Opgezwollen pezen door zooltjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Galatino

Opgezwollen pezen door zooltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 16:14

Hoi Bokkers,

Mijn paardje heeft nu last van opgezwollen pezen, net boven en onder zijn kogel.
Sinds kort staat hij de hele dag op de wei, maar ik twijfel of het daarvan komt. Hij heeft het vooral aan zijn voorste hoeven, waar hij een ijzer met een rubber zooltje heeft (vanwege hoefkatrol). Eerst had hij het vanachter ook, maar dat is al weggetrokken. Nu zag ik vandaag dat zijn achterhoeven een beetje "zweetten", je zag het vocht echt op de grond (zijn hoeven waren niet nat van de weide ofzo, het was warm) , maar aan zijn voorste hoeven kan dit vocht niet echt weg vanwege de zooltjes. Zou het kunnen dat zijn pezen zo gezwollen zijn omdat de warmte niet goed weg kan?

We hebben ze nu wel al verschillende keren gekoeld, dan nam de zwelling wel wat af, maar niet volledig.
Ik hoop dat het goed komt! ^-^

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 16:21

Volgens mij iets met eiwitvertering :j Je paardje staat sinds kort op het gras, krijgt momenteel dus veel eiwit binnen. Het is dan eerder een soort van vochtophoping tussen de pezen, niet de pezen zelf die opgezwollen zijn ( anders zou hij wel flink mank lopen denk ik ). Paarden krijgen aan het begin van de weidegang ook wel eens opgezette benen...vandaar mijn redenering :)

Galatino

Re: Opgezwollen pezen door zooltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 16:53

Oke bedankt! :) Dus dan mag hij wel gereden worden? @Pandora2

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 16:54

Als hij van niks last heeft, mag hij zeker gereden worden :) Grote kans dat het na het rijden ook gewoon zo goed als weggetrokken is.

Galatino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 17:46

Ja hij mankt niet en hij laat ook niet zien dat het pijn doet ofzo. Als we het afspoelen trekt het wel een beetje weg. Bedankt Pandora2! +:)+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 19:36