Enter koorts, klein beetje snot

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Enter koorts, klein beetje snot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 21:50

Het begint nu een raar en vervelend lang verhaal te worden. Onze enter
is 3 weken geleden gecastreerd. De week ervoor vonden we hem met
een flinke bult onder zijn borst(been), vermoedelijk van een trap.
Hij stond gewoon bij de kudde in en begon overal bovenop te klimmen.
Niet heel gek dat ie dan af en toe een dreun krijgt, natuurlijk. Om meer
schade te voorkomen, toch maar besloten te castreren, zodat hij gewoon
in de kudde kon blijven. De bult aan de voorkant ook, met een sneetje
van ong 2 cm, opengemaakt zodat de troep eruit kon.

Een dag op stal, volgende dag alleen met moeders op een stukje land
(hij staat nog lekker bij mams :) ), en de dag erna gewoon weer in de
kudde. Wel elke dag even wondje aan de voorkant schoonmaken. Preventief
heeft ie AB gehad.
Helaas loopt het bij ons nooit zoals bedoeld en 5 dagen na de castratie werd
de bult aan de voorkant dikker en kreeg hij koorts. DA is 3 dagen achtereen
geweest om peniciline te spuiten. Na 3 dagen ging het een stuk beter en
konden we met novacam verder.

Helaas, 5 dagen na de laatste spuit weer koorts en dikke bult. Ik heb de DA
gebeld met de vraag of we naar de kliniek konden gaan om de boel goed
schoon te laten maken. Dat was akkoord, DA heeft de kliniek gebeld dat wij
eraan kwamen en de nodige info gegeven.

In de kliniek werd bloedgeprikt en de bult geëchood. Uiteraard waren de leuko's
te hoog en had hij nog steeds koorts. Hij kreeg (intraveneus) AB en ons werd
gevraagd of hij een paar nachtjes mocht logeren. Natuurlijk, wat er maar nodig
is!
Twee dagen later werden we gebeld, Jive was koortsvrij en mocht naar huis met
een bult medicijnen. We kregen een veel vrolijker dier mee dan dat we heen had-
den gebracht, dus wij waren blij.
De eerste en tweede dag thuis prima, de derde dag weer loom. Weer koorts...
Maar het rare; de bult bleef mooi rustig. En ten tweede, hij staat nog volop op de
AB, dus een ontsteking kan het haast niet zijn. Uiteraard direct de DA van de kliniek
weer gebeld. Hij vermoedt dat Jive een virus opgelopen heeft...

Afgelopen vrijdag haalden we hem koortsvrij op van de kliniek, zaterdag en zondag
was hij ok. Maandag weer koorts, dinsdag koorts, woensdagmiddag 37,6 dus we kregen
weer wat hoop, maar vandaag weer koorts. De DA weer gebeld en die denkt nog steeds
dat het een virus is. Jive kreeg vandaag ook een heel klein beetje snotneus, dus dat
zou de theorie van een virus onderbouwen.

Zoals hij nu is; de afgelopen 4 dagen temperaturen van rond de 39 graden (met uitschieters
van 37,6 en 40,7). Hij eet goed, drinkt goed, mest iets zacht, plast goed, is helder en
is soms zelfs weer wat brutaal en klein beetje snot. Niet zoals hij hoort, maar ook niet doodziek.
De bult op z'n borst blijft mooi rustig, z'n zak is mooi genezen en ook rustig. Hij heeft geen
dikke benen, is niet eens echt dof.
Met de DA afgesproken dat hij in het weekend koortsvrij moet zijn, anders moeten we hem
maandag weer naar de kliniek brengen.

Waarom dit verhaal? Een hoop mensen die een hoop gezien hebben; misschien weet iemand
wat dit nog meer kan zijn... Heeft iemand een idee? Maak ik me te druk en is het gewoon
een virus of zien we wat over het hoofd?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:59

Misschien denk ik heel simpel, maar heeft hij niet gewoon droes opgelopen op de kliniek?
Droes komt lang niet altijd tot uiting, wellicht had er een het op de kliniek?
Kan me voorstellen dat het door de AB onderdrukt wordt maar nu alsnog tot uiting komt?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 22:01

Iriscope schreef:
Misschien denk ik heel simpel, maar heeft hij niet gewoon droes opgelopen op de kliniek?
Droes komt lang niet altijd tot uiting, wellicht had er een het op de kliniek?
Kan me voorstellen dat het door de AB onderdrukt wordt maar nu alsnog tot uiting komt?

Zat ik ook mee in mijn hoofd. Ik vraag me dan af hoe lang zoiets duurt en tot in hoeverre
dit door de AB echt beïnvloed wordt...

huppiejuppie

Re: Enter koorts, klein beetje snot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:03

Ik denk ook droes, gelet op je verhaal en de leeftijd van je beestje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:05

is het die bult door de trap?Kan het geen botsplinter zijn die door ettert?
Kunnen ze daar geen foto of echo van maken?De haard is denk ik nog aanwezig,waardoor hij steeds koorts krijgt.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:06

Dat durf ik ook niet te zeggen maar snot en koorts bij een enter is in 9 van de 10 gevallen gewoon droes.
Ik zou het even afwachten, geen AB meer toedienen. In de meeste gevallen is de droes snel weg als de koorts eenmaal begint te zakken.

Heeft je DA niks over droes gezegd?

Edit; bovenstaand kan natuurlijk ook, maar verklaart het snotterig zijn niet echt?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 22:12

geerke schreef:
is het die bult door de trap?Kan het geen botsplinter zijn die door ettert?
Kunnen ze daar geen foto of echo van maken?De haard is denk ik nog aanwezig,waardoor hij steeds koorts krijgt.

Echo is gemaakt, geen bijzonderheden. Moet zeggen dat dat ook door mijn hoofd heeft
gespeeld. Maar de bult is nu mooi rustig en kan eigenlijk bijna niet de veroorzaker van
de koorts zijn... En, zoals mijn voorganger al opmerkt; het verklaart de snot niet.

Over de snot; snot is misschien nog wel een groot woord. Vandaag had ie in beide neus-
gaten witte nattigheid (beter kan ik het niet omschrijven). Het loopt/vloeit niet en leek
vandaag ook niet toe te nemen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 22:13

DA heeft niks over Droes gezegd. Hij verwacht een virale infectie... Meer zei hij eigenlijk niet.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 22:16

Over de AB; in het geval van droes is AB zinvol voordat er abcessen ontstaan... Mocht het droes zijn, dan krijgt hij nu juist misschien wel per ongeluk de juiste behandeling..?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 09:02

Ben wel benieuwd hoe het inmiddels met Jive gaat?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 09:08

Godzijdank beter. Woensdagavond 39.6, gister 38.4 / 38.5 en 39.1 en vanochtend 38.1. Langzaamaan naar beneden en hij is steeds vrolijker en brutaler :) Snot lijkt niet door te zetten, dus hoop dat dit met een sisser afloopt :)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 09:10

Fijn om te horen dat de koorts afneemt :D

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 09:12

Mijn tweejarige kreeg drie weken na castratie een zaadstrengontsteking en paar dagen later ook hoge koorts. Zulke hoge koorts past eigenlijk niet bij een bacteriele infectie dus dierenarts vermoedde al een virus, maar ik zag niks aan hem. Tot hij na 2 dagen koorts een snotneus had, heel klein beetje geel snot, heb het maar 1x bij hem gezien, maar het verklaarde wel de hoge koorts.

Het hoeft echt niet direct droes te zijn, kan ook gewoon een virus zijn.

Met mijn paard gaat het nu gelukkig ook goed. Twee weken lang antibiotica gehad en zijn zaadstrengontsteking is zo goed als verdwenen. Hij heeft 3 dagen beetje snot gehad en 1x gehoest.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 11:06

Frensie schreef:
Mijn tweejarige kreeg drie weken na castratie een zaadstrengontsteking en paar dagen later ook hoge koorts. Zulke hoge koorts past eigenlijk niet bij een bacteriele infectie dus dierenarts vermoedde al een virus, maar ik zag niks aan hem. Tot hij na 2 dagen koorts een snotneus had, heel klein beetje geel snot, heb het maar 1x bij hem gezien, maar het verklaarde wel de hoge koorts.

Het hoeft echt niet direct droes te zijn, kan ook gewoon een virus zijn.

Met mijn paard gaat het nu gelukkig ook goed. Twee weken lang antibiotica gehad en zijn zaadstrengontsteking is zo goed als verdwenen. Hij heeft 3 dagen beetje snot gehad en 1x gehoest.

Beetje hetzelfde verhaal. Als ze een ontsteking hebben, zijn ze gewoon echt vatbaarder voor virussen... Zo vervelend dat alles tegelijk komt!!

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:26

Ik denk het rhino verkoudheidsvirus hangt op zeer veel plekken waar paatden komen op zich kan het niet zoveel kwaad. Heeft ie ook klrine bultjes op lippen en liezen/ scrotum? Tis natuurlijk een herpesvirus wat zich on vele vormen kan laten zien.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:53

Snap niet dat je DA AB voorschrijft als hij denkt dat het een virus is? Tenzij natuurlijk de bult op z'n borst echt ontstoken is enzo? Of ben ik mis?

Mijn paard had een beenwonde en castratie en enkele tijd erna is hij ook koorts beginnen maken en beginnen snotteren. Was bij hem een bacteriele infectie die we na 1,5 maand met AB bestreden hebben :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 12:18

2a54z6e45r6r schreef:
Snap niet dat je DA AB voorschrijft als hij denkt dat het een virus is? Tenzij natuurlijk de bult op z'n borst echt ontstoken is enzo? Of ben ik mis?

Mijn paard had een beenwonde en castratie en enkele tijd erna is hij ook koorts beginnen maken en beginnen snotteren. Was bij hem een bacteriele infectie die we na 1,5 maand met AB bestreden hebben :)

Nou, als je het verhaal goed had gelezen had je geweten dat ie in eerste instantie alleen die ontsteking had aan die bult. Daarom is ie naar de kliniek geweest, daar heeft hij uiteraard AB gehad. Toen kwam hij koortsvrij terug met een bult medicijnen. Pas na een paar dagen thuis kreeg hij weer koorts, wat door de DA werd toebedeeld aan een virus.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:50

Aah oke, ik verstond dat hij naar de kliniek moest voor z'n castratie sorry