Ik ging net mijn pony zijn hoeven uit krabben. Tien raajte ik zijn straal. Toen ging het bloeden. Ik heb hem naar de stal gebracht en het laten weken in water om het te ontsmetten. wat kan ik verder doen? Xx mij
Het is niet normaal dat een straal zo snel bloed. Een gezonde straal voelt een beetje gummie en elastisch. Laat van de week eens iemand naar die staal kijken. Zit er een bultje/sponzig wondje wat niet heel snel bloed dan moet je even naar de veearts. Voor nu heb je gedaan wat je kon doen. Volgende keeer hoef je het niet te weken, je kunt het gewoon afspuiten met een tuinslang en koud water.
Daphne__
Geplaatst: 28-05-15 19:47
Je hoefsmid bellen
Het is niet normaal dat de straal gaat bloeden als je hem raakt met de hoevenkrabber.
Ik raakte hem op de verkeerde plek. Hoefsmid is eersgisteren geweest. Ik geb extra plakken stro in de stal gedaan om te voorkomen dat er viezigheid in komt waardoor het gaat ontsteken. Na het weken bloedde het bujna niet meer. Maar ik vroeg het even voor de zekerheid
Stralen mogen niet zomaar bloeden. Dan is er óf iets niet goed in de straal zoals een ontsteking of zelfs straalkanker, óf de hoefsmid heeft gewoon echt veel te veel eraf gehaald. Hoe dan ook heeft de smid iets niet goed gedaan, want een probleem aan de stralen had hij gewoon moeten zien. Ik zou het even in de gaten houden, als je het niet vertrouwd een dierenarts bellen, en ik zou waarschijnlijk een andere hoefsmid nemen volgende keer.
Als het maar even bloedde is het waarschijnlijk een oude straalkneuzing. Dus een soort bloeduitstorting en dat bloed zat nog opgesloten in de straal. Zeker als je het zo makkelijk met uitkrabben open haalde en het verder niet diep in de straal zat, zou ik me er niet al te druk om maken.
Je hebt het voor de zekerheid schoongemaakt, loopt het paard niet kreupel en is de hoef en straal niet warmer dan de andere?