Wondje op de schoft.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Colaaa

Wondje op de schoft.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 09:46

:wave:

Sinds 4 a 5 weken heeft mijn pony, een wondje op de schoft. Het was eerst helemaal open en de eigenaar van de pensionstal zei doe er maar goed uiercreme op en laat dat maar goed intrekken. toen er redelijk wat was ingetrokken. Heb ik het een paar keer goed uitgespoeld. Een paar weken geleden kwam er gelukkig een mooi korstje op. Ik heb in tussen tijd niet gereden en ook geen dekens opgedaan. Tot gister, ik had mijn pony gelongeert zonder hulpteugels die waar dan ook op het plekje konden gaan zitten.

Goed ik was klaar met longeren, en ik had nog wat gepoetst enzo, en toen kwam ik tot de ontdekking dat het laatste korstje er ook af was. Ik heb er verder niet aangezeten maar het was er af! Het is nu heel mooi geheeld, maar nu zit ik met een 'dillema' moet ik er nou een dun laagje zalf/creme op aanbrengen of niet ? En kan er alweer een zadel op of voor alle zekerheid nog even wachten totdat er weer haartjes op komen ?

Het is misschien een beetje vaag verhaal maar ik hoop dat het duidelijk is.

Yenni

Re: Wondje op de schoft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:49

Ik zou naar de oorzaak aan zoeken. Hoe is het wondje ontstaan? Gebeten,geschuurd, deken/ dekje schuurt? Ik zou nog een laagje zalf aanbrengen en wachten tot er haartje op komen. Dan kun je weer rijden. Ik ben vrij voorzichting met wondjes op de rug.

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 09:51

Cas123 schreef:
Ik zou naar de oorzaak aan zoeken. Hoe is het wondje ontstaan? Gebeten,geschuurd, deken/ dekje schuurt? Ik zou nog een laagje zalf aanbrengen en wachten tot er haartje op komen. Dan kun je weer rijden. Ik ben vrij voorzichting met wondjes op de rug.

Oorzaak vergeten erbij te zetten, door een deken.
Dank je voor de reactie ik zal zo even een dun laagje levertraan zalf aanbrengen dit schijnt de haargroei te stimuleren.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:33

Als het door het deken komt zit het vaak zo voor op de schoft dat je zadel het niet eens irriteert. Als het wel op de plek van je zadel is denk ik dat je sowieso een nieuw deken aan moet schaffen, of dat het misschien toch van het zadel komt.
Als het van het deken komt neem ik aan dat het vanzelf heelt nu het deken niet meer nodig is, tenzij je ook zomerdekens gebruikt? Dan zou ik eens gaan kijken naar een ander deken, want steeds hetzelfde deken op doen en het dan laten genezen is dweilen met de kraan open.

Ik zou er gewoon uierzalf op blijven smeren om het iets soepel te houden tot er weer haartjes op komen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:09

Mijn pony had het ook van de deken.Ik heb nu een zacht stuk stof(oude beenwarmer,lekkere dikke stof) om de boven kant van de deken genaait.Waar dat stukje bont van de deken zit en even kijken dat het nieuwe stofje ruim over de wond heen zit.Werkt goed.Ik heb het ook op halsters en vliegenmasker gemaakt.