Tobben sinds verhuizing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElskaIsland

Tobben sinds verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 19:09

Hoi allemaal,

Ik heb mijn paard Fix per 1 maart verhuisd. Sindsdien ben ik met hem aan het tobben. Eerst begon ie met luchtzuigen, toen bleek hij wat tekorten in het bloed te hebben, dus zit hij aan een Equilin kuur. Daar is hij enorm op veranderd, in positieve zin, maar het is wel even wennen (hij gedraagt zich ook meer als 'man') Hij werd door de equilin ook erg soepel, wat helaas van korte duur was. Hij is nu stijf in rug, hals en rechterbil. Hij zet zijn rechterachterbeen er niet goed onder. Geen idee waar dat ineens vandaan komt, dus de zadelmaker is vandaag geweest. Bij het checken van het zadel liep hij ineens kreupel! Het zadel lag niet heel slecht op zijn rug, iets te wijd bij de boom, wat met bontje op te lossen is. Maar het zadel is al maximaal gevuld en de vulling wat oud, dus tzt moet er een ander zadel komen...
Maar goed, eerdaags krijgt hij een massage, rust en stappen voor zijn zere been en dan hoop ik op een rustiger periode...

Anoniem

Re: Tobben sinds verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:32

Ik zou eens kijken voor bevangen, want daar kan een paard ook stijf en wisselend kreupel van zijn. En even checken op maagzweren.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:39

Wat zijn de verschillen in de stallingen?
Meer binnen/buiten, ander ruwvoer, in een kudde?
Zijn de omstandigheden waar je rijdt ook anders (binnen/buitenbak, zware bodem etc)?

Kan ook zijn dat de 'stress' van de verhuizing zich uit in een dipje in de weerstand, waardoor wat dingen naar boven komen.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 20:37

turtlelito schreef:
Wat zijn de verschillen in de stallingen?
Meer binnen/buiten, ander ruwvoer, in een kudde?
Zijn de omstandigheden waar je rijdt ook anders (binnen/buitenbak, zware bodem etc)?

Kan ook zijn dat de 'stress' van de verhuizing zich uit in een dipje in de weerstand, waardoor wat dingen naar boven komen.

ruwvoer was in het begin anders (2x beetje kuil), maar na 1,5 week onbeperkt hooi. Ander verschil is dat deze stal groter is, met meer roering. Gekke is, dat ie op de equilin eerst supersoepel werd, maar daarna dus stijf.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:51

Wat voor tekorten waren er in het bloed te zien dan?
hoe lang heb je die equilin gegeven, is get stijver worden daarna weer gebeurd,
en krijgt je dier nu nog wel vitamines

en je zegt dat hij zich meer als man gedraagt, bedoel je dan dat hij ook mer met de andere paarden daar (om een merrie)strijd?
kan hij rustig staan eten?

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 12:03

Zijn Hb, spiermarkers en nog een paar kleine afwijkingen. Volgens de d.a. minimaal, alleen aanvullen met deze kuur van 6 weken.
Hij kan zeker rustig eten, staat met 7 ruinen in de wei. Hij reageert gewoon heel heftig op hengstige merries. Hij is zelfs een keer ontsnapt naar de wei waar de merries staan. Hij krijgt nog steeds Equilin, de eerste 3 weken 3 en een kwart beker, de laatste 3 weken 2 bekertjes. Ik zit nu in week 4. In de tweede week dat ik equilin gebruikte werd ie heel soepel, daarna wat stijver in rug, hals en rechterbekken. Nu schijnt ie wel een rechte rug te hebben, waardoor hij hier eerder gevoelig voor is dan paarden met een 'andere' rug.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:31

Ok,nou dan zou er fus nu geen tekort moeten zij in het bloed.
dat stijve dacht ik nog van misschien komt dat van het knokken met andere paarden,dat hij daardoor spierpijn heeft.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 20:20

Ik vind hem ook een beetje gestrest, terwijl het normaal een superrelaxed paard is. Misschien komt dat wel door mij, ik ben ook een beetje van slag, omdat hij van het een in het ander rolt. Het is een leuke stal, gezellig en gemoedelijk, Maar ik kan hier niet echt buitenrijden, wat toch wel echt mijn ding is... Ik denk dat ik hij dat ook wel aanvoelt.

ossie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:49

Even namens de bedenker van Equilin. Het kan zijn dat je paard te weinig selenium binnen krijgt en dat die daarom stijver wordt. En wat heftiger in het gedrag kan ook komen omdat die nu meer energie heeft omdat de vezels uit het ruwvoer nu in bruikbare vetzuren worden omgezet. Andere stal en niet meer buitenrijden hebben ook zeker invloed!

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 19:53

Hoi, ja, dat zal best. Het ergste is, dat ik op deze stal niet naar mijn zin sta... Er is totaal geen bedrijfsvoering; we (stallers) moeten alles zelf oplossen en doen. Er was gisteren geen water in de wei (het was ruim 30 graden!!) ook moeten we met kerst en oud en nieuw zelf voeren, omdat de bazin vrij is? Ook is mijn paard vorige week, samen met de andere ruinen uit de wei de weg op gerend?? Hoe het komt weet niemand... er wordt zo slecht gecontroleerd of alles dicht is en of er water is. Daarbij wordt er soms gewoon niet gevoerd, of iemand vergeten. Ik vind het heel erg voor mijn paard, maar deze stal is het niet... Wat zouden jullie doen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 19:57

Andere stal zoeken. Genoeg hooi, water en veilige, paardproof omheining zijn toch wel minimale eisen aan een stalling.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 19:59

Dus gewoon op zoek naar een andere stal, frustraties van de ruiter werken zeker door maar vooral het niet passende zadel kan een grote boosdoener zijn. Dus zorgen voor een echt goed passend zadel en anders eerst eens een poos alleen longeren met specifiek oefeningen voor de soepelheid van de rug. Daarnaast toch laten onderzoeken waarom hij zijn ene been niet goed onder kan brengen.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 20:10

Wouw, dat klinkt vreselijk als ik het eerlijk mag zeggen. Kijk, het voeren met kerst vooruit, maar geen water in de wei en laten ontsnappen is echt niet cool! Ik vind het niet gek dat jullie beiden gestrest zijn. En dat kan zich ook wel goed uiten in stijfheid. Misschien op te lossen met iets als magnesium maar poeh...Paarden hebben soms wel een jaar nodig om echt helemaal te wennen, maar als ik jou hoor denk ik dat jij hier ook niet gaat wennen. Ik zou rustig op zoek gaan naar een andere stal denk ik...niet leuk om nogmaals te verhuizen in korte tijd, maar ik spreek uit ervaring als ik zeg dat als je op de goede stal komt, dat het dan alle gedoe waard is geweest.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 20:38

Hij is vorige week helemaal gemasseerd en dat heeft hem goed gedaan; zijn bekken zat flink vast, dus daarom wrs zijn been er niet goed onder kunnen zetten.
Bedankt voor jullie berichten, dat steunt me in mijn keus; ik vind het heel erg om hem weer de stress van een verhuizing aan te doen, maar ik heb (vind ik zelf) geen keus. ik ga rustig rondkijken naar een stal die wel een goede standaard verzorging heeft.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 13:15

Een nieuwe stal is nog niet makkelijk... Moet echt mindere kanten met elkaar afwegen. Of hij staat de hele winter binnen (behalve met vorst, dan mogen ze op het land) of diensten en niet buiten kunnen rijden...

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:24

Fijn dat hij zich beter voelt na het masseren. En nee nieuwe stallen zijn zeker niet makkelijk over het algemeen...heel veel succes met zoeken en afwegen..

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 21:00

Helaas weer vast, dit keer alleen bekken en kreupel rechtsachter. Ik ga met gezwinde spoed afspraak maken met dierenarts/manueel therapeu, lijkt iets in bekken of rug...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:11

Welke regio zoek je stalling ? Soms helpt het een oproep te doen hier op de markt . Of Facebook groepen

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 10:22

In, rond Wilnis. Maar ik ken alle stallen in de directe omgeving wel en weet wel naar welke ik absoluut niet wil :)
Paard had trouwens een gekneusde rib (laaste), waardoor hij zijn been er niet goed onder kon zetten. Gelukkig gaat het alweer goed en rijden/trainen we weer lekker samen! /3