Fibroom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinGu

Fibroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 12:49

Vandaag tijdens het poetsen bij toeval een rood bultje in de lies van mijn paard ontdekt. Het leek in eerste instantie een teek, maar was hier toch te groot voor. Aangezien hij steeds zijn been optrok kostte het wat moeite om te kijken wat het was, maar uiteindelijk leek het alsof er 'iets' uit de liesplooi stak. Dacht zelf aan een wondje waar wat uit stak, maar omdat het niet goed te zien was de DA gebeld.

Die kwam er al heel snel achter dat het waarschijnlijk een fibroom is, of te wel een soort steelwratje. Redelijk groot, en blijkbaar ook wat geïrriteerd (vandaar de roodheid en gevoeligheid). Mogelijk zit het er al een tijdje, maar gisteren met de warmte heeft Guus erg staan zweten, dus waarschijnlijk daardoor (mede) geïrriteerd geraakt. Hij loopt er verder prima op, was vanmorgen lekker aan het bokken en racen met zn vriendje.

Nu zegt de DA dat het wel weggehaald moet worden, omdat het (snel?) kan groeien. Hiervoor moet mn paard onder narcose, zodat ze er goed bij kunnen... Dit kan bij ons op de wei, maar toch... Zeker met de verhalen van de afgelopen tijd van paarden die benen breken na het ontwaken (al was dat in een recoverybox), vind ik het best wel spannend.

Plan is nu om dit over 3 wkn te gaan doen, dan zijn mn ouders terug van vakantie, en zij willen er ook graag bij zijn (is ook hun paard).

Heeft iemand hier ervaring met sederen/ontwaken op de wei, en/of het verwijderen van een fibroom?

Ik vraag me nl ook af wat ik met mn andere paard moet doen die dag. Ze staan altijd samen op de wei, en Guus kan eigenlijk niet alleen. Maar kan ik de andere er bij houden, of juist niet? Hoe stressvol is dit (voor beiden)? Ga dit natuurlijk ook nog met mn DA bespreken, maar vind het altijd fijn om wat van ervaringsdeskundigen te horen. Thnx!

Ow ja, op de foto moet je even goed inzoomen. Het is dat rode stipje in de lies, als je de liesplooi uitrekt is het fibroom c.a. 1cm breed en 2-3cm lang.

Afbeelding

geerke

Re: Fibroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 13:17

waarom kan dat niet met een roesje en plaatselijke verdoving?Bij mijn paard is een giga sarcoid weggehaald zonder algehele narcose.Op zijn achterbeen.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 13:25

geerke schreef:
waarom kan dat niet met een roesje en plaatselijke verdoving?Bij mijn paard is een giga sarcoid weggehaald zonder algehele narcose.Op zijn achterbeen.

Het zit in zijn liesplooi, onder de buik. Paard moet zijn been helemaal naar achteren strekken, en dan moet de DA half onder de buik kruipen om het weg te halen... Vrees dat dat met een roesje niet gaat lukken. Heeft-ie gisteren gehad ivm tandarts, en toen kon ik echt niet een been optillen en strekken, dan zou hij zijn omgevallen.