tips karperrug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

tips karperrug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 20:39

Hallo

Ik heb sinds bij a 2 weken een mini shetland merrie van bijna 1 jaar (nog 1 week en 1 dag, dan wordt ze 1jr)
Ik heb een topic over haar lopen en toen zei vroeg iemand of ze een karperrug had. Dacht eerst dat het aan de foto lag, maar nee. Ik be er op gaan Letten en toen kwam ik erachter dat ze idd een karperrug Heeft. Even ter info: ik heb haar verwaarloosd aangekocht met een dikke vervilte veulen/wintervacht en veel te lange hoeven. Ik wilde haar graag een beter en leuker leven geven dus heb verder niet gekeken hoe haar bouw was (dit was trouwens ook niet mogelijk door haar vacht)
Nu kan het zijn dat ze dit heeft ontwikkeld doordat ze een poos met te lange hoeven heeft gestaan en daardoor wat door de kooten zakte om nog een beetje normaal te kunnen staan. Zijn er oefeningen die ik kan doen om het te verbeteren of iig haar rug wat losser kan krijgen? Let op, ze is nog maar 1.

Zo haalde ik haar op
Afbeelding

Zo is ze nu (karper rug ook te zien)
Afbeelding

Dit was ze als veulen van Max. 1mnd oud.
Afbeelding

Anoniem

Re: tips karperrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 20:45

Kan vergroeiing zijn of idd door pijn dat ze de rug optrekt. Het viel mij ook al op(of was ik diegene die t heeft gezegd :P )

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 20:51

Kan maarzo joolien dat jij het zei.
Aangezien ze nu nog jong is, kan het dmv bepaalde oefeningen misschien nog verbeteren?
Als ik namelijk naar haar veulen foto's kijk, zie ik het niet terug?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 20:54

Oh ja, je wilde tips, ik zou eens kijken of ze aanleg heeft voor dwerggroei, maar owieso even de da laten checken. Want wij kunnen slechts gissen hoe het precies komt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 21:14

Hier laat ik geen dierenarts naar kijken zolang ze er geen pijn aan heeft. Mocht ze er wel pijn aan krijgen, dan wordt het uiteraard een ander verhaal! Als ik nu echt ambities met haar zou hebben zou het ook weer anders Zijn, maar ook die heb ik niet. Ja als ze het fysiek kan (ligt er dus aan hoe ze uitgroeid) wil ik haar voor de wagen beleren, maar alleen als ze mij kan trekken, als ze te klein en te licht blijft mag ze gewoon lekker graspony blijven. Fysiotherapie vindt ik ook wat hoog gegrepen voor een pony die geen pijn lijkt te hebben. Misschien dat ik dat ooit nog wel eens doe, maar voor nu ligt de prioriteit bij enten en chippen.
Mss rugspieren 'oprekken' dmv brokje bij haar flanken houden en dat ze dan de hals moet buigen? Of brokje tussen de voorbenen doorgeven zodat ze wat naar beneden moet stretchen?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:22

Ik zou haar eerst rustig de tijd geven om aan haar nieuwe beenstand te wennen. Misschien kan een goede osteopaat wat voor je betekenen.