Kan een paard slechter gaan zien en hoe te onderzoeken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kan een paard slechter gaan zien en hoe te onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 14:25

Hallo bokkers,

Ik vroeg mij af of paarden (net als mensen) slechter zicht kunnen krijgen naarmate ze ouder worden?
En is dit ook te onderzoeken en hoe?
Bij mensen kan je natuurlijk een oogtest laten doen maar een paard kan natuurlijk niet aangeven of hij het linker of rechter plaatje beter kan zien zeg maar :Y)

Anoniem

Re: Kan een paard slechter gaan zien en hoe te onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 14:31

Je kunt ook eigenlijk alleen maar zelf een summiere oogtest doen uiteindelijk; Door met je handen, langs de ogen te bewegen en te kijken of dat er een reactie komt, door middel van knipperen met het oog. Komt er dus helemaal geen reactie van het oog, ook niet als je dit van vrij dicht bij doet, dan kan je er wel van uit gaan dat het zicht na genoeg nihil is, maar dan zou ik er wel even een DA bijhalen.
Maar ook de DA kan het niet testen voor je, in hoeverre het zicht uiteindelijk verslechterd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 15:33

Dank je voor je antwoord, dit heb ik inderdaad geprobeerd maar daar reageert ze gewoon goed op.
Heb meer het idee dat zij veraf slechter ziet, heel vaak schrikt ze heel erg voor iets verderop (200/300 meter), hele simpele dingen waar ze eerder nooit van op keek.
Als ik dichterbij kom (meestal stap ik tegenwoordig af omdat ze zo in ene wil omdraaien en aan de kletter wil gaan) lijkt het of dat ze dan ziet dat et niks bijzonders is en stap ik weer op en kan ik er gewoon langs rijden.
Dit is geen aanstellen want hb haar al heel wat jaartjes en eerder keek ze er nooit naar om, dit is iets van de laatste tijd en lijkt steeds erger te worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 15:37

Staar is ook mogelijk. Dus ja, ook bij paarden komen de gebreken vaak met ouderdom. Staar kun je wel zien aan het oog, de lens vertroebelt dan wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 19:27

Aan haar oog lijkt niets heel afwijkend, enige is dat haar oogwit (ze is Appaloosa) iets roder lijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 19:34

Mijn paard is ook iets slechter gaan zien.
Het gaat niet om dichtbij en ook hindernissen kan ze nog prima inschatten, maar veraf is het zicht minder geworden.
Er is verder niks te zien aan de buitenkant en de dierenarts kon ook niet iets ontdekken.
Zolang ze er geen last van heeft, laat ik het lekker met rust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 19:53

Zou het zeker eens laten nakijken door een DA. Ze kunnen niet veel meer maar doorgaans wel beter interpreteren dan jij zelf doet ;) Ook testen ze de pupilreflex en kunnen dmv een kleurstof kijken of er toch niet ergens een beschadiging is. Je kan er maar zeker van zijn ;)

Ik wil je verder niet bang maken, maar het schijnt dat Appaloosa's een bepaalde vorm van maanblindheid kunnen krijgen waarbij je eigenlijk niks merkt qua symptomen, maar waarbij het oog qua zicht wel beschadigd wordt. Wil daarom niet zeggen dat dat hier het geval is, maar wel even iets om in het achterhoofd te houden ;)

Wat roder oogwit is trouwens doorgaans dat er wat geïrriteerd/ontstoken is, dus misschien toch even laten checken .. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 20:14

KoudbloedKim schreef:
Het gaat niet om dichtbij en ook hindernissen kan ze nog prima inschatten, maar veraf is het zicht minder geworden.
Er is verder niks te zien aan de buitenkant en de dierenarts kon ook niet iets ontdekken.

Hoe weet jij dat je paard slechter is gaan zien? Gewoon constatering?

[***] schreef:
Zou het zeker eens laten nakijken door een DA. Ze kunnen niet veel meer maar doorgaans wel beter interpreteren dan jij zelf doet ;) Ook testen ze de pupilreflex en kunnen dmv een kleurstof kijken of er toch niet ergens een beschadiging is. Je kan er maar zeker van zijn ;)

Ik wil je verder niet bang maken, maar het schijnt dat Appaloosa's een bepaalde vorm van maanblindheid kunnen krijgen waarbij je eigenlijk niks merkt qua symptomen, maar waarbij het oog qua zicht wel beschadigd wordt. Wil daarom niet zeggen dat dat hier het geval is, maar wel even iets om in het achterhoofd te houden ;)

Wat roder oogwit is trouwens doorgaans dat er wat geïrriteerd/ontstoken is, dus misschien toch even laten checken .. :)

Dank je wel voor je reactie, dat wist ik niet van appaloosa's over maanblindheid.
Je hebt mij niet bang gemaakt hoor, had al een vermoeden dat er iets niet helemaal goed zit.
Paard in kwestie heeft sinds een tijd ook chronische traanogen (beide ogen), vermoede eerst (door andere symptomen die erop leken) cushing, da erbij en laten testen maar blijkt geen cushing te hebben, ook gevraagd van de traanogen maar da zag er niks ernstigs in, goed schoonhouden was het advies.
Maar na jou bericht wil ik toch wel graag de da er weer naar laten kijken, die traanogen blijven (ondanks elke dag schoonmaken), en de laatste paar weken lijkt haar oogwit dus roder/roze achtig en merk ik dat ze totaal in paniek kan raken voor onzinnige bewegingen in de verte, vandaar uiteraard mijn topic.
Ben heel blij met jou reactie, er is mij veel duidelijk geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 20:36

Ok :) Ook traanogen is niet iets om zomaar naast je neer te leggen.. een paar dagen met bv winderig weer ok, maar blijvend is echt nooit goed, is toch ook een teken (zeker in combinatie met de rest) om die ogen eens grondig te laten nakijken ;) Succes ermee! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 20:44

Romy1234 schreef:
[naam] schreef:
Hoe weet jij dat je paard slechter is gaan zien? Gewoon constatering?
We hebben gemerkt dat als we haar van een afstand roepen waarop ze ons eerst wel kon zien, ze nu niet meer op ons kan focussen.
Ze hoort ons wel, maar zolang we op een bepaalde afstand staan, zoekt ze constant waar het weg komt, terwijl ze daar eerder geen moeite mee had.