Shetlander bijvoeren, zie door de bomen het bos niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juliedo24

Shetlander bijvoeren, zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 13:20

[size=9]ik heb de zoekfunctie meerdere keren gebruikt maar heb nog geen duidelijk antwoord op mijn vraag /size]

Ik heb een kleine (85 cm) shetlandermerrie die voor de kar loopt. Haar veulen van nu 10 maanden zijn we ongeveer 2 maanden al aan het afspenen. Hij staat naast haar.
Nou ben ik met Roos (merrie) aan het mennen en wil ik toch weer een beetje opbouwen. Ik merk dat ze wat schraal blijft, ondanks haar kleine hangbuikje nog van de zwangerschap. Je kan haar ribben goed voelen, maar nog niet zien.
Nu wil ik haar dus wat bijvoeren. Ze heeft onbeperkt hooi en we proberen haar elke dag 3 uur minstens op het gras te zetten. Dit lukt niet altijd.
Ik heb me wat zitten verdiepen en ben ook al advies gaan vragen bij BB. De drie opties die ik overhou is:
- subli ponybrok
- speedibeet (bietenpulp)
- haver- en suikervij muesli
Ze wordt om de 3 maanden ontwormt en staat ongeveer 3x per week voor de kar. Er wordt ook nog 2x per week een klein rondje met haar gewandeld door de verzorgster.
De helft van de tijd ben ik bij mijn vader en dan voert mijn moeder die fulltime lesgeeft, dus die heeft ook niet alle tijd. Roos heeft energie genoeg, ze hoeft niet veel drukker te worden.
Wat lijkt jullie het best?

eline10

Re: Shetlander bijvoeren, zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:22

Zelf voer ik sinds kort Speedibeet, eerst vonden mijn shetlanders het niks.
Maar nu wordt ik zowat aangevallen als ik met de emmers aan kom!
Het zet goed aan!

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 13:28

En duurt dit lang om klaar te maken? Iemand die ik ken zij dat het heel lang duurt maar op bokt stond maar 10 minuten.
En zitten hier ook vitaminen in die ze niet krijgt via het hooi?

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:31

Het hoeft inderdaad maar 10 minuutjes te weken in koud water.
In warm water hoeft het maar 5 minuutjes.
Je moet er wel flink wat water bij doen, anders is het niet goed.

Hier vindt je meer over Speedibeet :)
http://www.pavospeedibeet.nl/

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:53

Heb je de mogelijkheid op ze meer op de wei te zetten? Ik vind 3 uur per dag wel heel weinig. Je zou bietepulp gaan voeren.:)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 14:00

Als je de ribben kan voelen, maar niet zien, dan staat ze eigenlijk in prima conditie, zou ik persoonlijk heel blij mee zijn (hier zijn de ribben quasi onvindbaar).

Wil je vooral naar vitamine-/mineraalsupplementen zonder meer, dan kan ik Vitalbix wel aanraden, vind ik een heel fijn supplement. Voordeel is ook dat het qua vitamine E hoog gedoseerd is, dus naar sport gericht is dat ook een plus. Is extreem laag in suiker en zetmeel, en door de lage hoeveelheden komt het qua prijs wel voordelig uit. Het is in korrelvorm, en wordt goed gegeten (al lust mijn veelvraatje zowat alles, heb haar nog pillen uit de hand gevoederd).

Wil je eerder wat eiwitten bijgeven, dan kan luzerne ook al een goed alternatief zijn, maar aangezien je het veulen aan het afspenen bent, lijkt me dat geen zo'n goed idee.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 16:56

Dankje Eline10!
Cas123 momenteel zijn onze eigen weitjes nog aan het groeien en kunnen we ze bij de buren aan een longeerlijn zetten maar dat kan natuurlijk niet dag en nacht. We doen ons best om ze zo veel mogelijk daarop te zetten en ik ben het aan het opbouwen :) . En waarom bietenpulp? iemand anders zei dat muesli goed is, het is minder gedoe met klaarmaken en als je zonder haver en suiker hebt worden ze er ook niet drukker van. Gewoon benieuwd :)
hwn klopt, maar bij Roos kan ik de ribben iets te goed voelen vind ik zelf, als ze 2 keer iets zwaarder heeft gewerkt lijkt ze weer wat te zijn ingevallen bij de heupbot/flanken en zijn de ribben ook weer heel goed voelbaar. Aangezien ze nog grotendeels in dr wintervacht zit kan je moeilijk iets van ribben zien.
Dankje voo de tip! Ik ga me er eens wat in verdiepen. Waarom geen eiwitten tijdens het afspenen?

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 10:04

Ik was trouwens vergeten te zeggen, wanneer ze niet op wei staat loopt ze in een paddock met schuilstalletje :)