Paard komt niet van hoestje af.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Paard komt niet van hoestje af.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 14:24

Hoi allemaal,
In maart heeft mijn bijrijd paard koorts en een nare hoest gehad. Hij is hier toen voor behandeld met antibiotica en hoestpoeder. Het is stukken opgeknapt en hij is niet meer ziek. Echter blijft hij een vervelend hoestje houden wanneer hij warm wordt tijdens het rijden. Dit is erg vervelend omdat ik vaak genoeg heb meegemaakt dat paarden er nooit helemaal van af komen. Het hooi is van goede kwaliteit, niet stoffig of iets dergelijks. Ook krijgt het paard luchtwegmix door zijn voer tegen het hoesten maar het is in mijn ogen nog niet genoeg verbeterd. De veearts heeft naar hem gekeken en heeft niets verkeerd in zijn longen of luchtwegen gevonden toen hij in april nog steeds hoestte. Nu is het al bijna Juni en hoest hij nog steeds tijdens de eerste tien minuten van het rijden. Zoals gezegd, alleen als hij warm wordt en niet meer tijdens het rijden of er voor of erna. Puur in die eerste paar minuten.

Mijn angst is nu dat hij dampig wordt, daar heb ik ervaring mee en dat is echt heel erg vervelend.
Heeft iemand tips? Ik zat er zelf aan te denken dat hij eventueel nat hooi gevoerd kon krijgen?

Groetjes
Eileen

denice

Re: Paard komt niet van hoestje af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:26

Weer de Da er bij halen. Zij kunnen een endoscopie doen. Mijn pony heeft nu een maand prednison gehad en ik merk enorme verbeteringen. Misschien kun je daar een kuurtje van doen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 14:28

denice schreef:
Weer de Da er bij halen. Zij kunnen een endoscopie doen. Mijn pony heeft nu een maand prednison gehad en ik merk enorme verbeteringen. Misschien kun je daar een kuurtje van doen.

Ja daar zat ik ook over na te denken, ik ben de eigenaar niet dus zal het met z'n eigenaresse bespreken.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:33

Het is natuurlijk altijd beter om dat niet te lang te laten aanslepen. Mijn paard heeft exact hetzelfde gehad dit voorjaar en uiteindelijk hebben ze in de kliniek gezien dat hij inderdaad dampig is.

Dampigheid ontstaat als er een ontsteking op de longen zit die niet helemaal weg wil, wat ook de reden van die ontsteking is. In het geval van mijn paard komt het door stofallergie, maar er kan ook een andere oorzaak zijn. Of een eventuele allergie kan getriggerd worden doordat het paard ziek geweest is, dus het is erg moeilijk om iets uit te sluiten.

Aangezien het niet je eigen paard is ben je natuurlijk niet helemaal vrij om te doen wat je wil, maar ik zou je toch adviseren om met de eigenaar te overleggen en een bijkomend onderzoek te vragen. Ik zou een endoscopie met BAL-spoeling voorstellen, en eventueel nog bijkomende foto's.
Staat het paard op stal? Wat voor bedekking heeft hij? Nat hooi kan het paard zeker helpen maar haalt natuurlijk niks uit als het paard op stoffig stro staat.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:35

Je verhaal komt me bekend voor. De mijne heeft van dec tot eind maart gehoest. Ze was ziek geworden van de enting en duurde lang voor ze boven jan was. Uiteindelijk knapte ze op maar het hoestje bij de eerste drafpassen bleef.
Heeft ook medicijnen gehad en uiteindelijk een scopie laten doen. Niks te vinden alleen nog irritatie in de keel. Volgens de arts een ziekte gehad waar ze overheen moest groeien. af en toe als het weer een dip heeft hoest ze nog. Maar verder nooit meer. Ik vraag me nog steeds af of het van de enting kwam. Was een ander merk dan anders....

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 21:21

Dierenarts is dus ook al 2 keer langs geweest en heeft dus ook niets gevonden.
Rijden jullie gewoon door met zo'n hoestje? Of is het slecht het paard dan in het zweet te werken?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 06:49

Mijn veearts zei rustig beweging geven. Maar uiteraard niet buiten adem rijden haha.