Dit is mijn eerste berichtje hier , maar ik wist niet zo goed waar ik het anders kwijt kon. Ik zit met een serieus dilemma en zou graag jullie mening eens horen!
Ik heb al 14 jaar een pony genaamd Mistral
nu zijn wij door omstandigheden 2 jaar terug moeten verhuizen van stalling en ben ik terecht gekomen op een stalling waar ongeveer 30 paarden en pony's stonden. Vorige zomer is mijn pony voor de eerste keer in kuddeverband op de wei gemogen
vroeger stond ze enkel met een shetlandertje op de weide. Ze is op die vorige stalling dus op de wei gemogen samen met ongeveer 10 andere paarden , waarvan de meesten merries en merrieveulens waren. Er stonden ook 2 geadopteerde ruinen uit spanje bij haar op de weide , waarvan eentje amper in haar buurt mocht komen en de andere haar beste maatje was. Nu zijn we ongeveer 10 maand verder en zijn we ondertussen al van stalling veranderd , maar je kan het al raden : mijn pony van (bijna) 21 jaar oud stond opeens met een dikke uier. Hieruit komt een doorzichtige vloeistof , voorlopig nog geen melk. Ze is ook wel wat dikker geworden de laatste maanden , maar dat heeft ze altijd wel een beetje door op de weide te staan rond deze periode. De dierenarts is vandaag langsgeweest en heeft haar proberen opvoelen , maar mijn pony is eigenlijk net een beetje te klein om nog te kunnen opvoelen (ze is 1m41). En de dierenarts kon er dus niet veel uit opmaken
ze kon mij niet garanderen dat ze niet zwanger was , dus komt ze maandag nog eens terug met de nodige apparatuur :p Nu zit ik natuurlijk met een hele hoop vragen , maar vooral met deze : Als mijn merrie effectief al 9 of 10 maand zwanger zou zijn , vormt dit een probleem op haar leeftijd ? Ze wordt volgende week 21 jaar en heeft toen ze 7 jaar oud was ook al een veulentje gehad. Kan een paard ook schijnzwanger zijn , of zou de opgezette uier ook een andere oorzaak kunnen hebben ? Ik hoop uiteraard dat mijn pony niet zwanger is
gezien ik enorm bang ben dat ze in de bevalling zou blijven op haar leeftijd. Om even duidelijkheid te scheppen : mijn pony heeft slechts 2 weken in deze kudde gelopen. De Spaanse "ruin" heeft nooit echte hengstenmanieren getoond tot de dag dat ik mijn pony uit de kudde heb gehaald : toen zag ik dat de ruin een andere merrie probeerde te dekken. Uiteraard kan het op dat moment al te laat geweest zijn
Iemand advies ? Wat zouden jullie doen ? Ik heb liever mijn gezonde pony , dan een veulen en mijn pony kwijt te zijn
maar uiteraard is het voor het afdrijven van het veulen al veel te laat...
Mijn da voelde mijn shet op, en die had echt geen kleine handjes.... Ik zou contact opnemen met een andere da om haar toch te laten scannen/opvoelen... Kan soms ook uitwendig (scannen dan)
Ze heeft voor de rest echt wel geen enkel symptoom van cushing... buiten het feit dat ze een hoefzweer heeft bovenop alles.