helemaal goed in zijn vel....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

helemaal goed in zijn vel....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 22:47

Tsja, waar moet ik dit nu plaatsen......

Begin dit jaar is mijn Fjord vanuit Portugal verhuisd weer naar Nederland. Hij staat op een fijne stal in Zwiggelte met goed hooi en nu weide gang gezellig met een maatje. In Portugal had hij een flinke weide van zo'n 2 hectare waar zomers weinig te eten was gezien het klimaat, maar wel veel beweging. In de winter gras in de zomer niks en bij voeren, in de zomer werkte hij veel. Het hooi daar was kwalitatief niet zo best als in nederland en het voer is daar ook minder van kwaliteit.Onder het zadel was hij was altijd vrij braaf en liep als een mak schaapje mee achter de anderen aan op rit met toeristen.
In middels is hij een half jaar in Nederland en staat snachts op stal en overdag in een kleine weide. Hij krijgt nu dus goed hooi en wordt een beetje bij gevoerd met pavo nature's best. Maar hij is helemaal omgedraaid van super brave all round tot een draak... ik vind het helemaal niet erg. Maar hij is wakker de hele rit buiten! Hij ziet alles, is fanatiek! bokt bij gaan in galop en van de week verraste hij mij in een galop met een gigantische bok en een spurt vooruit. Ik had hem snel weer daar waar ik hem wilde hebben maar waar dit allemaal vandaan komt? als hij zo was in Portugal zou ik er niemand op weg durven laten....maar hij heeft hier uiteraard minder bewegingsruimte in de weide, en veel beter kwalitatief voer.... of zou hij gewoon blijer zijn in Nederland? of is het de spanning van het onbekende wegen... Portugal kende hij natuurlijk op zijn duimpje... alles was bekend waar hij kwam,.... hier nog niet... ik ben benieuwd of hij nu gewoon beter in zijn vel zit door goede voeding of door minder beweging en het onbekende...... Hij heeft er zichtbaar lol in onderweg.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 04:58

Je kan eens proberen om te stoppen met pavo nature's best.
<Mijn Haflinger wordt ook heel rillerig, explosief en nerveus van pavo Care for Life. Er loopt hier op bokt ook een topic over: er zijn meer paarden die nerveus worden van het voer: misschien dat er iets in zit, waar ze zo op reageren.
Je zou het altijd eens kunnen uittesten.

chocobroodje

Re: helemaal goed in zijn vel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 05:17

Klinkt als een combinatie van factoren, Hij was gewend aan een energie laag dieet, en krijgt nu weer enorm veel binnen in verhouding. Daarbij minder beweging. En het is hier een stuk koeler.. Kan me voorstellen dat een fjord zich daar wel prettiger in voelt :j Ik zou even helemaal stoppen met voeren (niet het hooi uiteraard ;)) en alleen een handje brok/musli geven na arbeid.

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 07:13

Ik herken dit wel een beetje. Mijn fries kwam uit Nederland en nu, na ruim 7 maanden herken ik der weer zoals hoe ze was toen ik der kocht. Ook zij was onherkenbaar druk onstuimig en puppy terwijl zij van 24/7 box naar de wei is gegaan. Ik denk dat het hem gewoon in de veranderingen zit. Inderdaad oppassen met voeren , gewoon doorgaan met trainen of waar je meebezig bent. Corrigeer waar nodig maar wordt niet overdreven streng. Hopelijk wordt het snel beter! succes!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:06

chocobroodje schreef:
Klinkt als een combinatie van factoren, Hij was gewend aan een energie laag dieet, en krijgt nu weer enorm veel binnen in verhouding. Daarbij minder beweging. En het is hier een stuk koeler.. Kan me voorstellen dat een fjord zich daar wel prettiger in voelt :j Ik zou even helemaal stoppen met voeren (niet het hooi uiteraard ;)) en alleen een handje brok/musli geven na arbeid.

Daar sluit ik me helemaal bij aan.

Voor het teveel aan energie zou je voor het rijden kunnen longeren, dan kan de stoom er alvast een beetje af. Verder kan magnesium bijvoeren helpen, daar lopen meerdere topics over hier op bokt.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 12:14

Qua temperatuur in Portugal merkte ik niet erg veel verschil met hem onder het zadel in de winter dan in de zomer..... ( ook daar vriest het wel snachts)

Het gekke is dat hij hier in de bak heel lief en rustig is, ik rij hem niet zelf in de bak maar een meisje van 13, hij is wel voorwaards maar niks geen uitspattingen. Maar buiten met mij is hij helemaal actief en hyper, zowel alleen als met meerdere en ziet dus alles. Hij "schrikt" ook van dingen waar hij normaal niet naar om zou kijken. Hij heeft best een hele goede conditie en wordt ook niet minder moe na 1,5 a 2 uur...... zweten doet hij niet eens. Hij hoeft hier natuurlijk veel minder lichamelijke inspanning te leveren dan in Portugal met alle heuvels, bulten en bergen.

Ik had de naam van het voer niet goed. Is wel van Pavo maar dan met allemaal kruiden.......Care4Life krijgt hij ( er zijn hier ook zo ontzettend veel soorten in voer) Hij krijgt niet veel, 2x een handje voor het idee omdat de rest wel krijgt op stal... is ook zo sneu anders.
Ik heb bewust voor dit voer gekozen omdat ik denk/hoop dat het zijn eczeem ten goede kan komen. ( hij heeft altijd een deken om en op het moment nog geen last)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:43

[VS] paarden druk van care4life ?

Zou best kunnen daar in zit!
beter dus stoppen met het voer en kies voor wat anders :j
ik heb het ook gegeven,pony was buiten veel kijkeriger.
ik geef hu weer gewoon subli dieetmix en dat gaat prima

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 12:54

goh...jeetje......ga ik dat eens uit proberen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:10

Oh, ik lees nu dat je 2x een handje geeft?
dan zou het wel heel maf zijn als hij op dat voer zou reageren :j

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 16:40

mwah....ik las in het topic over dit voer dat sommigen inderdaad reageren op een paar handjes..... valt iig te proberen om even een paar dagen wat anders of niks te geven. Even met de stalhouder overleggen, die voeren.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:45

Janouk reageerde ook op een halve schep. Dus het kan zomaar dat je verschil gaat merken over een week

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 19:24

Is toch vreemd eigenlijk dat veel paarden er zo "heftig" op reageren... het leek mij juist voer wat alleen maar super gezond is. IK heb het gekozen omdat hij eigenlijk wel genoeg heeft aan goed hooi en nu gras. Daarbij denk ik dat het een goede ondersteuning is voor zijn lijf tegen de eczeem die hij vrij heftig heeft. Moet zeggen dat dit nu met deken helemaal weg blijft. Terwijl er anderen op stal staan met dezelfde deken en ondanks dat wel staan te schuren. Ik geef hem graag wat mineralen en vitamines bij. misschien een goede liksteen ipv brok een optie? of wat zou een ander alternatief zijn qua brok?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 20:34

ik denk toch niet dat hij reageert op het voer maar gewoon erg vrolijk is buiten. gisteren gekeken bij hem met zijn ruitertje in de bak maar hij was niet vooruit te branden..........haha.... ben benieuwd de volgende keer op rit hoe hij dan is.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 22:48

afgelopen zondag weer met hem op buitenrit geweest nadat hij nu zo'n 2 week 24/7 buiten staat en alleen gras en hooi krijgt.... Hij is fanatiek en op goede conditie maar het hyper en bokken is weg.......zal het toch aan het voer hebben gelegen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 04:00

Fijn dat het weer beter gaat, zonder hyper te zijn.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:00

Kan heel best van de c4l! Fjord van vriendin ontploft er ook Door. .elk voer van pavo trouwens. Apart hè.
Gelukkig is ie weer kalm