van foto's vastgesteld.

En natuurlijk altijd kijken en luisteren naar je pony.

Veel succes en sterkte ermee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:17

Paard van stalgenootje liep ook al langer niet goed.
toch met paard naar de kliniek gegaan, fotos laten maken en paard heeft artrose in achterknie.
dit is ingespoten en het dier moest een week rust en daarna mocht ze gaan opbouwen met aan de hand stappen .
inmiddels is ze zover dat het paard een uur kan stappen en ze mag gaan uitbreiden met draven..
nou prima toch, paard blij en de rekening viel mee.

Dus ik zeg laat je paard nakijken,misschien valt het nog mee :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:27

Mijn 27 jarige pony met sinds 2 jaar vermoedelijk artrose voor doet het goed op 24/7/365 buiten, aangepast beslag voor en een supplement met glucosamine en msm.
En veel lichte beweging, rust roest! Ik rijd nog wel op hem en ook echt nog een aantal dagen in de week. Stilzetten resulteert in een stijve pony die weer veel langer nodig heeft om warm en soepel te worden.
Dus behalve rijden wandel en fiets ik ook nog met hem voor onbelaste beweging en ik longeer hem af en toe en/of werk hem los aan de hand.

En warm houden van zijn lijf. Dus met een beetje regen alweer een regendeken en bij frisse nachten ook.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:32

Er zijn erg veel mogelijkheden waarom het paard niet lekker loopt.

Wat weet je zeker? Wat is er tot nu toe onderzocht (en hoe?) en wanneer was dat?

Want als je wilt weten wat het is, of het te behandelen is, en of het erger of minder wordt kan alleen na onderzoek bepaald worden. Ik snap dat je graag wilt weten wat het allemaal zou kunnen zijn, maar ik denk alleen niet dat het je verder gaat helpen met je paard. Je kunt immers niet gaan behandelen zonder eerst alsnog te laten onderzoeken, en een arts zal alle opties toch open houden. Je onderzoek wordt er dus ook niet goedkoper op.

Gaan behandelen op een vermoeden kan ook maken dat je de boel verergerd, of nog maanden bezig bent met een paard dat alleen maar slechter gaat worden, en daardoor te lang pijn heeft. Naar je paard toe is onderzoek dan ook zeker het meest eerlijk.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:15

Mijn bijna 30 jarige shet staat al jaren op glucohorse. Overdag buiten en in de nacht binnen. Bij vochtig en koud weer beweegt hij moeilijker, dan als het lekker warm is.
Ook zou ik eens een PPID test laten doen. Sinds mijn pony aan de prascent is, loopt hij echt een stuk beter.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:18

Slepen met het achterbeen kan wel degelijk artrose zijn. Je ziet het vaak bij spat (artrose aan de sprong).

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:22

Als het artrose is...
Ga op zoek naar een plek waar je paard 24/7 buiten kan zijn. Mijn verzorgpaard is zo opgeknapt toen ze van 23/7 op stal naar 24/7 buiten ging.
Glucosamine geven.
En vooral niet te zwaar laten worden, dat is ook heel slecht voor artrosepaarden.
Maar vooral veel beweging (door weidegang)
Dan blijft het spul tussen de botten (sorry, mijn biologie is denderend) soepel en gaat het niet vast zitten, hierdoor hoeft het niet elke dag opnieuw soepel te zijn maar blijft het soepel doordat je paard beweegt wat hij/zij in de stal niet kan.