Fenegriek ervaringen stofallergie/hoesten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Fenegriek ervaringen stofallergie/hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 16:43

Dag Bokkers!

Mijn paard heeft vorige zomer een virus opgelopen en heeft daaraan een chronische hoest/stofallergie overgehouden. Hij heeft tot 3x toe antibiotica ervoor gehad en we hebben een endoscopie laten maken. Uit de endoscopie is gebleken dat hij een vrij smalle luchtpijp heeft, maar verder zag alles er normaal uit. Van de DA moest ik de omgeving zo stofvrij mogelijk houden en hem zoveel mogelijk buiten zetten. Hier hou ik me dan ook erg goed aan en zijn hoeste is al heel wat vermindert.

Helaas komt het seizoen van de droge en stoffige rijbakken eraan.. Gisteren tijdens de clubtraining ben ik halverwege moeten stoppen omdat mijn paard continu moest hoesten.

Nu las ik vandaag in een Facebook groep ook iets van iemand die een oplossing zocht voor haar paard met stofallergie. Veel mensen raadden haar Fenegriek aan en waren hier heel positief over.

Nu ben ik benieuwd wat de ervaring hiermee zijn op Bokt. Helpt het daadwerkelijk zo goed? En kan je het dan in een winkel kopen of moet je het bestellen?

Alvast bedankt! :)

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:48

Ben er ook positief over.
Paarden die lang hoesterig en snotterig waren heb ik met dat spul ervan af gekregen.
Ik koop het bij de boerenbond/welkoop.
Kost iets van 10,- per bus. (witte bus,groen logo)

Maar of het helpt bij een paard met een smalle luchtpijp durf ik niet te garanderen,gelukkig is het geen ''duur''produkt en baat het niet dan schaadt het niet.
Succes.

Yenni

Re: Fenegriek ervaringen stofallergie/hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:52

Mijn pony heeft ook stofallergie. Staat nu 24/7 buiten. De bak is heel stoffig dus ik rij minder dan ik wil. Ook probeer ik dan meer naar buiten te gaan.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 16:58

DeBuurvrouw schreef:
Paarden die lang hoesterig en snotterig waren heb ik met dat spul ervan af gekregen.

Maar of het helpt bij een paard met een smalle luchtpijp durf ik niet te garanderen,gelukkig is het geen ''duur''produkt en baat het niet dan schaadt het niet.
Succes.

Het hoesten komt niet van zijn smalle luchtpijp, de DA zei dat ik hierbij waarschijnlijk nooit zou kunnen gaan crossen met mijn paard.. Hij staat nu ook al enkele tijd op Bronchosan, maar dat helpt dus niets.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:05

De droge stoffige rijbakken en de vrij smalle luchtpijp....dan helpt foenegriek geen zier, dat is 1 ding wat zeker is.

Het kan een goede ondersteuning zijn bij verkouden paarden en wat hoest, maar het geneest de stofallergie + vrij smalle luchtpijp niet, dus je paard zal met foenegriek de problemen blijven houden.

Er is meer voor nodig om jouw paard te helpen met de stofallergie en het hoesten.

Baat het niet dan schaadt het niet, het kan dus geen kwaad om het uit te gaan proberen om te kijken of het wat verlichting brengt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:06

Snollygoster schreef:
DeBuurvrouw schreef:

Succes.

Het hoesten komt niet van zijn smalle luchtpijp, de DA zei dat ik hierbij waarschijnlijk nooit zou kunnen gaan crossen met mijn paard.. Hij staat nu ook al enkele tijd op Bronchosan, maar dat helpt dus niets.

Dan werkt de foenegriek ook niet!

Ik heb ervaring met stofallergie..........dus ik weet waar ik over praat.

Mijn eigen paard had stofallergie al voordat hij van mij werd.
Als veulen had hij het al, ik heb het tot aan zijn 16 1/2e leeftijd zijn longen goed en schoon kunnen houden (dierenartsen bevestigden het).

Met zijn 3 jarige leeftijd kwam er ook nog eens longontstekking overheen (door een stomme fout van de stalhouder van vroeger) en daarna Droes.

Dit heeft zijn stofallergie wat erger gemaakt, maar de longkwaliteit was altijd uitstekend gebleven doordat ik hem altijd goed uit liet uitzieken en goed verzorgde en verder altijd beweging in alle gangen zodat zijn longen goed schoon en in goede conditie bleven, dat is eigenlijk alles met af en toe wat hoestpoeders en of foenegriek ter ondersteuning en voor de conditie. Nooit hoestte hij, alleen tijdens de beweging bij het aan gaan draven hoestte hij 1 a 2 x en dat was het en dat is goed, zo komt alles eruit.

Verder natuurlijk zoveel mogelijk naar buiten en goede kwaliteit hooi of voordroog + weghouden van erg fijne stof en of slechte stoffige ruwvoer.

Helaas werd hij chronisch kreupel, opgelopen bij de andere mensen (hij was verkocht en weer terug in mijn bezit) en kon daarom niet beweging krijgen in alle gangen en 1 keer raden.........doordat er geen beweging meer gegeven kon worden door zijn kreupelheid gingen zijn longen ook achteruit en werd het erger.

toen hij 17 werd heb ik hem laten gaan, want hij kreeg teveel pijn aan zijn kreupelheid + ziek door de stofallergie..........

Het was heel moeilijk om zijn longen zoveel mogelijk goed te houden als hij geen gewone beweging kon krijgen om het goed schoon en in conditie te houden en eventueel het goed uit te kunnen hoesten.

Ik ken een paard die ook stofallergie heeft en dat werd goed gehouden door beweging maar toen werd ie kreupel en stond toen tijdelijk op rust.............gelijk werd het hoesten en de stofallergie veel erger en werd het echt ziek............

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 17:30

Het bovenstaande wat jij noemt doe ik ook met mijn paard Ragdollcat. Een smalle luchtpijp heeft ie altijd al gehad, en toch nooit gehoest ervoor.
Op facebook zijn de reacties echter wel positief over Fenegriek met stofallergie. Het is niet duur, dus ik kan het altijd proberen ;)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:35

Mijn paard met stofallergie deed het met fenegriek als ondersteuning wel iets beter maar nu geef ik sinds een tijdje een muesli met kruiden voor de luchtwegen bij en geen fenegriek meer en moet zeggen daar doet hij het veel beter mee als met de fenegroek.
Ik geef nu Marstall Sinfonie als muesli.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:40

Snollygoster schreef:
Het bovenstaande wat jij noemt doe ik ook met mijn paard Ragdollcat. Een smalle luchtpijp heeft ie altijd al gehad, en toch nooit gehoest ervoor.
Op facebook zijn de reacties echter wel positief over Fenegriek met stofallergie. Het is niet duur, dus ik kan het altijd proberen ;)

Ik heb het niet specifiek over de smalle luchtpijp :(:) , maar over de stofallergie........en jouw paard heeft de smalle luchtpijp er ook nog eens bij en dat gaat mogelijk lastig worden als de stofallergie erger wordt..........

Je kan het proberen, want het schaadt het niet als het niet baat.
Foenegriek is vrij goedkoop te verkrijgen.

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 20:08

Hier een tevreden gebruiker! Paard hoest al na 1 week niet meer, en hij is ook opgehouden met het schuren van zijn staart

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 20:48

Ik was dit topic al compleet vergeten :')

Ik heb Fenegriek nu ook ondertussen al enkele dagen in gebruik, mijn bijrijder heeft me eergisteren een sms gedaan dat mijn paard geen enkele keer heeft gehoest onder het rijden, dus het werpt zijn vruchten af :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:10

Snollygoster schreef:
Ik was dit topic al compleet vergeten :')

Ik heb Fenegriek nu ook ondertussen al enkele dagen in gebruik, mijn bijrijder heeft me eergisteren een sms gedaan dat mijn paard geen enkele keer heeft gehoest onder het rijden, dus het werpt zijn vruchten af :)

Fijn om lezen dat het helpt ! Zie dat je ook uit belgie komt...haal je dat gewoon bij aveve ?
Ik heb voor mijn stofallergische ( zeg je dat zo ? :D ) merrie de Cronotus van Phytovet gegeven...helpt ook goed, maar wel een stuk prijziger dus als de fenegriek

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 23:33

Neen bij de Aveve in mijn buurt hadden ze 'm niet, gelukkig hadden ze het wel in de ruitershop hier in de buurt. Anders eens even polsen bij ruitershops bij jou in de buurt?
Ik weet niet van waar je bent, maar moest je van de kanten van Zuid-Limburg zijn kan ik je alvast één ruitershop aanraden die het zeker weten het hele jaar door verkoopt :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 07:54

Oeh nee...Zuid-Limburg is een eindje...ik woon 15km van Brussel :D
Kan het misschien ook wel via internet ergens bestellen, ofwel eens horen bij de ruitersportwinkels hier :j

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 08:29

Fenegriek onderdrukt t hoesten maar lost t probleem niet op. Mijn merrie heeft ook een stof en pollenallergie en haar houd ik goed door beweging en t hooi spoelen. Als bodembedekking staat ze op vlas. Verder zorgen dat t immuunsysteem goed blijft. Dus met virusdruk extra vitamine en lysine.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:16

Esther28 schreef:
Fenegriek onderdrukt t hoesten maar lost t probleem niet op. Mijn merrie heeft ook een stof en pollenallergie en haar houd ik goed door beweging en t hooi spoelen. Als bodembedekking staat ze op vlas. Verder zorgen dat t immuunsysteem goed blijft. Dus met virusdruk extra vitamine en lysine.

Juist, beweging is heel belangrijk en hooi spoelen/nat maken enzovoorts.........

Maar helaas wordt te snel gedacht dat Foenegriek een wondermiddel is.

Maar het geneest niet de stofallergie, sterker nog, de stofallergie wordt met de jaren steeds erger en is echt niet te genezen, het is per dier verschillend en of het nog steeds beweging kan krijgen.........

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 15:24

Even een update; ik heb een tweede DA erbij gehaald omdat ik mijn twijfels begon te krijgen aan de diagnose van een stofallergie.. Vorige week gereden in een enorm stoffige bak, slechts 3 à 4 keer gehoest, eergisteren ben ik het bos gaan wandelen en daar heeft ie vrijwel continu gehoest. Ik kreeg er dus een vreemd gevoel bij dat dit niet klopte.

Dus de DA is vandaag langs geweest. Mijn paard heeft helemaal geen stofallergie, sterker nog, het geluid van zijn longen is 100% in orde en niets wijst op kortademigheid of wat dan ook. Het enige wat eruit geconcludeerd kon worden is dat er wel een hoest uitgelokt kan worden, dus dat er iets is, maar wat? Daar was deze DA ook niet zeker van.
Ik moet nu gedurende twee weken een hoestsiroop geven, als er hierna geen verbetering is gaan we toch een afspraak bij de kliniek maken voor een video endoscopie aangezien hij enkel hoest bij inspanning. De DA vermoed dan dat het gaat om entrapment van de epiglottis, en dat zou te verhelpen zijn met een kleine operatieve ingreep.

Het was volgens hem in ieder geval niets ernstigs, dus nu wordt het afwachten en goed doorrijden op advies van de DA.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:01

Doorrijden lijkt me ook een goed idee al voelt ht misschien wat cru. Ik had een paard wat ook veel hoestte bleek hij bij zijn vorige eigenaar altijd lange teugel te krijgen als ie hoestte, de slimmert. Doorgereden en het was voorgoed genezen, gek hè

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 16:04

Een paard is volgens mij niet zo achterbaks om een hoest te faken :'). Doorrijden heeft er hier mee te maken dat eventuele slijmpjes of irritaties dan makkelijker loskomen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:54

Snollygoster schreef:
Een paard is volgens mij niet zo achterbaks om een hoest te faken :'). Doorrijden heeft er hier mee te maken dat eventuele slijmpjes of irritaties dan makkelijker loskomen.

Zeg Snollie ik vind het niet zo tof van je dat je mijn paard achterbaks noemt. Het beest was gewoon slim, dit was wat hij hij geleerd had.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 18:04

Ja goed, geloof jij maar wat je wilt, ik geloof niet dat een paard zomaar op commando kan hoesten.. No offense hoor :)