helemaal goed in zijn vel....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

helemaal goed in zijn vel....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 22:44

Tsja, waar moet ik dit nu plaatsen......

Begin dit jaar is mijn Fjord vanuit Portugal verhuisd weer naar Nederland. Hij staat op een fijne stal in Zwiggelte met goed hooi en nu weide gang gezellig met een maatje. In Portugal had hij een flinke weide van zo'n 2 hectare waar zomers weinig te eten was gezien het klimaat, maar wel veel beweging. In de winter gras in de zomer niks en bij voeren, in de zomer werkte hij veel. Het hooi daar was kwalitatief niet zo best als in nederland en het voer is daar ook minder van kwaliteit.Onder het zadel was hij was altijd vrij braaf en liep als een mak schaapje mee achter de anderen aan op rit met toeristen.
In middels is hij een half jaar in Nederland en staat snachts op stal en overdag in een kleine weide. Hij krijgt nu dus goed hooi en wordt een beetje bij gevoerd met pavo nature's best. Maar hij is helemaal omgedraaid van super brave all round tot een draak... ik vind het helemaal niet erg. Maar hij is wakker de hele rit buiten! Hij ziet alles, is fanatiek! bokt bij gaan in galop en van de week verraste hij mij in een galop met een gigantische bok en een spurt vooruit. Ik had hem senl weer daar waar ik hem wilde hebben maar waar dit allemaal vandaan komt? als hij ]o was in Portugal zou ik er niemand op weg durven laten....maar hij heeft hier uiteraard minder bewegings ruimte in de weide, en veel beter kwalitatief voer.... of zou hij gewoon blijer zijn in Nederland? of is het de spanning van het onbekende... Portugal kende hij natuurlijk op zijn duimpje... alles was bekend waar hij kwam,.... hier nog niet... ik ben benieuwd of hij nu gewoon beter in zijn vel zit door goede voeding of door minder beweging en het onbekende...... Hij heeft er zichtbaar lol in onderweg.

Pumpkins

Re: helemaal goed in zijn vel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:52

Kan heel goed door het verschil in voer komen. Goed hooi, gras en brok met redelijk veel zetmeel en suikers kan zeker het gedrag beïnvloeden. Hij krijgt waarschijnlijk veel meer energie binnen, wat ie eerder niet had en moet het kwijt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:56

En een klimaat dat beter bij hem past ...

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:16

Maflinger_S schreef:
En een klimaat dat beter bij hem past ...

O ja :j dat kan ook heel veel uitmaken. Comfort temperatuur ligt rond de 10 graden heb ik ooit eens gehoord. Paarden kunnen beter tegen een beetje kou dan hitte.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 06:47