Paard laat plas lopen bij aanraking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirriejj

Paard laat plas lopen bij aanraking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 12:41

Ik weet niet zeker of ik het bij het juiste subforum heb gezet, aangezien het meer over het gedrag gaat.

Breezer is een shetlander van 18 jaar, normaal gesproken bomproof. Heeft wel vaker dat hij niet graag voetjes geeft achter en ze dan optilt en daar achteren uitstrekt.

Nu is hij een week geleden voor het eerst voor de nieuwe sulky gegaan, hierbij is hij op een gegeven moment geschrokken omdat de sulky tegen de kont kwam en heeft 2 bokken gegeven en stapje daarmee over de streng.
Pony stil gezet en ik zag toen al meteen dat hij zijn plas had laten lopen. Pony was erna erg bang voor de kar.

Dagen erna had hij wat vocht in de achterbenen en op advies van de DA stappen we dadelijks en worden de benen ingesmeerd met klei.
Dierenarts heeft hem verder nagekeken maar kan verder geen pijn ontdekken. Echter reageert hij sindsdien wel erg heftig. Zodra ik hem ga poetsen en ik kom bij de achterbenen, laat hij meteen plas lopen. Eenmaal bezig met de benen is het goed.
Maar ook als ik mijn hand onder zijn buik leg ( daar reageert hij altijd al wat nukkig op) trekt hij de benen helemaal in en laat ook de plas lopen.

DA geeft aan dat de pony erg de schrik erin heeft zitten en dat dagelijks oefenen verbetering moet geven. Maar hij had niet eerder meegemaakt dat een paard dan ook de plas laat lopen en zelf kan ik er ook weinig over terug vinden.
Net zoals bij de benen, is het bij de buik ook goed zodra dat ik eraan zit. Het is echt die eerste aanraking.

Ik ben erg benieuwd of iemand anders dit een keer meegemaakt heeft bij een paard.

Pluttersput

Re: Paard laat plas lopen bij aanraking

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:45

Ik heb laatst mijn ruintje voor het eerst op de trailer gehad. Althans, als veulen had hij er ook eens op gestaan, en nu als 5 jarige dan weer. Die heeft dus ook zijn plas laten lopen en stond volledig te rillen. Toen ik hem er uit haalde was alles weer in orde. Op de terug weg net zo, deed de klep open en hij had weer alles laten lopen en stond te bibberen. Geen succes voor hem dus.
Ben benieuwd, want bij hem heb ik wel echt het idee dat het van angst is. Kan me dus voorstellen dat die van jou zich misschien helemaal lens geschrokken is, en nu iedere aanraking associeert met de schrik..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:45

Denk dat het meer is dan alleen een trauma. Doorgaans willen ze juist de urine ophouden. Vergeet niet dat de nieren, blaas en urineleiders daar ook allemaal zitten. Het zal niet de eerste zijn die gewoon wel wat aan het urinestelsel zal hebben na een ongevalletje.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:47

Maar die van mij heeft nergens geen last van gehad, doet het nu niet meer, en heeft ook geen trauma opgelopen ergens..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:55

Nee dat kan. Maar dat zeg ik ook niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:55

Ik vind dit toch wel verontrustend. Misschien is het zinvol om een second opinion te laten doen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:01

Hij is zich kapot geschrokken en inderdaad, van angst kunnen ze gaan plassen. Ik denk dat de sulky tegen z'n achterbenen en die streng hem flink angstig heeft gemaakt omdat hij dat niet kon zien achter zich.
Zodra hij voelt, na de eerste aanraking (schrik) dat het jouw hand op z'n buik is, dan is de angst weg. Dat is goed. Langzaam weer opbouwen, en uitbouwen totdat hij niet meer schrikt van jouw hand, een borstel, en andere dingen tegen z'n benen en buik.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 13:05

Joolien schreef:
Ik vind dit toch wel verontrustend. Misschien is het zinvol om een second opinion te laten doen.

Ik ben zelf niet zozeer bang voor een medisch probleem, op het moment dat ik de dag erna Breezer weer in ging spannen om juist te voorkomen dat zijn angst nog groter werd, begon hij al te plassen op het moment dat de strengen tegen zijn achterbenen kwamen.

Hij heeft de 2 dagen erna kort ervoor gelopen om toch voor een positieve ervaring te zorgen en nu is het enkel iedere dag poetsen om het vertrouwen terug te krijgen.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 09:39

Toch besloten om vandaag even de osteopaat te bellen om voor de zekerheid ook meteen alles los te laten werken :)