scheef hals

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

scheef hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 10:32

Hallo allemaal,

Eens in het half jaar komt de osteopaat langs voor controle bij mijn paardje van 22. Normaal gesproken is er nooit wat aan de hand. Maar nu moest hij recht gezet worden. Halswervel zat vast. Dat kon ik ook duidelijk merken, want hij hield zijn hoofd/hals continu naar links, naar rechts buigen vond hij erg moeilijk. Hij boog zijn staart naar rechts trouwens om te compenseren.
Nu is hij weer helemaal recht gezet, en aan de hand loopt hij ook prima recht.
Ook buigen doet hij naar allebei de kanten prima. Tijdens het grondwerken en longeren is hij heel soepel.

En dan nu het probleem:
Vandaag mocht ik er voor het eerst weer op. Een kort buitenritje. In het begin liep hij met zijn hoofd en staart in 1 lijn recht voor zich. Maar toen we ong halverwege waren, begon hij toch weer wat scheef te trekken. Is dit gewoon wennen aan een nieuwe houding? Of denken jullie dat hij weer opnieuw scheef is?

Anoniem

Re: scheef hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:49

Het kan bedt zijn dat het een gevolg is van bijv ren zeer been. Hij zet zijn hoofd opzij om het gewicht van zijn zere been af te halen. Klinkt iig logisch voor mij, wellicht klinkthef herkenbaar voor jou. Misschien heeft hij bijv rechts artrose.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:53

Als een paard een hele tijd zo gelopen heeft dan zijn de spieren daar ook naar gezet. Dat heeft tijd en training nodig. Ik zou even een weekje of 6 afwachten, want zolang heeft een behandeling ook tijd nodig

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:57

Mijn osteopaat komt na drie weken weer omdat dan de gevolgen het beste zichtbaar zouden zijn.

Dus het heeft wel invloed denk. Gewoon rustig weer oppakken en kijken hoe het gaat.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 13:13

Bedankt voor jullie reacties. Ik voel me weer wat opgelucht.
Ik ben zo super overbezorgd soms. Mijn stalgenoten geven ook aan dat het een tijdje nodig heeft voordat hij weer recht loopt. Maar zodra ik thuis ben, begin ik dan toch weer te twijfelen. Vooral omdat meneer in 22 jaar nooit wat heeft gehad. Ik ben helemaal niet aan die drama gewend ;)
De osteo komt binnenkort weer voor iemand op stal, en ze zal dan ook wel even naar die van mij willen kijken.
Ik ga gewoon rustig door met recht toe - recht aan rijden. En dan hoop ik dat het effect heeft gehad.
Hij buigt in ieder geval wel weer naar allebei de kanten soepel. Dus dat is al iets van vooruitgang. En hij beweegt zijn lichaam ook meer als ik er op zit.

@Joolien: de scheefheid komt waarschijnlijk door een spring of glij partij in de paddock. Hij staat nog al in een speelse groep en maakt hier en daar eens een gekke sprong of een uitglijder. Hij voelt zich nog lang geen 22. Zijn halswervel is waarschijnlijk daardoor vastgeschoten. Want hij deed het echt zomaar opeens, dat scheef lopen.
Verder kon de osteo niets vinden, behalve die ene nekwervel.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:28

Recht zetten door een osteopaat is heel leuk, maar dan moet je het wel gaan onderhouden met recht richten tijdens het rijden of aan de hand.. Elke paard is van nature scheef/verticale onbalans. Onder het rijden merk je er soms niet veel van, maar je kan er ook veel problemen mee krijgen. Van steigeren tot 1 teugel meer vastpakken etc etc. De staart 1 kant op is ook een duidelijk signaal van een scheef paard. http://paardenbegrijpen.s3.amazonaws.co ... ruiter.jpg dit paard is extreem scheef zodra zij stelling gaat vragen naar rechts word hij 'recht' gezet. http://straightnesstraining.s3.amazonaw ... -ratio.jpg nog een voorbeeld vanaf de boven kant. aan de longeer lijn kan hij wel recht lijken, maar dat is vaak schijn. Net als die zogenaamde 'goede' bijzet teugels waarbij je een paard altijd dwingt om te zakken. http://sonjabraafhart.nl/wp-content/upl ... 1/rr26.png het linker paard aan de longeer lijn lijkt ook vrij ontspannen. Net als mensen heb je paarden die 'links of rechts handig' zijn. Dit wil zeggen links of rechts gebogen. Als jouw paard zijn staart rechts heeft hangen is hij rechts gebogen dit wil zeggen rechts is de korte kant links is de slappe/lange kant. http://paardenbegrijpen.s3.amazonaws.co ... aarden.jpg dit zijn 'linkshandige' dus links gebogen paarden. http://paardenbegrijpen.s3.amazonaws.co ... ijding.png onder aan dit plaatje zie je een website waar echt heel veel informatie opstaat verder kan je kijken op de site van antoine de both (www.hoefkatrol.be)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 13:34

Ik ben sowieso met mijn instructrice bezig met rechtrijden! Maar ik mag vanwege de behandeling de komende week enkel rechtuit rijden. Rechtrichten aan de hand ben ik mee bekend. De plaatjes zijn trouwens heel duidelijk, bedankt!
Ook dit geeft me weer een stukje zekerheid.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:36

Milkberry schreef:
Ik ben sowieso met mijn instructrice bezig met rechtrijden! Maar ik mag vanwege de behandeling de komende week enkel rechtuit rijden. Rechtrichten aan de hand ben ik mee bekend. De plaatjes zijn trouwens heel duidelijk, bedankt!
Ook dit geeft me weer een stukje zekerheid.

Ow dat is goed! en recht uit rijden is ook heel goed in z'n herstel periode. Als je daarna weer bezig gaat met recht richten dan komt het helemaal goed!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 13:40

Ja ik doe veel buigoefeningen en rechtrij oefeningen met hem in de bak. Vooral ook omdat hij al wat ouder is, en ik nog heel veel jaar van hem wil genieten ;)
Hij was wat stijfjes dat ik hem kreeg (5 jaar geleden) toen had hij jaren alleen maar stil gestaan in de wei.
Maar dat ging het laatste half jaar juist heel goed! En ook laat hij super goed los tijdens het rijden. Dus ik denk dat ik me weer zorgen maak om niks haha. Panisch figuur ben ik af en toe