hoe verantwoord vetmesten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juval

hoe verantwoord vetmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 07:57

nou ja, niet te vet natuurlijk.
sinds gisteren hebben wij er een nieuw rijpaardje bij:

Afbeelding
En die kan wel wat extra spek op haar lijf gebruiken.

Ze staan bij ons overdag op een schrale wei, 's nachts binnen en dan krijgt ze veel hooi en ik geef nu basisbrok. Ze hoeft nog niet hard te werken, eerst maar even wennen aan elkaar.
hebben jullie tips hoe ik dit het beste aan kan pakken om haar op een gezonde manier wat voller te krijgen?

Babootje

Re: hoe verantwoord vetmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 07:59

Wat meer verdeeld over de dag te voeren. Als ze op een schrale weide overdag te weinig kan eten zul je overdag hooi moeten bijvoeren. Daar zou ik eens mee beginnen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:05

Er hoeft geen spek op, er moeten spieren op. Paard is niet mager of schraal zo op deze foto.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:06

Ruwvoeder idd opvoeren.
Bietenpulp vind ik ook een fijne.

Spieren hebben ook voeding nodig. Ik vind ze niet overdreven mager, maar mi mag er toch ook wat extra bij.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:07

Ik vind niet dat er meer spek op hoeft eigenlijk... Ze is nu toch mooi qua vetjes? Wat meer spier mag er wel op maar dat zal met de tijd wel komen.
Als je haar idd echt voller wil hebben zou ik eerst eens kijken hoe ze het doet op het rantsoen wat ze nu bij jullie heeft, en van daaruit pas gaan kijken of dit meer of minder moet. In ieder geval onbeperkt hooi, maar dat zal wel goed zitten begrijp ik uit je post.
Succes ermee, leuk paard ook!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:16

Paard mist wat buik, ik denk ook te kort aan ruwvoer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:18

Voor spieren kun je bijvoorbeeld lucerne geven, daar schijnen wat meer eiwitten in te zitten.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:20

ruwvoer, ruwvoer en ruwvoer :j
Biks ben ik zelf niet gek van. Ik geef ze liever een muesli met langzame suikers en slobber.
Bij echt voller kweken kan je nog maisvlokken voeren.
Maar echt de basis is ruwvoer en rust!
Eerst een laagje vet en dan rustig werk om spieren op te bouwen, ze heeft nu net iets te weinig om fatsoenlijk spieren op te bouwen, dan breek je het eerder af.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:22

Ik vind haar nu ook niet echt mager. Ik zie haar ribben nog niet duidelijk of een heupbot. Wel is ze gewoon rank, arm bespierd en mist ze een buikje. Om haar wat meer buikvulling te geven kan je meer ruwvoer geven, dat vult de darmen. Daarnaast gewoon lekker spiertjes gaan trainen als jullie er aan toe zijn en dan gewoon gaan voeden op de behoefte ze dan heeft en niet extra.
Je kunt trouwens een googlen naar body condition score (BCS) dan vind je ook wel plaatjes hoe je een paard moet beoordelen qua gewicht aan de hand van het uiterlijk en wat goed is en wat niet. Veel paarden die wij hebben (en ook sommige die hoog in de sport lopen) zijn eigenlijk gewoonweg dik/te zwaar.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 08:23

wat denken jullie van snijmais?

deze foto lijkt misschien ook wel aardig, en de ribben komen er niet uit, maar vooral de hals en ruggegraat vind ik niet fijn om te zien. Het zal zeker tijd kosten om haar wat ronder te krijgen, ook spieren groeien niet in een nachtje dat weet ik :) ..

Afbeelding
op deze foto is het misschien wat beter zichtbaar.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:28

Zit in snijmais niet heel veel suikers? Volgens mij heb je dan meer kans op koliek en hoefbevangenheid.
Het is geen koe he, die kunnen echt zoveel meer hebben met al die magen :P

Geef haar tijd en goed ruwvoer. Je zal zien dat ze over 2 maanden al heel anders is.
Rustig longeerwerk kan geen kwaad als ze haar bovenlijn goed gebruikt.
Maar echt geloof mij, tijd en goed voeren werkt als een trein.
De meeste mensen gaan als een malloot trainen, maar het enige wat je dan bereikt is een verzuurt dier zonder spieren erop.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:29

Schepje linamix en veel hooi. Binnen 2 weken duidelijk resultaat

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:30

Ik heb zelf even gegoogled voor je: http://www.voervergelijk.nl/informatie/48/conditiescore staat wel duidelijk uitgelegd en afgebeeld met plaatjes hoe je kan voelen of je paard te dik of te dun is. En dit (http://www.sanequi.com/upload/0094-1127 ... s-cpdf.pdf) vind ik persoonlijk wel een mooi plaatje. Zo moet er een duidelijke overgang zijn van hals naar romp. En moeten ribben niet zichtbaar zijn maar wel duidelijk te voelen als je met je hand erover heen gaat.

Snijmais ben ik persoonlijk niet zo voorstander van. Dat verzuurd heel erg het verteringsstelsel. Doordat de darmen meer verzuren daalt de pH en dood je daar goede darmbacteriën mee. Doordat die bacteriën afsterven worden de darmen nog zuurder en kunnen ze het ruwvoer niet meer goed fermenteren en krijg je daar problemen mee. En dat wil je juist niet bij haar, want je wil juist dat je haar meer ruwvoer voeren. Maar wel zo voeren dat ze het ook kan verwerken. Mais is voor herkauwers beter geschikt dan voor paarden.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:44

bieten pulp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:47

Ik vind hem niet zozeer mager, maar ik vind hem wel onwijs straks en gespannen in zijn lichaam zitten.
Alsof hij al zijn spieren aanspant.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:49

Dat ben ik met je eens KoudbloedKim :j
Osteo bezoek zal vast geen overbodige luxe zijn, als ze minder gespannen zijn in het lijf komen ze ook sneller aan.
En (goede) magnesium bijvoeren helpt ook.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:58

Nou dat valt wel mee, staat gewoon een beetje te suffen.

Wees blij dat er geen vet te veel op zit! Wat wel ontbreekt is spier!
Dus: meer ruwvoer en goed aan het werk om spieren te kweken. Wat krijgt het paard op dit moment aan voer?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 09:02

KoudbloedKim schreef:
Ik vind hem niet zozeer mager, maar ik vind hem wel onwijs straks en gespannen in zijn lichaam zitten.
Alsof hij al zijn spieren aanspant.

Mee eens.
Een schrale bovenlijf is iets anders dan een "schraal/mager paard".
Denk dat er bij dit paard andere problemen spelen:
- spanningen
- stress
- vitamine tekorten

Werken aan ontspanning, osteo of fysio kan goed helpen, dan kan het lichaam zich vrij bewegen. Daarna komen de spieren wel.

Hoe loopt het paard?
Gevoelig op de rug?
Gevoelig bij de broekspieren?
Waarschijnlijk.. Het paard heeft vast moeite met lang en laag en loopt snel in een valse knik zonder zijn achterhand te gebruiken.

Wellicht een idee de eerste maand niet erop te gaan zitten.
Lekker creatief longeren.
In-uitjes op de longeer circel leggen.
Lang Stappen aan de hand etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 09:07

Ik vind 'm ook niet mager, wel bloot.
Rustig aan bij laten komen, lekker ruwvoer erin en vooral niet meteen voldouwen met krachtvoer want dat staat 'ie zo helemaal strak. Evt. iets senior priores bijgeven en een beetje extra magnesium.
Dan eens heel rustig aan het werk gaan zetten, bv aan de dubbele longe, en zien wat 'ie in het lijf doet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 09:08

schrale paarden krijgen hier altijd een flinke emmer kuilmais naast hun gewone voer bijgevoerd, de oudjes krijgen het gewoon het hele jaar door...

meer hooi voeren heeft hier 0 resultaat op wat betreft wat dikker krijgen,kuilgras weer wel...

maar voor echt wat spekjes kweken krijgen ze hier ( al járen overigens) kuilmais bijgevoerd,is het enige wat echt een goed resultaat heeft gegeven bij vele paarden...

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:46

Kimmie261 hooi geeft wel veel buikvulling zodat de buik ronder wordt. Bij dit paard zal dat wel gewenst zijn want dan toont die gelijk wat voller. De echte renpaard hebben vaak een buik als deze maar dan nog extremer. Dat komt omdat renpaarden weinig ruwvoer krijgen maar veel krachtvoer. Doordat ze zo weinig ruwvoer krijgen loopt die buik dus toe en oogt zo slank. Voor racepaarden een voordeel want zijn ze lichter en kunnen ze de achterbenen beter onder het lijf krijgen en zijn ze dus sneller. Maar dat wil je niet voor dit paard (racepaarden ook niet mja). Zoveel krachtvoeren weinig ruwvoer wat sommige racepaarden krijgen is namelijk funest voor een goede spijsvertering. Ik wil er wel even bij zeggen dat ik hiermee niet wil zeggen dat TS haar paard veelte veel krachtvoer geeft. Ze heeft al aangegeven dat ze dat niet doet. Maar als ik de foto zo zie denk ik wel dat het paard wat extra buikvullen (en dus ruwvoer) kan gebruiken.

Kuilgras zit inderdaad meer in qua voedingstoffen maar ik vind dit paard persoonlijk niet mager dus ook niet nodig om dikker te worden en dus rijker voer te voeren.(Afvallen hoeft natuurlijk helemaal niet want dan gaat het paard interen op de spieren die hij nog heeft en het paard hoeft ook echt niet af te vallen). Het paard is alleen schraal bespierd dus je kan dan spieren kweken om het paard voller te laten ogen. Natuurlijk kost spieren kweken ook energie enzo maar dan nog moet je hem alleen voeren na behoefte op het moment dat je hem traint en niet extra want dan wordt die dikker + spieren ipv alleen spieren. Tuurlijk is het van belang dat het paard naast voldoende energie ook voldoende eiwitten, vitamines en mineralen binnenkrijgt maar dat geld voor elk paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:51

Gypsy schreef:
Voor spieren kun je bijvoorbeeld lucerne geven, daar schijnen wat meer eiwitten in te zitten.

Dat zijn wel eiwitten waar een paard niet zo heel veel mee kan, en die dus een belasting zijn voor de lever en daarmee voor het hele paard.

Ben het eens met de mensen die zeggen dat het paard geen spek maar wel spier mist. Zou d'r op ruim goed ruwvoer en een compleet aanvullend voer zetten en verder niet te moeilijk doen.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:52

Cornmuesli van Marstall werkte bij mij erg goed.
Niet dat ze daar vet van worden maar de energie wordt optimaal opgenomen.
Mijn oudje die wat schraal was deed het daar altijd goed op.

Aanvullende info van de producten:
- voor kracht, uithoudingsvermogen en rust
- licht verteerbare koolhydraten
- laag eiwitgehalte, zonder haver
- extra veel vitamine E (570 mg)
- met plantaardige olie en essentiële aminozuren
- voor sport en keuring
- bij gewichtsverlies en conditie-opbouw

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:04

Lestria schreef:
Cornmuesli van Marstall werkte bij mij erg goed.
Niet dat ze daar vet van worden maar de energie wordt optimaal opgenomen.
Mijn oudje die wat schraal was deed het daar altijd goed op.

Aanvullende info van de producten:
- voor kracht, uithoudingsvermogen en rust
- licht verteerbare koolhydraten
- laag eiwitgehalte, zonder haver
- extra veel vitamine E (570 mg)
- met plantaardige olie en essentiële aminozuren
- voor sport en keuring
- bij gewichtsverlies en conditie-opbouw

Havervrij van Marstall is ook nog een optie, omdat paard van TS niet echt hoeft te werken.
[VS] Marstall muesli's

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:39

Koper schreef:
Gypsy schreef:

Dat zijn wel eiwitten waar een paard niet zo heel veel mee kan, en die dus een belasting zijn voor de lever en daarmee voor het hele paard.

Ben het eens met de mensen die zeggen dat het paard geen spek maar wel spier mist. Zou d'r op ruim goed ruwvoer en een compleet aanvullend voer zetten en verder niet te moeilijk doen.

Die eiwitten zijn juist goed voor spieropbouw.
Normaal krijgt een paard voldoende eiwitten binnen uit hun normale voer.
Maar bepaalde paarden hebben behoefte aan (veel) extra eiwitten; waaronder zogende merries en paarden die te weinig bespiering hebben.
http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... er-luzerne