Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
damian23 schreef:Roos schreef:Het probleem is dat hij de ijzer niet aan de achterkant maar juist in het midden/voorkant eraf trapt.
Hoe weet je dat hij ze in het midden of aan de voorkant er af trapt? Steken ze daar uit?
het was echt hopeloos en hij staat nu eigenlijk met super voeten, dus ik had ze in de eerste plaats niet nodig.. maar dat gaat uiteraard niet bij jou. Ik ga dit aandachtig volgen voor moest paardlief er weer nodig hebben in de toekomst. En die van jou trapt die die helemaal ronde nog steeds af dan? lauran__ schreef:Mijn paard verloor ook continu haar ijzer. Nu een ijzer eronder met dubbele lipjes aan de voorkant. Geen last meer van!
Rije schreef:Ijzers eraf trappen aan de voorkant? Hoe is dat fysiek mogelijk voor een paard? Dat zie ik niet voor me... Heeft je smid daar iets meer over gezegd?lauran__ schreef:Mijn paard verloor ook continu haar ijzer. Nu een ijzer eronder met dubbele lipjes aan de voorkant. Geen last meer van!
Dan ben je misschien geholpen met het aftrappen, maar wel van de wal in de sloot. Dubbele lippen brengen onnodige schade toe aan de hoef en beperken het hoefmechanisme, dus ik zou hier te allen tijde verre van blijven.

Rije schreef:Ten eerste: afkraken is iets compleet anders dan kritische voetnoten plaatsen. Dat laatste heb ik gedaan (met de beste bedoelingen!); dat eerste zul je me nooit op kunnen betrappen.
Ten tweede: je leest niet goed. Ik stel dat dubbellippige ijzers het hoefmechanisme belemmeren, niet ijzers in het algemeen. Sterker nog, mijn vorige paard heeft altijd (voor) op ijzers gestaan om medische redenen. Dus ik ben absoluut niet anti-ijzer.
Het gaat ook niet om de gaatjes zoals jij zegt. IJzers met twee lippen drukken mettertijd (en dat kan jaren in beslag nemen voordat je überhaupt met het blote oog iets ziet) een hoef samen en verminderen de pompfunctie van de hoef. Dat is simpele common sense: iets aan twee kanten tegenhouden dat volgens de natuur beweeglijk zou moeten zijn, kan niet anders dan beschadigen.
Verder denk ik trouwens dat als je nu de smid elke 5-6 weken laat komen om de vorm in stand te houden, dat de hoef dáárom niet meer brokkelt, en dat dit niet zozeer aan je ijzers te danken is... Maar dat is maar een gok.
Rije schreef:lauran__ schreef:Ik had wel goed gelezen want er is nergens bewezen dat ijzers met dubbele lippen het bewegingsmechanisme meer/minder/of überhaupt beïnvloeden. Op die manier maak je in mijn ogen dus een statement tegen ijzers?
Nee daar heb ik totaal geen direct verband tussen aangebracht.

Rije schreef:Even klikken op 'foto's' en dan de juiste casus zoeken: http://www.hoefsmederij-ijzersterk.nl/
En hier wordt zelfs jouw verhaal aangehaald: http://hoofcare.nl/hoefbeslag/dubbele-l ... d-of-hype/