Dit is begin 13 mei aan het licht gekomen tijdens een bezoek aan kliniek Utrecht, maar zeer waarschijnlijk heeft het paard het als sinds 30 maart. Toen liep ze zwaar kreupel (3 benen) maar herstelde in enkele dagen na div. medicijnen en boxrust, met gevolg dat ze eind april op het land gegaan is om verder te herstellen. Boxrust was namelijk geen succes. De dierenarts zij toen dat het geen breuk kon zijn en een heftige bacteriële infectie de oorzaak was. Er zijn toen ook foto's en een echo gemaakt, maar er was toen (nog) niks te zien.
Op het land heeft het paard vervolgens een ernstig ongeval gehad waarbij oa. de knie weer opspeelde, en toen zijn we naar Utrecht doorverwezen voor extra controle. Daar zijn nieuwe foto's gemaakt en was de breuk wel te zien. Omdat het paard nog meer mankeerde (vele wonden) zijn we weer naar huis gegaan, om deze eerst te verzorgen en later terug te komen voor de knie. Het advies wat we meekregen was 'bereid je op het ergste voor en laat haar maar lekker even bijkomen'.
Het paard loopt er inmiddels wel OK op, belast goed maar 'knikt' af en toe door en loopt niet altijd 100% regelmatig. Stappen aan de hand kan niet, paard is veel te druk en daardoor gevaarlijk voor ons en zichzelf. Ze staat daarom elke dag 1 tot max 1,5u op het land (zolang ze zich 'gedraagt') en heeft soms een lolletje. Drafje, galopsprongen, gek bokkesprongetje etc. en dan klaar. De ene dag energieker dan de andere, soms zie je gewoon dat ze niet lekker in haar vel zit en zich koest houdt. Tot nu toe de beste oplossing om haar koppie toch fris te houden. Het is een zeer energiek jong paard, nét 4 jaar oud, zeer sensibel type en niet gewend 24/7 op stal te staan.
Volgende week staat de afspraak in Utrecht, dan is de ergste wond hopelijk zo goed als dicht en wordt er verder gekeken naar de knie. O.a. nieuwe foto's en een klinisch onderzoek. Nu heb ik geen flauw idee wat te verwachten. Dat het paard nooit meer geschikt zal zijn voor de springsport en eventing staat vast, daar heb ik mij al bij neergelegd. Maar als iemand mij zegt dat ik mij op het ergste moet voorbereiden..
Is er iemand die eerder een paard heeft gehad met een dergelijke breuk? Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen en tips.