Pony van 21 jaar oud ongewenst zwanger , of toch niet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

robines

Pony van 21 jaar oud ongewenst zwanger , of toch niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 23:36

Hallo bokkers ,

Dit is mijn eerste berichtje hier , maar ik wist niet zo goed waar ik het anders kwijt kon. Ik zit met een serieus dilemma en zou graag jullie mening eens horen!

Ik heb al 14 jaar een pony genaamd Mistral :) nu zijn wij door omstandigheden 2 jaar terug moeten verhuizen van stalling en ben ik terecht gekomen op een stalling waar ongeveer 30 paarden en pony's stonden. Vorige zomer is mijn pony voor de eerste keer in kuddeverband op de wei gemogen :) vroeger stond ze enkel met een shetlandertje op de weide. Ze is op die vorige stalling dus op de wei gemogen samen met ongeveer 10 andere paarden , waarvan de meesten merries en merrieveulens waren. Er stonden ook 2 geadopteerde ruinen uit spanje bij haar op de weide , waarvan eentje amper in haar buurt mocht komen en de andere haar beste maatje was. Nu zijn we ongeveer 10 maand verder en zijn we ondertussen al van stalling veranderd , maar je kan het al raden : mijn pony van (bijna) 21 jaar oud stond opeens met een dikke uier. Hieruit komt een doorzichtige vloeistof , voorlopig nog geen melk. Ze is ook wel wat dikker geworden de laatste maanden , maar dat heeft ze altijd wel een beetje door op de weide te staan rond deze periode.

De dierenarts is vandaag langsgeweest en heeft haar proberen opvoelen , maar mijn pony is eigenlijk net een beetje te klein om nog te kunnen opvoelen (ze is 1m41). En de dierenarts kon er dus niet veel uit opmaken :) ze kon mij niet garanderen dat ze niet zwanger was , dus komt ze maandag nog eens terug met de nodige apparatuur :p

Nu zit ik natuurlijk met een hele hoop vragen , maar vooral met deze : Als mijn merrie effectief al 9 of 10 maand zwanger zou zijn , vormt dit een probleem op haar leeftijd ? Ze wordt volgende week 21 jaar en heeft toen ze 7 jaar oud was ook al een veulentje gehad. Kan een paard ook schijnzwanger zijn , of zou de opgezette uier ook een andere oorzaak kunnen hebben ? Ik hoop uiteraard dat mijn pony niet zwanger is :( gezien ik enorm bang ben dat ze in de bevalling zou blijven op haar leeftijd.

Om even duidelijkheid te scheppen : mijn pony heeft slechts 2 weken in deze kudde gelopen. De Spaanse "ruin" heeft nooit echte hengstenmanieren getoond tot de dag dat ik mijn pony uit de kudde heb gehaald : toen zag ik dat de ruin een andere merrie probeerde te dekken. Uiteraard kan het op dat moment al te laat geweest zijn :(

Iemand advies ? Wat zouden jullie doen ? Ik heb liever mijn gezonde pony , dan een veulen en mijn pony kwijt te zijn :( maar uiteraard is het voor het afdrijven van het veulen al veel te laat...

LadyMadonna

Re: Pony van 21 jaar oud ongewenst zwanger , of toch niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:43

141 en te klein om op te voelen :? Mijn da voelde mijn shet op, en die had echt geen kleine handjes.... Ik zou contact opnemen met een andere da om haar toch te laten scannen/opvoelen... Kan soms ook uitwendig (scannen dan)
21 jaar hoeft geen probleem te zijn

robines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 23:47

De dierenarts is niet van de kleinsten en heeft beste brede armen :p mijn pony spande haar ook wel heel hard op zei de DA. Ik heb normaal een andere DA die zo'n scanner altijd bij heeft in zijn auto , maar die kon ten vroegste dinsdag komen en ik wou toch een beetje zekerheid aangezien ik midden in de blok zit en anders toch enkel met dat in mijn hoofd zit.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:50

Ik zou hem zeker laten scannen, weten is beter.
En paarden kunnen schijnzwanger raken, kan zelfs de uier uitlopen en melk aanmaken. We hebben het met die van ons al een keer gehad.

En de leeftijd hoeft geen probleem te zijn. Heb wel oudere paarden veulens zien hebben. Ze heeft al een keer eerder een veulen gehad dus dat scheelt ook.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:51

Volgens mij kun je weinig anders doen dan de dierenarts laten komen en laten scannen. Even afwachten dus. Als ze drachtig blijkt te zijn, merrie goed in de gaten houden (bijv. waken, camera ophangen, birth alarm omdoen).

Om je gerust te stellen als je merrie wél drachtig blijkt: een merrie van 21 kan een bevalling prima aan, zeker als ze al eerder een veulen heeft gehad. Complicaties worden bijna altijd veroorzaakt door een verkeerde ligging van het veulen. Leeftijd van de merrie is geen extra risico (ofja, bij een hoogbejaarde van 30+ misschien wel).

Overigens kunnen ruinen ook nog gewoon dekken :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:53

En mocht die schijnzwanger zijn, laten testen op Cushing! Komt veel voor op die leeftijd en melk geven kan een symptoom zijn.

robines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 00:08

Goh ja , nu je het zegt dat is inderdaad ook een symptoom van cushing. Daar had ik daarstraks zelf nog niet aan gedacht :n Ze heeft voor de rest echt wel geen enkel symptoom van cushing... buiten het feit dat ze een hoefzweer heeft bovenop alles.

Kan cushing ook als ze héél erg fit staat en totaal niet de dik of mager , geen rare vacht of andere symptomen buiten dan melkproductie ? Kan natuurlijk altijd , maar dan ben ik er misschien toch vroeg bij als ze nog geen andere symptomen heeft ?

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 00:27

Heb je een foto van de merrie? Oogt ze ook drachtig?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 00:45

Mocht ze drachtig zijn is dat meestal geen probleem als ze al eerder een veulen heeft gehad.
Op het moment dat een paard het lichamelijk niet meer aan kan worden ze doorgaans niet meer hengstig.

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 02:00

Ik volg even, ben zeer benieuwd wat er uit komt! Bijzondere situatie! Succes in ieder geval! ;)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 05:21

Mijn mini is zelfs nog op gevoelt.
Kan dus wel.
Ben benieuwd naar maandag wat er uit komt.
Succes TS.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 06:52

Ik volg inderdaad even!

Ik ben erg benieuwd wat eruit komt. Gelukkig laat je haar ook scannen.
Succes.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 07:41

Maar als het een ruin is kan ze niet drachtig zijn van hem lijkt me...tenzij vermoeden er is dat ie klop hengst is? Maar dat Had je dan geweten lijkt me

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 07:55

karev schreef:
Maar als het een ruin is kan ze niet drachtig zijn van hem lijkt me...tenzij vermoeden er is dat ie klop hengst is? Maar dat Had je dan geweten lijkt me

Kan wel als die pas gecastreerd is geweest en dus na de castratie meteen verkocht is en in de kudde geplaatst is. Mijn DA zei dat Harley pas na 4-6 weken bij de merrie mocht staan.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 07:58

Cushing begint altijd maar met een klein symptoom dat zich over de jaren uitbreid.... Meeste mensen herkennen het pas als hun paard al ingeteerd is op de spieren en met een dikke krulvacht staat helaas. Zou het gewoon in ke achterhoofd houden voor als ze niet drachtig is!

robines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 17:27

De ruin was geadopteerd uit Spanje en zouden daar gecastreerd zijn. De huidige eigenaars konden dus niet met honderd procent zekerheid zeggen dat het geen klophengst was... Hij had sowieso wel wat gedragsstoornissen maar of dit kwam van zijn verleden of van het feit dat hij klophengst was weten we tot op heden niet. Ik ben op diezelfde stalling weggegaan omdat ze mijn pony uren lang op de weide hebben laten crossen toen er een nieuwe buur langs haar stond. Gevolg : peesscheur en vier maand stalrust. Zou er dus niet van opkijken als ze ook te laks waren om naar hun klophengst te laten kijken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:34

Ik had de da denk ik ook direct gevraagd een bloedje te trekken, handig voor de cushingtest, maar ook ter controle op een ontsteking waardoor de uier op kan zetten.

robines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 18:50

De dierenarts komt morgen terug , zal haar sowieso vragen voor een bloedtest moesten we dan nog geen zekerheid hebben.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 05:38

Ik zal de cushing test sowieso doen, ongescht de uitkomst. Is momenteel namelijk kosteloos :)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 06:04

robines schreef:
Kan cushing ook als ze héél erg fit staat en totaal niet de dik of mager , geen rare vacht of andere symptomen buiten dan melkproductie ? Kan natuurlijk altijd , maar dan ben ik er misschien toch vroeg bij als ze nog geen andere symptomen heeft ?

Mijn merrie staat te glanzen als een spiegel zit vol met appeltjes en is mooi op gewicht.
En toch heeft ze flinke cushing. Dit hoef je echt niet altijd (goed) te zien.

Echter kun je nu wel testen maar is je uitkomst niet helemaal betrouwbaar.
Beste tijd om te testen voor cushing is na de zomer...

Verder ga ik met de rest mee.
Even de scan afwachten.

robines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 14:25

Alvast bedankt iedereen voor de reacties ! De dierenarts is juist terug weg en zoals velen hier al zeiden heeft mijn pony mogelijk cushing ! Ze is dus niet zwanger en het manken wat ze had is al een lichte vorm van hoefbevangenheid :( wat dus mogelijk komt door de cushing. Dit is nog niet honderd procent zeker , maar er is bloed genomen en dat gaan ze nu testen.

Ik persoonlijk denk wel dat het cushing is aangezien mijn pony in het verleden op de vetste weides van de buurt stond en nooit aanleg heeft gehad voor hoefbevangenheid en ze is door omstandigheden deze zomer nog niet eens op de weide geweest ... Ze stond wel op de paddock met hooi , dus ze stond niet continu op stal ook niet.

Nu gaan we ten eerste de hoefbevangenheid behandelen en de test van cushing afwachten. Alvast bedankt iedereen voor de reacties en de enkelingen die mij al wat hadden voorbereid op cushing disease !

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:29

Sterkte! Hopelijk knapt ze snel op.

robines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 22:09

Ondertussen zijn de bloedresultaten binnen ! Mijn pony heeft helaas cushing :(
Gelukkig was ik snel bij de hoefbevangenheid en vanaf vandaag staat ze ook op de medicijnen voor cushing.

Nogmaals bedankt iedereen !

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:11

Spannend!
Wat adviseert je dierenarts qua opbouw van de medicijnen? Sommige dierenartsen adviseren meteen op een hele pil te zetten, maar je kunt veel beter een aantal dagen beginnen met een kwartje en dan langzaam opbouwen naar de dosis waarvan je denkt dat hij goed is. Dan is de kans op bijwerkingen veel minder groot.