Jaarlijkse inenting...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Jaarlijkse inenting...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 19:38

Hoi hoi beste bokkers!
Ik had een vraagje:
mijn pony word a.s. woensdag tussen 4-5 u. ingeent (jaarlijkse inenting). Ik heb donderdag avond les van 7 tot 8. Mijn pony is nooit echt ziek geweest van de enting. Mijn vraag is dus: kan ik de les door laten gaan of moet ik hem afzeggen?
Excuus mocht er een recent topic over zijn, dan heb ik niet goed genoeg gezocht.
Alvast dank voor het lezen en reageren.
Groetjes mij :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:01

Ik heb altijd begrepen dat voor het goed inwerken van de inenting je een paard 24 uur niet mag laten werken .
stappen kan,maar zweten en trainen dus niet.
dus als je denkt dat je les pittig gaat zijn,kun je die beter af gaan zeggen.

JolisaJ

Re: Jaarlijkse inenting...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:20

Ik heb altijd geleerd dat je op de dag zelf wel mag rijden, maar heel rustig. Als je paard een enting krijgt heeft ie ook even een vermindering van z'n weerstand (hoelang weet ik niet), dus ik zou niet naar je les gaan als dat een zware les is.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:31

Ik zou afzeggen. Vroeger werd er altijd gezegd 24 uur na enting niet in het zweet werken.
Nu hoorde ik een paar jaar terug dat dat niet meer zo is. ( of de enting veranderd is of dat er verder onderzoek naar gedaan is over de combi enting/ en dan rijden gedaan is weet ik niet) Maar ik geef ze altijd een dag rust en de dag erna aan de hand stappen. Maar ik had de extra dag omdat die van mij nog wel eens wilde reageren op de enting.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:40

De entingen van tegenwoordig zijn zo afgestemd dat je best de volgende dag weer kan rijden, als je je paard maar niet teveel in het zweet werkt. Dat moet je dus zelf beoordelen, zweet hij snel, niet lessen, kan je zo rustig doen met de les of onderweg ernaar toe dat hij niet zweet kan je wel lessen.
Ikzelf heb wel eens de dag van de enting ( na het enten) gewoon gelest omdat ik toch rustig aan doe en ze niet in het zweet gewerkt wordt, dat was geen probleem. Met mijn vorige paard deed ik dat niet, die kreeg standaard een paar dagen rust/ wat werk aan de hand na het enten. Die maakte zich wel drukker en zweette dus ook sneller.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:47

Als je hetzelfde doet als wat je anders doet, kan het gewoon.
Als je weet dat je paard op de enting reageert ( sommigen doen dat nu eenmaal) zou ik het niet doen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:53

Mij is van jongs af aan geleerd dat je en dag erna je paard niet mag laten zweten. Ook niet de dag zelf na de prik, for sure haha.
Nu ben ik zelf iemand die nagaat wat ik zelf voel na een prik, ook een dag spierpijn haha. Dus ik doe meestal even rustig aan. Ook omdat ze niet snel iets laten merken. Iig voor mijn eigen gevoel

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 06:03

Oke bedankt. Dan ga ik de les afzeggen :)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 06:06

Bij ons op de club werd altijd tussen 2 lessen ge-ent. De les was dan wel iets minder intensief maar de mijne zweette altijd wel. Die pony heeft er nooit last van gehad en is bijna 30 jaar geworden

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 06:15

Je mag in principe gewoon de volgende dag weer rijden. Of je dat tegenwoordig ook kunt is een beetje afwachten.
Steeds meer paarden reageren heftig op de entstof.
80% van de paarden bij ons op stal heeft tegenwoordig de volgende dag last van zijn spieren. Niet kunnen inbuigen, niet voldoende kunnen rekken van de hals. Gewoon niet fit zijn.......
Ik weet niet hoe het komt, maar vroeger hadden we dit nooit, maar nu is het meer regel, dan uitzondering.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 06:35

Ik heb mijn instructrise een bericht gestuurd met de vraag of we hard gaan werken en of het slim is. Vorige jaren heeft hij er nooit last van gehad. Maar dat kan nu dus wel :( kan ik die donderdag dan wel longeren mocht de les niet door gaan?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 07:49

Longeren doe ik wel altijd de dag na de enting, dan worden ze weer ongedwongen lekker los.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:13

Dat hangt er van af hoe ze zijn met longeren. Als ze uit hun plaat gaan zou ik het niet doen, ook dan geldt: niet in het zweet werken. Als ze gewoon netjes rustig lopen kan het wel. Maar houd ook even rekening met het weer. Eind van de week gaan de temperaturen omhoog, dat kan er ook al voor zorgen dat ze sneller gaan zweten als ze wat doen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 14:02

Ik rij hem 9 van de 10 keer wel in het zweet. Vooral als het warmer weer is. Ik vraag het ook even na aan de DA :) Bedankt!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:08

Ik vroeg het een tijdje geleden ook nog aan de dierenarts en die zei tegen mij dat het weinig kwaad kon. Maar omdat er altijd gezegd werd dat je het niet moest doen weinig mensen het wel doen. Hij zei er ook bij dat je gewoon moet doen waar je je goed bij voelt. Voor de tijd rijden kan sowieso na de prik rustig aan doen. Volgende dag kan je gewoon weer rijden.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 15:04

Ik ga donderdag licht longeren en vrijdag licht rijden (20 min) en zaterdag verder met rijden. Hij heeft 2 weekjes vakantie gehad omdat ik het heel druk had met school. :( dus we gaan weer opbouwen. :)