Bloedonderzoek, waar op testen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wieke

Bloedonderzoek, waar op testen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 19:47

Goedenavond bokkers!

De laatste tijd is mijn paard wat suf en sloom, gewoon niet helemaal zoals ik hem altijd gekend heb.
Nu heb ik het overal al gezocht, heb hem verhuist naar een betere stal, is naar de tandarts geweest, heeft nieuwe voeding enz.

En nu? Hij blijft een beetje loom, dus ik wil graag een bloedonderzoek om te kijken of we daar wijzer uit worden.
8 juni heb ik een afspraak met de dierenarts staan.

Wat zijn zijn symptomen:
- In zichzelf gekeerd, rustig en weinig reactie.
- Blijft schraal, hoeveel hij ook eet.
- Eet zand (lijkt mij een tekort aan een bepaald iets).

Ik wil sowieso testen of vitaminen en mineralen, vooral door dat zand eten laat hij dit wel duidelijk zien dat daar waarschijnlijk iets moet zitten wat niet goed is.
Misschien bloedarmoede (?), dus ook kijken hoe dat zit. En verder misschien de leverwaarden?

Zijn er bokkers die mij kunnen helpen om te kijken wat verstandig is om te testen? Meerdere mensen hebben natuurlijk meer ideeën en tips.

Edit; zal even uitleggen hoe hij gehuisvest, mocht dat interessant zijn hiervoor: Hij staat 24/7 op de wei in een kudde van zo'n 8 paarden. Daarnaast hebben ze onbeperkt hooi tot hun beschikking en krijgt hij elke dag een vitaminen en mineralen brok.
Qua beweging loopt hij dus altijd buiten en daarnaast 1 a 2 keer per week even het bos in voor een ritje.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:54

Toevallig heb ik een paar weken geleden een bloedonderzoek laten doen bij mijn paard. Ze had wel wat andere klachten dan jou ppard. Onderzocht zijn vitamine en mineralen, nierwaardes, leverwaarden en aanvullend vit E en selenium (die laatste 2 is een combi, maakt het wat duurder maar vond ik wel belangerijk om te weten). Bij mijn merrie kwam er uit dat ze een wormenbesmetting had terwijl we, echt waar, de week er voor mest hadden laten onderzoeken. Daarnaast een laag vit E gehalte, magnesium was randje. Als je de klachten overlegd met je va, komen ze vanzelf met een voorstel. Succes en beterschap met je paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:26

Lyme, anaplasmose, leptospirose, vooral lyme kan vermoeidheid geven

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:56

Mestonderzoek is de grootste banketstaaf die er bestaat! TS Is uw paard goed ontwormt?

Zeker Lyme en Leptospirose bekijken maar zelfs al is dit negatief dan nog kan het paard besmet zijn.

Ik zou eerst gewoon onderzoek doen en basis van die resultaten beslissen of er waarden zijn die aanduiden dat er dieper moet zoeken naar virale oorzaken.

cynthiar

Re: Bloedonderzoek, waar op testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:08

Hoe oud is je paard?

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 22:12

Bedankt voor jullie reacties.

Ik zal dit zeker ook nog met de VA bespreken, zij zullen ook vast wel weten waar hij dan op getest moet worden, maar vind het fijn mij er alvast wat in te verdiepen.

Over ontwormen, hij wordt nog gewoon volgens schema ontwormd, maar af en toe twijfel ik er wel aan of hij misschien niet wormen heeft. Soms lijkt hij echt een typisch wormenbuikje te hebben, maar vaak schuif ik dit weer weg omdat hij wel ontwormd wordt.
Mestonderzoek hoor ik veel wisselende verhalen over. Ik weet niet wat ik daar nou mee moet, omdat ik soms toch wel erg twijfel of hij geen wormen heeft..

What to do...

Paard is overigens net 13 jaar. Ben benieuwd waarom dat gevraagd wordt? Zou dat ergens een rol in kunnen spelen? Cushing ivm leeftijd lees ik wel vaak, maar daar doet hij mij niet aan denken.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:14

Helaas moet je hier in NL bij de meeste Da's eerst mestonderzoek doen voordat je überhaupt ontwormingspasta krijgt :(

De Da zal vast wel weten waar hij op moet testen. Ze beginnen meestal met een standaard bloedonderzoek en komt daar iets afwijkends uit dan onderzoeken ze weer verder.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:19

Ik zou mijn topic (Gracia van jaarling naar koersdraver) even doorlezen, niet om je bang te maken maar ontwormen en mestonderzoeken is GEEN garantie!

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:33

2 jaar geleden was mijn paard ook ineens zo sloom, terwijl ze altijd zo actief was. Ze was toen 18.
Ik heb dr laten testen op cushing. De da vond het niet nodig, omdat ze verder geen verschijnselen verder had. Ze zag/ziet er ook goed uit. Omdat ik het wilde toch bloed laten afnemen.. En ze heeft cushing.

Je kan eventueel laten testen voor de lever/nier functie, witte en rode bloedlichaampjes.
Wat het inhoud weet ik niet. Bij mijn paard is het toen een keer gedaan, gewoon voor de zekerheid. Dat was allemaal goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:38

Ik zou hem laten nakijken op een maagzweer,daar heeft hij de symptomen ook van.
Zand eten doen paarden namelijk ook als ze last van de maag hebben.
verder een algeheel bloedonderzoek,dat zal voldoende zijn denk ik

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 22:57

Is een maagzweer niet erg onwaarschijnlijk als hij 24/7 staat te eten en de beschikking tot eten heeft? Daarnaast krijgt hij ook geen rare voeding wat de slecht zou zijn voor de maag en eventueel zou kunnen zorgen voor maagzweren.

Mag ik vragen hoezo jij daar aan dacht ellepel? Vind dit namelijk wel interessant!

Verder zal ik de VA vragen wat ze allemaal wil testen aan de hand van de symptomen en zal ik alle ideeën uit dit topic uitspitten en eventueel aan de VA vragen daar ook op te testen.

En wormen blijf ik lastig vinden. Hij wordt wel ontwormd, maar dat zegt natuurlijk niet voor 100% zekerheid dat hij die niet heeft. Mestonderzoeken vertrouw ik ook niet helemaal, maar ben het wel van plan te laten doen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:05

Again, mijn paard is en ontwormd en kwam schoon uit de mestonderzoeken en heeft nu mogelijk spoelworm.

Zegt dus niks....

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 23:09

Hoe ben jij er dan achter gekomen?

Verder dan een mestonderzoek en bloedtest kom ik niet...
Laatst bijgewerkt door Gini op 31-05-15 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 06:20

Dat zeg ik toch al, als paarden zand eten kunnen ze last hebben van de maag :j
en eet hij de hele dag op de niduw3 stal,was dat op je vorige dan ook ?
Het kan,maar het hoeft niet,maar je kunt het de veearts altijd vragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:59

Hou er wel rekening mee dat je met dit soort vage symptomen soms lang moeten zoeken en veel testen moet laten uitvoeren voor je een diagnose hebt als het eerste bloedonderzoek geen duidelijke oorzaak kan aantonen. Ik ben met mijn paard al van half februari aan het dokteren en weet nog steeds niet wat er mis is en zal het misschien ook nooit weten. Als je van België bent, kan ik je Tresemiek Picavet aanbevelen, zij is echt de beste internist in ons landje. Stuur me maar een pb als je haar nr wil, ik ben alvast enorm tevreden over haar.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:43

Tresemiek Picavet is inderdaad een hele goede. Is ook bij mijn paard geweest. Zij heeft het extra bloedonderzoek gedaan van de lever- en nierfunctie, en de witte en rode bloedlichaampjes.
Mijn staleigenaar heeft haar aangeraden toen ik een extra test met de cushing wilde.
Laatst bijgewerkt door Gini op 31-05-15 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:01

Je legt mooi uit in je eerste post hoe hij nu gehuisvest is en wat hij aan voeding krijgt, maar hoe lang sta je hier nu en hoe stond hij op de vorige stal qua beweging en voeding?
Welke vitamine/mineralenbrok voer je en hoeveel per dag? Hoe ziet de wei eruit en hoe het hooi?
Het is wel vreemd als er voldoende gras staat/smakelijk hooi is dat hij nog wel zand eet.
Je kan ook heel goed op zand testen, een paar mestballen die niet met de grond of zand in aanraking zijn geweest oplossen in een emmer water of in een doorzichtige handschoen, de emmer voorzichtig leeglaten lopen en dan zie je of er zand in de emmer achter blijft meer dan een theelepel is reden voor een zandwegkuur ( o.i.d.) en lijnzaadolie bijvoeren, tot 200 ml. per dag opvoeren. In de handschoentest hang je de handschoen op en dan zakt na verloop van tijd het zand naar beneden, meer dan een vingerkootje van je eigen hand is echt teveel. Deze test moet je wel een dag of drie vier achter elkaar doen omdat zand in golven uitgescheiden wordt, dan weer niet, weinig, dan weer meer.
Hoe ziet zijn mest eruit, heeft hij af en toe wat slappe mest tussen de gewone mestballen door? Heeft hij het laatste jaar wel eens ( hele lichte) koliekverschijnselen gehad?

Heel veel vragen, maar wie weet helpt het je verder. Een gezond paard van 13 zou toch wel twee keer per week een bosritje aan moeten kunnen lijkt me.

Sterkte ermee hoor!

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 17:20

Ik zit helaas in het noorden, dus dat is wel erg ver weg voor Tresemiek Picavet...

Hij staat sinds eind december 2014 op deze stal. De vorige stal was zomers 24/7 in de wei (geen hooi bijgevoerd omdat er altijd meer dan genoeg gras was.

's winters in de zand paddock met hooinetten hooivoordroog en 's nachts op stal met dikke bult hooi/voordroog en een hooinet met stro zodat er altijd wat te knabbelen was.

Qua beweging evenveel als nu, 1 a 2 keer pw naar het bos en verder wat omprutsen.

Hij krijgt nu sinds een paar weken Vitalbix daily complete. 300 gram per dag (voor lichte beweging) en wat meer als ik een dag het bos in ga.

Ze hebben op de nieuwe stal onbeperkt voordroog. De meeste pakken zijn even droog als hooi en mooi grof en af en toe een pak wat iets minder grof is.

Het gras zal denk ik Engels raaigras zijn? Ze krijgen het dmv van strookbegrazing.

Zijn mest ziet er prima uit, nooit slap of heel hard. Alleen als ze weer een nieuw stuk wei op gaan en een paar dagen zonder hooi staan is het iets slapper, maar dat komt door het vele vocht in het gras lijkt mij..

De test met mest e water ga ik morgen mee beginnen! Ben ook op zoek naar psylliumvezels om zand uit zijn darmen te halen.

Hij is overigens ontzettend energiek als ik het bos in ga, wil alleen maar snel sneller snelst en kan prima een paar uur weg zonder dat hij moe wordt. Alleen naast het rijden is hij zo rustig, wat ik niet van hem gewend ben, zeker niet vergeleken met zijn arabierengedrag wat hij vaak liet zien.

Is het handig de nier en lever funcies mee te laten testen? Die heb ik namelijk al een paar keer in het topic voorbij zien komen.

Thanks voor jullie hulp!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:25

Wieke schreef:
Ik zit helaas in het noorden, dus dat is wel erg ver weg voor Tresemiek Picavet...

Hij staat sinds eind december 2014 op deze stal. De vorige stal was zomers 24/7 in de wei (geen hooi bijgevoerd omdat er altijd meer dan genoeg gras was.

's winters in de zand paddock met hooinetten hooivoordroog en 's nachts op stal met dikke bult hooi/voordroog en een hooinet met stro zodat er altijd wat te knabbelen was.

Qua beweging evenveel als nu, 1 a 2 keer pw naar het bos en verder wat omprutsen.

Hij krijgt nu sinds een paar weken Vitalbix daily complete. 300 gram per dag (voor lichte beweging) en wat meer als ik een dag het bos in ga.

Ze hebben op de nieuwe stal onbeperkt voordroog. De meeste pakken zijn even droog als hooi en mooi grof en af en toe een pak wat iets minder grof is.

Het gras zal denk ik Engels raaigras zijn? Ze krijgen het dmv van strookbegrazing.

Zijn mest ziet er prima uit, nooit slap of heel hard. Alleen als ze weer een nieuw stuk wei op gaan en een paar dagen zonder hooi staan is het iets slapper, maar dat komt door het vele vocht in het gras lijkt mij..

De test met mest e water ga ik morgen mee beginnen! Ben ook op zoek naar psylliumvezels om zand uit zijn darmen te halen.

Hij is overigens ontzettend energiek als ik het bos in ga, wil alleen maar snel sneller snelst en kan prima een paar uur weg zonder dat hij moe wordt. Alleen naast het rijden is hij zo rustig, wat ik niet van hem gewend ben, zeker niet vergeleken met zijn arabierengedrag wat hij vaak liet zien.

Is het handig de nier en lever funcies mee te laten testen? Die heb ik namelijk al een paar keer in het topic voorbij zien komen.

Thanks voor jullie hulp!

In het noorden van België? Ik woon in Limburg en Tresemiek heeft 1 keer per week consultatie bij Equitom. Als ze tot daar komt, zal ze wel tot bij jou geraken ook, hoop ik.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 18:30

SandraVerl schreef:
In het noorden van België? Ik woon in Limburg en Tresemiek heeft 1 keer per week consultatie bij Equitom. Als ze tot daar komt, zal ze wel tot bij jou geraken ook, hoop ik.

Nee van Nederland...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:39

Wieke schreef:
SandraVerl schreef:

Nee van Nederland...

Hmm, dan wordt het al wat moeilijker, tenzij je het ziet zitten om naar Equitom te komen. Ben daar nu 3 keer met de mijne geweest en ik zie daar best wel veel Nederlandse nummerplaten. Ik hoop in ieder geval dat je snel een diagnose hebt, niets is zo frustrerend als niet weten wat er met je paard mis is. Ik duim voor je.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:01

Ik zou zeker ook de leverwaarden laten testen!

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 13:03

Ik heb gisteren met de DA gesproken.

De vitamines en mineralen worden getest, maar ook zeker de lever en nierfunctie/waarden!!

Nog een klein weekje, ik hoop dat we er wijzer uit worden. Het is zo frustrerend niet te weten wat er aan de hand is terwijl je al zoveel geprobeerd hebt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:08

Yup I know, hier eentje die in een privéweilandje staat met meters hoog gras, onbeperkt hooi en bietenpulp, maar het wil niet erg. Uit bloedonderzoek bleek wel 'iets met de lever', maar ja wat......??

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 13:19

Arabesk schreef:
Yup I know, hier eentje die in een privéweilandje staat met meters hoog gras, onbeperkt hooi en bietenpulp, maar het wil niet erg. Uit bloedonderzoek bleek wel 'iets met de lever', maar ja wat......??

Dat blijft dus ook vaag? Frustrerend joh.... :(
Ga je verder ook nog op zoek wat het precies is, of is dat onbegonnen werk?