stofallergie en rijden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

stofallergie en rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 17:44

Hallo!
Bij mijn pony is 2jaar geleden stofallergie gevonden. Hij heeft toen een antibiotica kuur gekregen en ben het rijden op gaan bouwen in ee wei. In de winter krijgen ze hooi en dan maakte ik het nat. In de zomer heb ik die mogelijkheid niet maar ze krijgen op de wei hooi. Met rijden en vooral met aandraven hoest hij 2 á 3 keer. Maar wat ik me af vroeg: moet ik een apart schema maken? Of moet ik hem juist iedere dag laten bewegen? De bak is ook stoffig dus ik rij veel buiten.
Veel groetjes!

kohtje

Re: stofallergie en rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:40

Overleggen met de dierenarts, hoesten is nooit goed, ook niet een paar keer.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:50

Hoesten door stofallergie is normaal en ook goed (zegt mijn dierenarts). De mijne doet dit ook en het hoesten zorgt ervoor dat de nare deeltjes verdwijnen. Ik heb voor mijn paard geen schema's, maar soms heeft ze het wat benauwd en daar pas ik het rijden op aan. Ik zorg altijd dat ze naast een drinkbak ook een ton met water heeft, waar ze haar neus in kan spoelen. Dit doet ze ook regelmatig en ik merk dat het hoesten dan ook minder wordt. Overleg met de da is altijd goed, deze hebben vaak wel tips om het gemakkelijker voor je paard te maken :)
Ik hoop dat je er iets aan hebt :)

Edit: Stoffige plaatsen zo veel mogelijk vermijden en je kunt meestal gewoon elke dag rijden, mits je goed in de gaten houdt hoe het paard zich voelt :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:55

Siesjuh schreef:
Hoesten door stofallergie is normaal en ook goed (zegt mijn dierenarts). De mijne doet dit ook en het hoesten zorgt ervoor dat de nare deeltjes verdwijnen.

Dat is waar, maar hoesten geeft wel aan dat het paard te veel met nare deeltjes in aanraking komt. Gewoon hooi is nooit goed voor een paard met stofallergie, ik denk dat je toch zal moeten zien of je weer nat hooi kan gaan voederen...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:01

Doen paarden het vaak bewust hun neus totaal in water stoppen? :Y)

Ik heb ook veel gehoord over een poedertje door het voer heen wat hoesten tegen gaat. Door het reinigen zeg maar van de luchtwegen.
Maar van een allergie heb ik niet zoveel verstand. Wel interessant.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 12:13

Hooi nat maken lukt niet. De stalhouder woont ergens anders en gooit het via de bus in de wei. En ik kan maar 1 x per dag komen. DA komt woensdag :j

06tess04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:21

het paard dat ik rijd hoest bij het draven altijd 4 keer. maakt niet of ik binnen of buiten rij!
hij heeft zover als ik weet geen allergie...

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:51

Een paard wat ik afentoe berijd hoest standaard met aandraven een paar keer. Kan geen kwaad in zover ik weet!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:17

tegen stofallergie helpt geen antibiotica dus ik vraag me af of er niet iets anders aan de hand is/was?!

Alleen een paar keer hoesten met aandraven, daar zou ik me niet zo'n zorgen over maken hoor, en al helemaal geen antibiotica voor geven

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:23

Bij een stofallergie helpt antibiotica niet, maar je kan wel extra poeder/siroop geven om de slijmen los te maken. Ik ga nu Fenegriek proberen met mijn paard, heb er veel positiefs over gelezen ivm paarden met een stofallergie.

Tijdens het rijden hoest mijn paard ook gewoonlijk 2 à 3 keer bij het aanspringen in draf en in galop. Op droge dagen is dat wat meer. Ik laat mijn paard daarom ook tussendoor vaker stappen en ga op hele droge dagen buiten rijden of niks intensiefs doen.

Ik ben benieuwd als die Fenegriek wat gaat uithalen :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 17:50

Dankje. Ja ik zag je topic snollygoster. :)

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:47

ik lees even mee :-)
sinds 2 maanden is er een stof en schimmel allergie geconstateerd bij mijn paardje en vanaf volgende week gaan we weer langzaam aan opbouwen. op dit moment staat hij nog op de prednison. volgende de dierenarts was het goed om te hoesten, want de vieze deeltjes moesten uit zijn luchtwegen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:18

fenegriek schijnt de hoestprikkel te onderdrukken maar de oorzaak niet weg te nemen, dus of dat ze verstandig is?!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:24

Oei... Droog hooi geven is niet goed. Kijken voor kuil in de zomer? Of dan maar 1 keer per dag voeren in hooinetten. Je moet een allergie niet prikkelen, dat is niet goed voor de longen en stukke longblaasjes blijven stuk.

Beweging is goed! Helpt de longen de rommel af te voeren. Wel met beleid bewegen natuurlijk :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:48

max66 schreef:
fenegriek schijnt de hoestprikkel te onderdrukken maar de oorzaak niet weg te nemen, dus of dat ze verstandig is?!

De oorzaak is niet weg te nemen met een stofallergie, je moet er gewoon mee leren omgaan. Ik heb dit met mijn DA overlegd en Fenegriek geven kon zeker geen kwaad. Ik heb hier ook veel positieve ervaringen over gelezen voor paarden met een stofallergie. Het verzacht het hoesten in ieder geval en maakt de slijmen ook los. Dit lijkt me een goed alternatief voor de zomermaanden, in de winter heeft mijn paard namelijk amper last van zijn allergie tijdens het rijden.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:26

Ik kan bevestigen dat de Fenegriek zijn werk goed doet! Vandaag een smsje gekregen van mijn bijrijder dat mijn paard geen enkele keer heeft gehoest onder het rijden, terwijl 't vandaag toch tegen de 30° heeft aangezeten hier en de bak er droog bijlag ;)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 06:33

De DA zei gisteren dat idd door het hoesten het slijm en stofdeeltjes los komt en dat het eigelijk goed is. :) ze heeft niets gezegt over een middeltje of iets. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 06:55

Mijn pony heeft ook een stofallergie en hoest ook. De dierenarts heeft hem onderzocht, maar longen waren schoon. De irritatie zat hoog in de luchtpijp, door de allergie.
Nat hooi voeren is altijd beter bij zulke paarden.

Verder geef ik hem altijd van april-oktober antihistamine. In de winter heeft hij minder last, maar zodra de temperatuur stijgt gaat hij ook heftig schudden. De dierenarts heeft toen een recept afgegeven als proef, het zijn namelijk humane medicijnen.
Hij doet het daar nu al 3 jaar goed op. Helemaal weg is het niet, maar er is een groot verschil tussen wel of geen medicijnen.

Bewegen is overigens wel noodzakelijk. Ik merk ook duidelijk verschil bij een paar dagen stil staan. Dan hoest hij meer dan wanneer hij elke dag loopt. Ondanks dat hij 24/7 buiten staat.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 11:27

Hij schud heel veel met zijn hoofd! Zou een pollennetje helpen zodat er niet zoveel zand in zijn neus komt/blijft plakken? Ik merk idd ook dat als ik meer rij hij minder hoest

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:31

Pollennetje valt zeker te proberen :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:55

Pollennetje irriteerde de mijne met rijden juist veel meer. Maar hij heeft 'm wel op in de wei. Met UV bescherming, want dat triggert bij hem ook.
Is zeker een optie om te proberen :j

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 14:55

Als hij droog hooi krijgt op de wei dan krijgt hij dus de schimmelsporen binnen waarvoor hij allergisch is. Dit irriteert de luchtwegen en er vormt zich taai slijm waar zich weer bacteriën in nestelen. Daardoor krijg je ontstekingen in de luchtwegen en de circel is weer rond.

Dus als jij je pony gezond wil houden zul je ofwel je pony geweekt hooi moeten geven ofwel een andere stalling moeten zoeken waar dat wrl mogelijk is. Al het andere wat je doet is symptoombestrijding en je pony zal alleen maar verslechteren.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 15:09

Een andere stalling is geen optie. Ik zal eens aan de stalhouder vragen of ze nog steeds hooi krijgen. Zoja dan fiets ik wel naar de paardenwinkel om een bak te kopen voor hooi.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 08:33

Om t slijm wat door de allergie geproduceerd wordt makkelijker eruit te krijgen kan je sputolysin geven. Krijgt mijn paard ook met allergie en dan kan ze t middels briesen eruit krijgen. Te vaak hoesten gaan de longblaasjes kapot van..