Opgezette, harde en soms pijnlijke buik... en nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sammy_rockey

Opgezette, harde en soms pijnlijke buik... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 15:26

Hallo,
Mijn merrie van 2,5 jaar heeft sinds anderhalve week een opvallend opgezette buik. Zelf vermoedde ik al een ruwvoerbuikje, omdat ze sinds bijna 4 weken onbeperkt hooi heeft, maar nu is het geval dat haar buik bij aanraken extreem gevoelig is. en dat is nieuw. Afgelopen weekend nog een mestonderzoek laten doen en ze was wel schoon van wormen. Ik laat haar voor de zekerheid nog wel ontwormen, omdat ze al eerder flinke wormen had.

Haar buik is dus echt erg hard en nu trekt ze steeds met haar achterbenen als je iets druk uitoefent op haar buik. Ik heb de DA ook al gemaild, maar nog geen reactie, dus ik dacht ik vraag het hier ook even. Er waren al soortgelijke topics alleen die beschreven haar symptomen niet volledig.

Ik hoop dat jullie weten wat het zal kunnen zijn en wat ik er mee kan gaan doen!
Ps: ik heb wel foto's maar ik heb geen flauw idee hoe ik ze er op kan zetten dus tips zijn welkom :+

Goof

Re: Opgezette, harde en soms pijnlijke buik... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:27

...... bel de dierenarts.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:28

Kun je de DA niet beter bellen?

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:30

Wat je ermee kan doen?

Niet zoveel, eerst informatie inwinnen door een dierenarts langs te laten komen.

Anders ga je dadelijk dingen veranderen etc. en is dat helemaal niet de oorzaak of verergert dat nog verder het probleem.

Succes!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:32

Kan zijn dat de darmen teveel gas produceren, DA bellen dus!

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 15:54

Ik sta inmiddels al in contact met de DA. Ik wilde alleen weten of mensen hier nog ideeën en/of tips hadden. ik had al een keer eerder gelezen dat je bij teveel gas productie ook kon gaan lopen met de pony zodat de darmen actiever werden. Kan dat kloppen?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:06

Iig niet op de wei totdat de DA geweest is en geen brok. Als je paard al de hele dag buiten staat dan heeft het niet veel zin om nog te gaan stappen, enkel als het paard het grootste gedeelte van de dag op stal staat zal dit zin hebben.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:11

Heeft er een hengst bij gestaan :)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:13

Amiigo schreef:
Iig niet op de wei totdat de DA geweest is en geen brok. Als je paard al de hele dag buiten staat dan heeft het niet veel zin om nog te gaan stappen, enkel als het paard het grootste gedeelte van de dag op stal staat zal dit zin hebben.

Ook als ze op de wei staat heeft het nog zin om te gaan stappen. Als jij zelf buikpijn hebt en je bent buiten ga je ook zitten en wachten tot het overgaat als je niks voor handen hebt. Een paard dat pijn heeft zal niet uit zichzelf gaan rondlopen omdat het weet dat daarmee de pijn weg gaat. Dus al staan ze op de wei, betekent niet dat ze veel wandelen/bewegen en zal je dus alsnog kunnen wandelen.
Zelf doe ik als ik gaskoliek vermoed, hem lichtjes longeren. Veel stappen, met af en toe een drafje. MAAR, alleen als ik het vermoeden heb van lichte gaskoliek.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:13

Vermoed dat dierenarts via mail ook niet zoveel kan, gewoon een visite DA aanvragen.

En zou het kunnen zijn dat ze gedekt is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:16

sammy_rockey schreef:
Ik sta inmiddels al in contact met de DA. Ik wilde alleen weten of mensen hier nog ideeën en/of tips hadden. ik had al een keer eerder gelezen dat je bij teveel gas productie ook kon gaan lopen met de pony zodat de darmen actiever werden. Kan dat kloppen?

Mailen vind ik geen contact :o Hopelijk heb je inmiddels gebeld.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:59

Wiske2 schreef:

Hoezo, kan dat relevant zijn dan?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:04

mrie schreef:
Wiske2 schreef:

Hoezo, kan dat relevant zijn dan?

Drachtige merrie's hebben vaak ook een harde buik en vinden het ook niet tof als je eraan komt :))

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:26

Ik zou in de gaten houden of ze goed mest (ev. wat olie over het hooi), en overgaan op beperkt ruwvoer. Zou kunnen dat het een paardje is dat zich letterlijk dood zou eten aan onbeperkt hooi, dus in dat geval: niet doen. Vermoedelijk zal een DA hetzelfde zeggen als ik.

Stappen kan nooit kwaad, ten eerste bevordert het de darmwerking, en ten tweede heeft ze dan even geen tijd om te eten.

Als ze niet al te agressief reageert, kan je bijv. met een rubberen roskam of een massageborstel de gevoelige plek wat masseren. Vaak gaan ze na enkele seconden beseffen dat het hen eigenlijk wel goed doet, en zie je hen duidelijk ontspannen (oogjes halfdicht, oortjes ontspannen, likken en kauwen...).

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 17:38

Wiske2: Als ze drachtig is gaat ze niet ineens van geen buik naar een opgezwollen buik...
Hwn: bedankt voor de tip. Ze staat beperkte tijd per dag maar bij het hooi, dus het is niet dat ze er teveel van eet. (Baal van 300kg deelt ze met twee andere en is nu nog niet op na vier weken: geeicht paard 400x 1.5% = 6kilo per dag, daar komt ze nu dus aan en dat eet ze ook ongeveer)

DA vond dat er geen spoed bij zat, maar ze wordt constant in de gaten gehouden en ik ga met DA overleggen wat nu het beste is.

Meer tips altijd welkom :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:50

sammy_rockey schreef:
Wiske2: Als ze drachtig is gaat ze niet ineens van geen buik naar een opgezwollen buik...
Hwn: bedankt voor de tip. Ze staat beperkte tijd per dag maar bij het hooi, dus het is niet dat ze er teveel van eet. (Baal van 300kg deelt ze met twee andere en is nu nog niet op na vier weken: geeicht paard 400x 1.5% = 6kilo per dag, daar komt ze nu dus aan en dat eet ze ook ongeveer)

DA vond dat er geen spoed bij zat, maar ze wordt constant in de gaten gehouden en ik ga met DA overleggen wat nu het beste is.

Meer tips altijd welkom :)

oh kan prima hoor, als het veulen langertijd achterin ligt en ineens naar voren komt :P

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 19:18

Joolien: voor ik haar kocht stond ze samen met een hengst van 1.5 jaar, zij was van dezelfde leeftijd... zal dat eventueel toch kunnen? Ik heb haar nu acht maanden dus dan zal ze al 8/9maand drachtig zijn haha

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:07

O jee ik hoop het niet voor je,maar volgens mij is het mogelijk :')

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 20:23

Oh wauw, aan die mogelijkheid heb ik dus nog nooit gedacht...

Hebben mensen hier toevallig ervaring mee of kunnen die uitsluiting geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:24

Daar zul je toch echt een dierenarts voor moeten raadplegen, zou ik sowieso even doen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:27

Zou idd de DA toch even langs laten komen, weet je meer.

No_FearsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:53

sammy_rockey schreef:
Oh wauw, aan die mogelijkheid heb ik dus nog nooit gedacht...

Hebben mensen hier toevallig ervaring mee of kunnen die uitsluiting geven?

Alleen de DA kan dit uitsluiten, wij vanaf het scherm niet. Ik zou even bellen. :) Word je wijzer van dan van ons :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:58

Ik denk dat je straks twee paarden hebt, een hengst en merrie van anderhalf kunnen zeker samen een veulen maken, als het zo is dan is je merrie helaas wel heel erg jong en hoop ik dat het allemaal goed gaat. Als er echt een veulen in zit moet je dat aan de buitenkant kunnen voelen en vaak zelfs zien bewegen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:06

Dan ben ik wel erg benieuwd naar een foto :j

Een merrie van 2,5 kan ook last hebben van doppen op de kiezen waardoor ze haar eten niet goedkauwt en daardoor verteringproblemen ontstaan en dus gasvorming.
zand in de darmen kan het ook doen, dus kuurtje tegen het zand is ook handig.
En krijgt ze hooi of kuil?

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 21:58

Zand is het niet, ze krijgt hooi. Haar mest is prima, mooi vast. Tanden waren ook in orde...