ideeën en tips gezocht voeren kudde paarden die 24/7 buiten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marieke1994

ideeën en tips gezocht voeren kudde paarden die 24/7 buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 07:27

Hallo
ik heb een aantal pony's staan in 2/3 verschillende groepjes.
1 groepje van 2 (beide d pony's ongeveer 5 jaar) die wat sneller dik worden. 1 groepje van 3 (welsh a 3 jaar, welsh b 3 jaar en e pony 20 jaar) dit is het groepje dat wat extra mag hebben. Het laatste groepje (d pony 15 jaar wat te zwaar. En twee Shetlanders, 1 van de twee mag er iets bij vind ik. Komen ook wat moeilijk uit de wintervacht) is meer een beetje van anders staan ze alleen.
Ze staan allemaal 24/7 op het zand. Als het gras wat langer is mogen ze weer op de weide.
Nu ben ik nog steeds een beetje zoekende hoe het beste te voeren. Als ik ze brokken wil voeren moet ik ze allemaal uit elkaar halen want anders eten ze elkaars brokken op. Ik wil ze een liksteen geven, maar vind het wel zonde dat als het regent dat her allemaal weg spoelt, hebben jullie hier een idee voor, hoe ik het droog hou.
En zo zijn er nog wel meer dingetjes bijvoorbeeld hoe het beste hooi te voeren zodat ze er lang mee doen, maar zo min mogelijk knoeien.
Andere alternatieven voor hooi. Zodat ze wel wat te knabbelen hebben, maar niet te dik worden. Voor het groepje wat gauw dik word.
Ik hoor graag jullie ideeën en tips.

uggy

Re: ideeën en tips gezocht voeren kudde paarden die 24/7 buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:31

Je kunt hooi gaan voeren in een slowfeeder, en de liksteen in een schuilstal? Of is die niet aanwezig?
Als er geen schuilstal is heb je ook likstenen in een bak. Deze had ik voorheen ook altijd. Als ik wist dat het droog bleef liet ik deze open staan, anders deed ik hem dicht. Of je kunt hem elke keer dat je er bent even open doen natuurlijk, maar ik zou zelf de 24 uur per dag aan willen bieden, en dus ook een schuilstal willen..
Maar dat is eigen keus natuurlijk :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:40

Wat wij hier altijd met biks voeren deden was van die plastic buizame bakken, touwtje eraan en dan om te oren. Zo heeft elk paard zijn eigen bak/muilkorf en kan zo met zijn eten weglopen ;) Super handig!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:41

Als arm ruwvoer (alternatief voor hooi) zijn er haverstro en graszaadhooi. Overigens scheelt het ontzettend als je het ruwvoer uit een slowfeeder hooinet voert. Mazen van maximaal 3.5x3.5cm en je kan zelfs teruggaan naar 2x2cm mazen (te koop bij http://www.barefoot-saddle.nl/shop/ )

Voor de vitamines zijn er een aantal mogelijkheden.

Je kan een vitaminekorrel gaan voeren, zoals Marstall Force, Pavo VitalComplete, PureFeed Balance http://www.purepaardenvoeding.nl/ , victorious secret, Vitalbix Daily Complete of Metazoa. Afhankelijk van het soort voer je de shetten 25 tot 200g en de d/e-pony's 50 tot 500g. Als je de voersoort met wat meer voer gebruikt, dan kan je daarvoor emmers gebruiken. Gewoon een touwtje achter de oren vastmaken als de pony de neus in de emmer heeft. Niet te strak, maar wel zo dat hij zijn neus er niet uit kan halen. Mijn voorkeur gaat uit naar Marstall of PureFeed

Er zijn ook vitaminekoeken, zoals Marstall Weide-riegel, Pavo Summerfit en Hippostar Paardenmueslikoek. Ik zou voor Marstall gaan uit deze collectie en nu in ieder geval niet voor Pavo. Daar hoor ik te veel jeukklachten over.

Er zijn ook vitaminesnoepjes, alleen kan ik het merk daar nu niet van terugvinden, misschien weet iemand anders dat. Je geeft een snoepje per 50kg paard. Dus voor de d/e-pony betekent dat best een hoop snoepjes, daar zou ik dan voor een koek gaan, maar voor de shetten en de welshjes is dat wel makkelijk exact doseren.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:45

ZusJacobs schreef:
Wat wij hier altijd met biks voeren deden was van die plastic buizame bakken, touwtje eraan en dan om te oren. Zo heeft elk paard zijn eigen bak/muilkorf en kan zo met zijn eten weglopen ;) Super handig!

Dit dus :j wij doen het ook en het werkt super! Geen geknoei met biks en ze kunnen het niet van elkaar afpakken.

Voor het hooi inderdaad slowfeeders gebruiken, als je de zoekfunctie gebruikt kun je een hoop ideeën op doen. Wij hebben voor buiten in de paddock een hooi kliko, kan veel in en je hooi blijft altijd droog

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 08:35

Bedankt voor jullie tips alweer!
Die bakjes met een touwtje om de oren doen is echt een super oplossing. Hoef ik ze niet apart te zetten of als te scheidsrechter heen en weer te rennen. Die ga ik gelijk Door voeren.

Soort slow feeder heb ik al. dat werkt wel goed. Maar als iemand anders nog andere ideeën heeft hoor ik het graag.

Schuil stallen heb ik helaas niet. Zit op een gehuurde plek. Wel heb ik stallen dus als ik weet dat het slecht weer word kan ik ze binnen zetten.

Het voer ga ik ook eens even uitzoeken wat ik wil.

Ben nog wel hard op zoek naar een simpel idee om een eventuele liksteen droog te houden.

En zijn er nog andere dingen te voeren zodat ze wat te knabbelen hebben?
Werken wilgen takken? Ik voer nu als extra stro bij, maar sta open voor alternatieven.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:15

Stro is een goede en wilgentakken zijn leuk maar het is zo op , geeft veel troep en je moet er niet teveel van geven omdat het als een paracetamol werkt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:58

Het moet echt veel regenen wil die liksteen wegregenen hoor.
:)
ik heb zelf altijd de witte knz basisliksteen voor koeien van de welkoop, die bevatten net mer selenium en magnesium en dus heel geschikt oor paarden.
Ik heb 1 steen voor een groep van 5 koudbloeden en die steen ligt minimaal 5 week gewoon op de grond naast de waterbakken. Tot ze hem opgeslikt hebben

Die steen kost 7 euro.
en anders haal je dIe even weg als het veel regent?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:02

Voor liksteen is het handig zo liksteen houder aan een paal te schroeven en een stukje hierboven een afdakje te maken van bv een jerrycan doormidden gesneden. En dit dus ook aan de paal schroeven.

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 10:37

Bedankt voor jullie goede ideeën weer.
heb een paar keer zo'n rode liksteen gehad. Maar die was altijd wel zo weg Door de regen..
ik ga eens kijken naar zo'n witte.

Wilgentakken wist ik niet dat ze eigenlijk niet zo goed zijn. Je hoort daar namelijk veel verschillende verhalen over.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:51

Er zijn speciale liksteenhouders die op een paal gaan, die hebben een dakje tegen het smelten bij regen.
Afbeelding

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 21:37

Mizora schreef:
Als arm ruwvoer (alternatief voor hooi) zijn er haverstro en graszaadhooi. Overigens scheelt het ontzettend als je het ruwvoer uit een slowfeeder hooinet voert. Mazen van maximaal 3.5x3.5cm en je kan zelfs teruggaan naar 2x2cm mazen (te koop bij http://www.barefoot-saddle.nl/shop/ )

Voor de vitamines zijn er een aantal mogelijkheden.

Je kan een vitaminekorrel gaan voeren, zoals Marstall Force, Pavo VitalComplete, PureFeed Balance http://www.purepaardenvoeding.nl/ , victorious secret, Vitalbix Daily Complete of Metazoa. Afhankelijk van het soort voer je de shetten 25 tot 200g en de d/e-pony's 50 tot 500g. Als je de voersoort met wat meer voer gebruikt, dan kan je daarvoor emmers gebruiken. Gewoon een touwtje achter de oren vastmaken als de pony de neus in de emmer heeft. Niet te strak, maar wel zo dat hij zijn neus er niet uit kan halen. Mijn voorkeur gaat uit naar Marstall of PureFeed

Er zijn ook vitaminekoeken, zoals Marstall Weide-riegel, Pavo Summerfit en Hippostar Paardenmueslikoek. Ik zou voor Marstall gaan uit deze collectie en nu in ieder geval niet voor Pavo. Daar hoor ik te veel jeukklachten over.

Er zijn ook vitaminesnoepjes, alleen kan ik het merk daar nu niet van terugvinden, misschien weet iemand anders dat. Je geeft een snoepje per 50kg paard. Dus voor de d/e-pony betekent dat best een hoop snoepjes, daar zou ik dan voor een koek gaan, maar voor de shetten en de welshjes is dat wel makkelijk exact doseren.

Bedoel je misschien Lexa ISI cob mineraal? De ISI cobs zijn zo groot als een paarden snoepje en makkelijk te voeren. Idd 1 "snoepje" per 50 kg lichaamsgewicht :j

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 06:58

Wij werken ook met tubtrugs, alleen dan aan een halster in plaats van aan een touwtje. Voor het geval dat ze ergens aan zouden blijven hangen . Werkt erg goed .

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 07:11

Je hebt ook gewoon voerzakken hoor ipv een emmer en touwtjes om de oren. Zitten gaten voor lucht bij de neus.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:14

Voerzakken hebben wij in alle soorten en maten geprobeerd, maar die gaan echt heel snel kapot. Tubtrugs werken bij ons in ieder geval het fijnste.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:22

Wij hebben een bak met een net erin. EErst de netten tussen palen, maar waar ze dan staan wordt blubber met regen. We mochten daar niks veranderen, dus nu een te verplaatsen bak met net.

Binnen krijgen ze ook nog hooi en hangen de likstenen. Dara zijn ook de automatische drinkbakken.

We voeren wel wat bij, maar slechts 1 maals daags een beetje. We hebben flexibele bakken en ze staan netjes naast elkaar. Dat is echt een kwestie van trainen. Gaat om een 17 ruin en shet die al 10jr samen staan. Voorheen in een stal. Sinds 1jr een 22jr merrie erbij.

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 09:51

Bedankt voor jullie ideeën. Vooral zo'n liksteen houder. Erg handig. Eens kijken waar je die kan vinden

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 23:53

beter dan een touwtje is een oud halster nemen daar de keelriem afknippen en aan de ringen aan de zijkant van de eus met tieraps de flexibele emmer vastmaken! werkt hier super

dassenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:52

Ik zou kuilvoer voeren en misschien een beetje muesli erbij