wat tegen aftrappen ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roos

wat tegen aftrappen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 13:26

Ik zit met het probleem dat mijn paard zijn ijzers in de wei aftrapt. Hij staat alleen voor op ijzers, deze moeten eronder vanwege medische reden. Hij staat altijd op de wei met springschoenen, ook met rijden heb ik springschoenen om. Deze springschoenen zijn lang genoeg. Het probleem is dat hij de ijzer niet aan de achterkant maar juist in het midden/voorkant eraf trapt.
Hij gaat elke 7 weken naar de smid, maar na 4 a 5 weken kan ik vaak al bellen om weer een ijzer eronder te slaan. Het probleem is ook dat hij ongelijke hoeven heeft en daardoor ook een ongelijke pas maakt.
In de winter gaat het goed en verliest hij ze niet, maar nu in de zomer met weidegang is het een drama. Ik was helaas zelf niet zo slim geweest om hem wel op het land te zetten met maar 1 ijzer, want nu is een deel van de hoef afgebrokkeld? denk ik. Hij mist ieder geval een stuk hoef en een groot deel van de hoefwand. Nu heeft de hoefsmid van alles gedaan dat hij wel weer een ijzer eronder heeft maar wel zo dat hij geen pijn heeft met lopen.
Maar het probleem is nu dat als hij weer een ijzer verliest ik nog langer stil sta. Hij gaat nu wel aan de hand grazen en staat in een klein paddockje en ik rij heb kort, maar het liefst wil ik hem weer op de wei hebben. Heeft iemand een idee hoe die ijzers beter blijven zitten, heb je daar speciale springschoenen voor of iets anders? of kan ik iets van een supplement voeren zodat zijn hoeven sneller groeien en stevig worden?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:29

Roos schreef:
Het probleem is dat hij de ijzer niet aan de achterkant maar juist in het midden/voorkant eraf trapt.

Hoe weet je dat hij ze in het midden of aan de voorkant er af trapt? Steken ze daar uit?

Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 13:31

damian23 schreef:
Roos schreef:
Het probleem is dat hij de ijzer niet aan de achterkant maar juist in het midden/voorkant eraf trapt.

Hoe weet je dat hij ze in het midden of aan de voorkant er af trapt? Steken ze daar uit?

Dat kon de hoefsmid zien door het aftrappen en omdat ze aan de achterkant al extra kort zijn en er springschoenen voor zitten

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:31

Mijn hoefsmid heeft een keer een kleinere maat ijzer ondergeslagen toen ze er echt niet onder vandaan mochten. Misschien is dat tijdelijk voor jou ook een oplossing? Verder zou je een hoefschoen (kan dat icm ijzers?) kunnen overwegen, maar ik vind dat zelf wel een drastische oplossing. Volgens mij kan dat nooit echt lekker zitten en je hoort vaak dat ze er kleine wondjes van krijgen, maar nood breekt wet...

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:32

ongelijke hoeven heeft elk paard.
Alleen hoe erg is het bij die van jullie.
Juist met ijzers kan je daar heel erg na toe werken dat beide hoeven gelijk worden.

Wij hadden er 1 met een bollere hoef, en de andere juist niet.
De ene hebben we laten zakken in de achterkant de andere kant laten staan, zo groeien ze na elkaar toe, en door de ijzers slijten ze niet dus kan je dat makkelijk gelijk maken.

Als de hoefsmid dit zelf niet ziet vraag ik mij af of het wel een goeie hoefsmid is.?.

Aan de voorkant er aftrappen lijk mij onlogische maar mocht het toch zo zijn zou ik en kleinere hoefijzer nemen.

Roos

Re: wat tegen aftrappen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 13:35

onder de hoef die nu helaas niet meer helemaal heel is zit een aangepast ijzen die rond loopt (met een balk aan de achterkant) Maar het ijzer steekt absoluut niet uit, het ligt zelfs al wat naar binnen

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:54

Mijn paard verloor ook continu haar ijzer. Nu een ijzer eronder met dubbele lipjes aan de voorkant. Geen last meer van!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:57

Ik heb die van mij er gewoon laten afhalen ;( het was echt hopeloos en hij staat nu eigenlijk met super voeten, dus ik had ze in de eerste plaats niet nodig.. maar dat gaat uiteraard niet bij jou. Ik ga dit aandachtig volgen voor moest paardlief er weer nodig hebben in de toekomst. En die van jou trapt die die helemaal ronde nog steeds af dan?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:07

Ik ken iemand die heeft er draverijzers onder gezet en nooit meer ergens last van gehad.

Mijn paard trapte ook iedere keer in een wilde bui zijn voorijzers af. Mijn hoefsmid sloeg de ijzers toe helemaal op maat zodat er niks uitstak. En toen bleven ze wel zitten. Paard staat nu weer bloodvoets, wat veel beter bevalt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:28

Ijzers eraf trappen aan de voorkant? Hoe is dat fysiek mogelijk voor een paard? Dat zie ik niet voor me... Heeft je smid daar iets meer over gezegd?

lauran__ schreef:
Mijn paard verloor ook continu haar ijzer. Nu een ijzer eronder met dubbele lipjes aan de voorkant. Geen last meer van!

Dan ben je misschien geholpen met het aftrappen, maar wel van de wal in de sloot. Dubbele lippen brengen onnodige schade toe aan de hoef en beperken het hoefmechanisme, dus ik zou hier te allen tijde verre van blijven.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:39

Bij mij heeft het wisselen van hoefsmid geholpen. Mijn vorige hoefsmid deed er alles aan om te voorkomen dat ze eraf gingen (4 nagels, maatjes kleiner, afronden takken), maar niets mocht baten. Ondertussen lag elke week wel 1 of 2 ijzers eraf. Toen toch maar gewisseld van hs. Waar het aan ligt weet ik niet precies, maar hij staat nu weer op een normale maat en zonder springschoenen, ook op de wei. Misschien wel het proberen waard.

ChantalMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:42

Hoefschoenen proberen ?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:43

Ik had dit probleem ook, paard wist ijzers continu af te trappen, binnen een maand had ik 3x de smid langs gehad en ik had ook nog het probleem dat de hoeven van mijn paard niet goed groeien. Na drie maanden waren zijn hoeven nog steeds niet gegroeid.

Heb ze vorig jaar eraf laten halen en hij loopt nu prima zonder ijzers, heeft maanden gevoelig gelopen maar nu is alles koek en ei. Met buitenrijden heb ik hoefschoenen en voor de rest brokkelt het hier en daar nog wel eens, maar dat word dan bijgevijld en klaar is kees.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:44

Keratex hoof hardener, werkt echt.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:50

Rije schreef:
Ijzers eraf trappen aan de voorkant? Hoe is dat fysiek mogelijk voor een paard? Dat zie ik niet voor me... Heeft je smid daar iets meer over gezegd?

lauran__ schreef:

Dan ben je misschien geholpen met het aftrappen, maar wel van de wal in de sloot. Dubbele lippen brengen onnodige schade toe aan de hoef en beperken het hoefmechanisme, dus ik zou hier te allen tijde verre van blijven.

Ja natuurlijk..... ieder zijn eigen mening over ijzers en het gebruik ervan. Ieder paard is ook anders. Mijn paard is zelfs nog beter van gaan lopen ook. Gaat netjes iedere 5-6 weken naar de smid zodat de vorm van de hoef bijgehouden word. Haar hoeven hebben er nog nooit zo goed uitgezien als nu. (Brokkelen sinds deze ijzers ook niet meer) Ook nog nooit zo goed aan het lopen. Voorheen wou ze rechtsvoor nog wel eens onregelmatig lopen. Dat was ook de kant waar het ijzers het er vaak af lag. Sinds we overgestapt zijn op deze ijzers heeft ze er geen last meer van.
Dus jij mag hierop tegen zijn maar ga niet roepen dat het schade aanbrengt. De lippen zitten alleen ergens anders de gaatjes niet. Dus of je vind dat in zijn geheel ijzers afdoen aan het hoefmechanisme (wat ik overigens niet waar vind) of ik begrijp je verkeerd.

Verder zijn er meer als genoeg paarden die het nodig hebben om op wat voor soort ijzer dan ook te staan. Zo ook voor ts die beschrijft dat het voor medische redenen nodig is. Dan kun je haar of helpen of afkraken. Tis maar wat je zelf wil hoor. Ik geef alleen bij ts aan dat het voor mijn paard werkt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:15

Ten eerste: afkraken is iets compleet anders dan kritische voetnoten plaatsen. Dat laatste heb ik gedaan (met de beste bedoelingen!); dat eerste zul je me nooit op kunnen betrappen.

Ten tweede: je leest niet goed. Ik stel dat dubbellippige ijzers het hoefmechanisme belemmeren, niet ijzers in het algemeen. Sterker nog, mijn vorige paard heeft altijd (voor) op ijzers gestaan om medische redenen. Dus ik ben absoluut niet anti-ijzer. :)

Het gaat ook niet om de gaatjes zoals jij zegt. IJzers met twee lippen drukken mettertijd (en dat kan jaren in beslag nemen voordat je überhaupt met het blote oog iets ziet) een hoef samen en verminderen de pompfunctie van de hoef. Dat is simpele common sense: iets aan twee kanten tegenhouden dat volgens de natuur beweeglijk zou moeten zijn, kan niet anders dan beschadigen.

Verder denk ik trouwens dat als je nu de smid elke 5-6 weken laat komen om de vorm in stand te houden, dat de hoef dáárom niet meer brokkelt, en dat dit niet zozeer aan je ijzers te danken is... Maar dat is maar een gok.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:40

Rije schreef:
Ten eerste: afkraken is iets compleet anders dan kritische voetnoten plaatsen. Dat laatste heb ik gedaan (met de beste bedoelingen!); dat eerste zul je me nooit op kunnen betrappen.

Ten tweede: je leest niet goed. Ik stel dat dubbellippige ijzers het hoefmechanisme belemmeren, niet ijzers in het algemeen. Sterker nog, mijn vorige paard heeft altijd (voor) op ijzers gestaan om medische redenen. Dus ik ben absoluut niet anti-ijzer. :)

Het gaat ook niet om de gaatjes zoals jij zegt. IJzers met twee lippen drukken mettertijd (en dat kan jaren in beslag nemen voordat je überhaupt met het blote oog iets ziet) een hoef samen en verminderen de pompfunctie van de hoef. Dat is simpele common sense: iets aan twee kanten tegenhouden dat volgens de natuur beweeglijk zou moeten zijn, kan niet anders dan beschadigen.

Verder denk ik trouwens dat als je nu de smid elke 5-6 weken laat komen om de vorm in stand te houden, dat de hoef dáárom niet meer brokkelt, en dat dit niet zozeer aan je ijzers te danken is... Maar dat is maar een gok.

Oké dan een kritische noot haha. Maakt mij niet uit hoe je het noemt.

Ik had wel goed gelezen want er is nergens bewezen dat ijzers met dubbele lippen het bewegingsmechanisme meer/minder/of überhaupt beïnvloeden. Op die manier maak je in mijn ogen dus een statement tegen ijzers?

Zelfde als dat ijzers met dubbele lippen drukplekken veroorzaken? Ook nergens bewezen. Verder zit het ijzer er netjes onder geslagen en worden de zijkanten niet de hoef ingemept. Hoef heeft meer als genoeg ruimte om hierin nog beweeglijk te zijn.

En dan als laatste vind ik je opmerking over het brokkelen een beetje misplaatst want de smid kwam ook voor de andere ijzers al iedere 5-6 weken. En nee ik ben niet van smid overgestapt of iets anders. Was echt puur door het veranderen van de ijzers.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:45

lauran__ schreef:
Ik had wel goed gelezen want er is nergens bewezen dat ijzers met dubbele lippen het bewegingsmechanisme meer/minder/of überhaupt beïnvloeden. Op die manier maak je in mijn ogen dus een statement tegen ijzers?

Nee daar heb ik totaal geen direct verband tussen aangebracht.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:49

Rije schreef:
lauran__ schreef:

Nee daar heb ik totaal geen direct verband tussen aangebracht.

Wat is in jouw ogen dan zo een groot verschil in het bewegingsmechanisme bij enkellippig of dubbellippig? Beiden zijn standaard rechtoe rechtaan ijzers. Worden in dezelfde vorm eronder geslagen. De ene zit met een lip tegen de voorkant de andere met 2 tegen de zijkant... bij beiden opties slaat mijn smid niet de lippen zo hard in die hoef dat je ze erin ziet staan na 5-6 weken.... gaatjes van de ijzers zitten op exact dezelfde plek en ook zijn ze even dik. Ik ben erg benieuwd waar volgens jou dan het bewegingsmechanisme beperkt wordt....

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:04

Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 16:06

Het is niet dat hij ze helemaal aan de voorkant eraf trapt, maar wel ter hoogte van het midden van zijn hoef, en dan dus het ijzer aan de binnenkant. Vanwege medische reden moet hij altijd op ijzers staan, dus zonder gaat niet lukken. Dus hoefschoenen lijken mij ook geen goed idee omdat die dan altijd om moeten.

Keratex hoof hardener heb ik opgezocht, maar ik kom er niet uit wat het is en hoe het werkt

Ik denk niet dat 1 of 2 lippen uit zal maken, ik ga het wel vragen aan mijn smid als hij er weer is

wel gaat hij van het ijzer met balkje af en gaat hij de volgende keer weer op siliconen beslag omdat dat toch weer nodig is

hoe zijn hoef nu is en het verschil van de 2 hoeven (als je inzoomt)
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Roos op 03-06-15 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:18

Rije schreef:
Even klikken op 'foto's' en dan de juiste casus zoeken: http://www.hoefsmederij-ijzersterk.nl/

En hier wordt zelfs jouw verhaal aangehaald: http://hoofcare.nl/hoefbeslag/dubbele-l ... d-of-hype/

Beetje jammer dat ook dit weer meningen zijn.
Plus dat de foto's van de hoeven van de paarden die hier gebruikt worden al slecht zijn. Dat hoeft echt niet aan die ijzers te liggen.... en natuurlijk zijn er ook smeden die de lippen er te hard in meppen en daardoor de hoef kapot maken. 

Maar je hebt er altijd slechte bijzitten. Verder gooit het verhaal van de onderste website nogal roet in haar eigen overtuiging met de plaatjes van de werking van de hoef. Die pijlen laten duidelijk zien dat de werking aan de achterkant is en daar zitten de lippen niet eens haha. Maar goed zo zijn er ook verschillende overtuigingen over boom en boomloos. Zolang er over de ijzers geen duidelijke onderzoeken zijn en mijn paard loopt er sindsdien alleen maar beter op kan ik vanaf mijn ervaring maar 1 conclusie trekken. Voor mij werkt het op die manier wel. Hype of geen hype dat boeit me echt helemaal niets.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:52

Heb ik ook gehad met mijn paard, maar mijne was veel lomper daarin, ik mocht bijna elke week bellen
wat bij mij hielp is in de wei van die alternatieve hoefijzers om te doen

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:56

hier ook gewisseld van hoefsmid.
IJzers blijven veel beter zitten.
En zitten er ook veel langer onder.
misschien ook wel een optie?