Vorige week de osteopaat op bezoek gehad bij mijn 5 jarige KWPN merrie.Zij wees me erop dat de lever gevoelig was ten gevolge van een overschot aan energie.Energie die ze haalt uit voeding,maar niet verwerkt/nodig heeft zou zich rond de lever opslaan waardoor deze gevoelig word,en waardoor ook blokkades kunnen ontstaan.(Voor zover ik het verhaal juist begrepen heb
).Zij raadde dus aan haar op dieet te zetten,vooral minder krachtvoer.
Nu voer ik sowieso al amper krachtvoer:ong 800gr per dag cavalor tradition,een gewone basismengeling dus.Paard word 4 à 5 dagen per week gewerkt en gaat regelmatig mee op wedstrijd.H
Als ik minder ga voeren ben ik dus bang dat ze niet alle benodigde vitaminen etc binnenkrijgt.
Ze staat overdag op de wei,normaal gras.'s Nachts op een zandpaddock met voordroog en een beetje pulp.
Heb al wat rondgekeken naar alternatieven en zo kwam ik een topic over 'vitalbix tegen,wat mij erg interessant leek.Ook op hun website een kijkje genomen en daar word vaak vermeld dat bij een gebrek aan energie,de vitalbix kan aangevuld worden met pulp,voor méér energie.
Ik dacht altijd dat pulp vrij neutraal was,dat het meer een buikvuller is en geen energieleverancier.Ik heb ook nooit gemerkt dat ze van pulp frisser worden.
Aan de andere kant;als pulp inderdaad energie levert,is het misschien al voldoende dat ik gewoon de pulp uit het rantsoen schrap,en hoef ik niet te minderen in krachtvoer?
Iemand die hier het fijne van weet?Of andere opties voor energiearm voer?