Boxrust & wat voeren naast hooi?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vladimir1979

Boxrust & wat voeren naast hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 21:21

Ivm peesblessure staat mijn merrie voor een aantal weken op rust, ze krijgt goede kwaliteit hooi, 4x per dag, kan aan haar stro (dagelijks ververst) knabbelen, en omdat ze weinig beweging mag, heb ik gevraagd haar brok tot 2x per dag een handje te verminderen (Havens sportbroek), was 2x hele kilo. Wat zou een goede aanvulling zijn qua vitaminen en mineralen, liefst brokvorm en alles in een, voor onze situatie. Ik zat te denken aan een balancer maar sta open voor jullie voeradviezen. Verkrijgbaarheid is natuurlijk ook belangrijk; ik woon in t midden van t land.

Galexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:50

Ik voer nu de balancer van jepaardgezondenfit en ben er erg tevreden over. Ik heb ook Pavo Vital gevoerd, ook een goede brok, makkelijk te krijgen bij de Welkoop.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Boxrust & wat voeren naast hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:22

Niks, hooi en 2x klein handje brok is prima

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:25

Wij hebben er ook net 6 weken boks rust opzitten en ik gaf mijn paard ongeveer het zelfde plus elke dag een blok luzerne in een netje zodat hij even wat extra 'uitdaging' had.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:25

EllenVanity schreef:
Ik voer nu de balancer van jepaardgezondenfit en ben er erg tevreden over. Ik heb ook Pavo Vital gevoerd, ook een goede brok, makkelijk te krijgen bij de Welkoop.

Die eerste voer ik ook, hardstikke prima.
Mijn merrie kan van een hele dag op het gras al zo heet worden dat het niet leuk meer is, dus ik hoef echt niets waar ook maar een beetje energie in zit. :=

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:29

Ik denk ook dat je niets hoeft bij te voeren. Een mineralen/zoutblok in de stal is volgens mij voldoende. Mijn paarden krijgen al jaren alleen hooi en een blok en heb nooit problemen. Ze worden alleen recreatief gereden. Ik denk dat er een markt gecreëerd wordt met al die nieuwe produkten, we zijn vaak geneigd te veel te voeren. Ik ben niet tegen, dat moet iedereen zelf weten, maar ik denk wel dat er erg veel wordt uitgegeven aan extra's die niet nodig zijn. Succes met je paard

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:31

Qua voedingsstoffen hoef je volgens mij niets bij te voeren. Als je goed hooi hebt is dit voldoende. Als je nog iets anders wilt geven, zou ik denken aan lucerne of compactgras in een hooinet zoals JorisDy ook zegt. Doe ik bij mijn paard ook als "bezigheidstherapie". Kijk anders even op de website van Hartog.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:33

Wat je kan doen is naast het hooi een vitamine brok te geven. Zo weet je zeker dat je paard alles binnenkrijgt zonder heet te worden. Ik geef zelf die van Marstall (Force), erg fijn brokje!

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:37

Hier de zelfde situatie alleen mijndes staat wel overdag op het gras nog. Ze heeft een vitaminen blok waar ze vaak bij zit en behalve het hooi krijgt ze nog Luzerne om haar medicijnen in te doen en zodat ik veilig kan weg vluchten van stal

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:45

Hier ook de zelfde situatie. Pony krijgt nu 3x p.d hooi in een slowfeeder en 2x p.d een handje brok (pavo care 4 life). En om wat te doen te hebben, in de slowfeeder tussen het hooi een blok luzerne.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:49

eldie schreef:
Ik denk ook dat je niets hoeft bij te voeren. Een mineralen/zoutblok in de stal is volgens mij voldoende. Mijn paarden krijgen al jaren alleen hooi en een blok en heb nooit problemen. Ze worden alleen recreatief gereden. Ik denk dat er een markt gecreëerd wordt met al die nieuwe produkten, we zijn vaak geneigd te veel te voeren. Ik ben niet tegen, dat moet iedereen zelf weten, maar ik denk wel dat er erg veel wordt uitgegeven aan extra's die niet nodig zijn. Succes met je paard

In Nederland en België zit doorgaans (te) veel ijzer in de bodem. Dat kan de opname van koper en zink bemoeilijken. Een gebrek aan koper geeft bv rotstraal een kans. Helemaal niet gek dus om dat met een handje vitaminekorrel per dag recht te trekken.
Verder geef ik zelf ook nog een scheutje lijnzaadolie. In de zomer halen paarden die vetten wel uit het gras, maar in de winter niet.

pikeurmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:06

Polly schreef:
Niks, hooi en 2x klein handje brok is prima

inderdaad.iedereen geeft hun paard al snel veel te veel.helemaal als het paard niks doet.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 22:44

Dank voor alle tips; meesten lijken niets voor erbij te geven, ruwvoer als goed hooi geeft al genoeg in principe. het is ws maar voor 6 weken dus echte tekorten opbouwen zal ook wel niet. Zoutblok heeft ze al, ik neig ergens toch naar een soort all in one balancer, liefst met zo min mogelijk suikers. Luzerne is me wat te rijk naast haar al goede hooi. en ga advies over marstall nazoeken. Tip van hooinet voor langer bezigheid vind ik een goede!