Dik spronggewricht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horsa

Berichten: 379
Geregistreerd: 06-08-13

Re: Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 09:41

Net als bij mensen hebben blessures tijd nodig om te genezen. Sterkte!

wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 10:33

hoofvision schreef:
nee ik zou dat niet doen, spreek voor je zelf ik ga voor het welzijn van mn paard en ben al vaak afgeweken van adviezen van de dierenarts elk paard is verschillend en onze paarden krijgen bij blessures een eigen afgezet stukje van de weide ipv een box, zoieso staan ze nooit in een box dus dit geeft meer stress en ze gaan er juist meer in bewegen (zeg rondjes draaien)


Prima. Maar wil niet zeggen dat ik slecht ben voor een paard. En dat foe je wel. Dat jij afwijkt van een advies van de DA moet jij weten. Ik heb dat niet gedaan en mijn paard is ook weer 100% in orde

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 10:59

Geef je al iets van Msm zwavel oid? Mijn vroegere paard heeft ooit peesschede ontsteking gehad, been bleef dik, moest er maar mee leren leven. MSM gaan geven ter ondersteuning van herstel en binnen week was been terug naar oude formaat. Msm ondersteunt herstel van veel weefsel, spieren, botten en pezen, helpt herstellen en irritaties voorkomen.

lieketje16

Berichten: 30
Geregistreerd: 08-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 16:39

Wij hebben een aantal weken geleden ons paard met een dik spronggewricht in moeten laten slapen helaas, hopelijk gaat het bij jou veel beter! In ieder geval heel veel sterkte!

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:37

fargo schreef:
Geef je al iets van Msm zwavel oid? Mijn vroegere paard heeft ooit peesschede ontsteking gehad, been bleef dik, moest er maar mee leren leven. MSM gaan geven ter ondersteuning van herstel en binnen week was been terug naar oude formaat. Msm ondersteunt herstel van veel weefsel, spieren, botten en pezen, helpt herstellen en irritaties voorkomen.


hier glucosamine msm voldoet dit of moet ik het echt apart voeren?

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 23:20

Vaak geef ik ook msm met glucosamine, dan is msm hoofdmoot, klinkt alsof het bij jou andersom is?

LenP
Berichten: 1
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:58

Hoi, ik denk dat je paard last heeft van een blessure aan zijn pezen of banden. Omdat de weefsels van de pees en de banden niet op een ecografie te zien zijn is er vaak al veel schade ontstaan voordat je ziet dat het paard kreupel loopt. Doordat de banden en pezen slecht doorbloed zijn geneest het langzaam. Als ik kijk naar wat je zegt denk ik dat het goed is om 1 week lang het been/de benen iedere dag te koelen(minimaal 10 minuten) en op het harde zoals stenen of asvalt te lopen tot het been droog is en 1week niet rijden en iedere dag op de wei dan loopt hij toch nog en wordt niet stijf, maak je geen zorgen paarden zorgen van nature ervoor dat ze zichzelf niet over belasten dus op de wei doen ze dat ook. Word het been minder dik en minder warm en zie je verbetering dan kan je het rijden weer rustig oppakken bijvoorbeeld om de dag rijden zo niet herhaal deze behandeling nogmaals. Ik weet het het duurt lang maar ik heb vaker paarden met dit soort blessures gehad en dit werkt echt het beste :j

GroetenLenP

_Mellanie

Berichten: 2509
Geregistreerd: 11-12-07

Re: Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 18:11

Lenp toevallig hele topic gelezen ?
En banden en pezen kunnen ze wel zien op een echo op foto's alleen de botten

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 13:14

De banden en pezen zijn prima. Op de foto is een scheurtje in het bot te zien

J508

Berichten: 490
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Utrecht

Re: Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 13:53

TS, wat fijn dat jouw paardje al weer snel naar huis mag!

Een van mijn paarden heeft een krappe 3 jaar geleden een scheurtje in zijn spronggewricht gehad, waarschijnlijk na een trap van een ander paard op wei (ging de weide goed op, kwam er op 3 benen uit). Bij ons is destijds in overleg met de DA het paard meteen op de trailer naar de kliniek gezet, daar foto's gemaakt en toen bleek er dus een scheur in de sprong te zitten op de plek waar de achillespees aanhecht waardoor dat stukje bijna los lag. Dit was blijkbaar op een dusdanige manier dat er zo goed als geen literatuur/andere paarden te vinden waren met dezelfde type breuk (volgens mij vanwege de locatie, erg ongunstig). In overleg met dierenarts en trainster besloten om mijn paard toch een kans te geven, want inslapen kan altijd nog. Na een dikke 6 weken complete boxrust op de kliniek mocht ik hem eindelijk ophalen en meenemen naar huis.

Hij is toen een paar weken thuis geweest, maar op het moment dat we langzaamaan mochten gaan stappen begon hij toch wel erg druk te doen. Natuurlijk weer overleg met DA en trainster, en besloten om mijn paard naar het Paardenzwembad in Drenthe te brengen zodat hij daar onbelast weer in beweging mocht komen door te gaan zwemmen. Zo kon hij zijn energie goed kwijt, konden we rustig gaan stappen met hem maar dan zonder het risico dat hij zo fris was dat hij gekke dingen zou doen. Na een dikke 6 maanden was het scheurtje zo goed als genezen, en mocht meneer naar huis komen en op wei.

Gezien zijn leeftijd (hij is nu dik 21), zijn verleden (ex-renpaard met verschillende peesblessures achter de rug) en het feit dat het scheurtje niet gevuld is met botweefsel maar met een soort kraakbeen hebben wij besloten om hem met pensioen te zetten, lekker 24/7 op wei. Daar doet hij echt de meest gekke dingen (steigeren, bokken, spelen met de rest, sprintjes trekken) dus hij lijkt zich erg goed te voelen.

Ik ben op een moment met hem teruggegaan naar de DA die destijds de eerste foto's heeft gemaakt voor de laatste check-up (10 maanden na de breuk volgens mij). De DA zei dat hij kippenvel kreeg van hoe goed mijn paard nu was (het been is droog, je ziet niks in zijn gangwerk) en dat hij nooit had gedacht op de avond dat we daar binnenkwamen met mijn paard dat het zo goed zou aflopen.

Het is een heel verhaal geworden, maar misschien dat jij hier toch een beetje hoop uit kunt halen wanneer het even tegen zit in het genezingsproces. Mocht je vragen hebben over hoe wij dingen hebben gedaan, over supplementen of voer dan stuur je maar een PB'tje.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 22:21

Inmiddels staat yori al weer 3 weken thuis. Nou ja thuis, terug in de opfok. Het been is nog steeds dik. Om het been dunner te krijgen heb ik een compressiepak van hidez besteld. Ik verwacht dat dit woensdag of donderdag binnen komt.

Het been ziet er momenteel zo uit. Benieuwd naar de resultaten van het pak.
Afbeelding


Afbeelding

Muisssx

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-06-13
Woonplaats: Zevenhoven

Re: Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:31

Hee dit lijkt heel erg op wat mijn paard twee jaar geleden heeft gehad kwa uiterlijk, alleen bij ons bleek het een klinische ontsteking te zijn in het gewricht. Met antibiotica moesten we toen aan de slag maar het vocht trok hiermee wel weg maar wanneer de kuur af was kwam het drie keer zo heftig terug. Ik merk dat jij het vocht er ook niet uithoudt misschien zou je equisine kunnen proberen ,dit heeft mijn paard enorm geholpen en het vocht is nooit meer terug gekeerd, veel sterkte en succes!

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 06:41

Helaas is het geen ontsteking, we hebben al 2x een punctie gehad. Er zit een scheurtje in het spronggewricht .

Hij heeft ook al vochtafdrijvers gehad. Het been was na transport heel dik geworden, maar nu is het weer zoals toen ik hem ophaalde.

Over 3 weken een nieuwe foto en dan hoop ik dat hij langzaam weer naar buiten mag zodat het vocht ook minder zal worden.

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Re: Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:10

Wij mogen na 3 maanden weer wat licht werk doen, bij de sprong zit helaas nog wel een vochtbult en de dierenarts zegt dat deze niet meer in zijn geheel weg zal gaan. De laatste röntgenfoto was erg positief. Maar misschien heeft iemand toch tips wat het eventueel zou kunnen verminderen?

Gulpje

Berichten: 8076
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:17

DaraBariton schreef:
Wij mogen na 3 maanden weer wat licht werk doen, bij de sprong zit helaas nog wel een vochtbult en de dierenarts zegt dat deze niet meer in zijn geheel weg zal gaan. De laatste röntgenfoto was erg positief. Maar misschien heeft iemand toch tips wat het eventueel zou kunnen verminderen?



Ik heb heel goede ervaringen met Back on Track onderlappen. Volgens mij heb je ze ook voor de spronggewrichten?

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Re: Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 15:00

Dankjewel! Ik ga dit even opzoeken :D

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 08:55

Pak is binnen. Hij moet nog een wennen als ik het om doe vooral als ik alleen ben. Gisteren lukte het dan ook niet om het om te krijgen omdat ik alleen was, vanmiddag krijg ik hulp.

Afbeelding

Ben heel benieuwd naar de resultaten.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 12:28

Inmiddels zijn we een aantal dagen verder. Helaas wil hij zijn pak niet meer aan :(. Ik zal het de komende tijd nog een aantal keren proberen. Mocht het echt niet lukken zal ik van Hidez losse sokken krijgen.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 15:16

Er is pakken nieuws. Afgelopen zaterdag is er iemand mij komen helpen met het pak aantrekken. Yori vindt het echt super spannend en we hebben het dan ook in zijn tempo gedaan. De eerste keer duurde het ongeveer 45 min. Maar het is gelukt en de tweede keer zat hij er in 7 min in. Ik zat langer met de rits te klungelen dan dat Yori vervelend deed of angstig was. Deze week ga ik het trainen met het pak verder uitbreiden en hoop dat hij het dan vanaf volgende week echt een aantal uren per dag op kan houden.

_Mellanie

Berichten: 2509
Geregistreerd: 11-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:27

Hoe gaat het op dit moment met je paard?, heb je trouwens op advies van de dierenarts dit pak gekocht ?

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 15:53

_Mellanie schreef:
Hoe gaat het op dit moment met je paard?, heb je trouwens op advies van de dierenarts dit pak gekocht ?


Ik heb het pak 2 maand op proef gekregen van Hidez. Dit is overigens wel in overleg met Utrecht gegaan. Maar helaas nog geen resultaten omdat hij bang voor het pak was. Het zit echt heel strak om zijn lijf en dat vond hij veel te spannend.

Hoe het met hem gaat vind ik lastig te zeggen. Dit omdat ik er niet in kan kijken helaas en echt moet wachten tot we een nieuwe foto gaan maken. Dit zal ongeveer week 42 zijn. Hij staat er goed op en loopt ook redelijk. Hij mag nog niet draven dus daar kan ik nog niks over zeggen. Hij mag nu 5 min per dag aan de hand stappen, de eerste keer was hij erg vrolijk, maar wat wil je als je al die tijd op stal moet staan. Nu gaat het super goed.

Hoop dat we met een week of 5 kunnen zeggen wat de resultaten van het pak zijn.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 11:08

Muisssx schreef:
Hee dit lijkt heel erg op wat mijn paard twee jaar geleden heeft gehad kwa uiterlijk, alleen bij ons bleek het een klinische ontsteking te zijn in het gewricht. Met antibiotica moesten we toen aan de slag maar het vocht trok hiermee wel weg maar wanneer de kuur af was kwam het drie keer zo heftig terug. Ik merk dat jij het vocht er ook niet uithoudt misschien zou je equisine kunnen proberen ,dit heeft mijn paard enorm geholpen en het vocht is nooit meer terug gekeerd, veel sterkte en succes!



Sorry beetje late reactie. Maar wat is Equisine precies en waar kun je het krijgen? DA?

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 11:13

Het eerste resultaat van het pak lijkt er te zijn. Vanmorgen was het been 2cm dunner. Zal vanmiddag nog even wat nauwkeuriger meten wat het exact is. Hij heeft hem nu 3x opgehad. 2x 3 uur en 1x een nacht (uur of 10).

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:53

lieketje16 schreef:
Wij hebben een aantal weken geleden ons paard met een dik spronggewricht in moeten laten slapen helaas, hopelijk gaat het bij jou veel beter! In ieder geval heel veel sterkte!



En wat was bij jou de oorzaak dan?

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:01

Ik lees even mee aangezien mijn paard ook een dikke sprong heeft na een wond op de sprong, is inmiddels twee weken geleden, maar sprong wordt niet dunner.
Hij heeft er verder geen last van, loopt er ook totaal niet kreupel op, is niet warm, maar blijkft wel dik.
Nu vochtafdrijvers gekregen, komt het daarna terug, krijgt hij een kuur van witte peneciline.
Ik hoop dat het daarbij blijft en dat ik niet jullie traject af moet lopen.
Succes met de revalidatie, fijn dat het de goede kant op gaat.