Tekenallergie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DutchDream

Tekenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 20:33

Sinds 2013 reageert mijn pony (19) heel heftig op tekenbeten. Hij krijgt koorts, de plaats van de beet zwelt enorm op en de bijtwond zelf gaat ontsteken, daarnaast loopt hij alsof hij dronken is. Deze symptomen openbaren zich direct nadat de teek heeft gebeten. Het gaat hierbij om teken die zich vastbijten in zijn (boven)benen of buik, teken die op het hoofd en op de oren zitten veroorzaken niet deze reactie. Na het verwijderen van de teek duurt het een aantal dagen voor alle symptomen weer zijn verdwenen, de koorts houdt het langst aan.

Uit bloedonderzoek dat is gedaan naar aanleiding van deze klachten is naar voren gekomen dat alle ontstekingswaarden (alpha, beta, gamma) zijn verhoogd. In 2013 was dit al het geval en dit jaar zijn de waardes nog hoger. In 2014 heeft hij er geen last van gehad, of ik toen wel eens teken heb weggehaald kan ik me niet meer herinneren. Het is niet helemaal duidelijk of de reactie wordt veroorzaakt door een onderliggend probleem met het immuunsysteem of dat de tekenbeet een opzichzelfstaande oorzaak is van de symptomen en er dus sprake is van een allergie/overgevoeligheid. Er is in ieder geval ook nog een Lyme infectie terug te zien in het bloed, zowel kort als langer geleden.

Om te voorkomen dat hij wordt gebeten gebruik ik nu 2-wekelijks Frontline spray en dat lijkt te werken. Het zal er waarschijnlijk op neerkomen dat ik moet zorgen dat hij zo min mogelijk risico loopt gebeten te worden, maar omdat ik er al verschillende mensen over gesproken heb en tot nu toe niemand het herkent, was ik benieuwd of er wellicht lotgenoten zijn onder de Bokters.

Is er iemand die deze symptomen herkent?

Wilawander

Re: Tekenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:25

Ja onze merrie had dat ook en behandelde haar om de 5 weken met Butox pour on en als ze dan een tekenbeet had werd de plek gelijk ontsmet en ingesmeerd met een AB oogzalf en dat hielp goed.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:41

Je hebt PB

DutchDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 20:40

Wilawander schreef:
Ja onze merrie had dat ook en behandelde haar om de 5 weken met Butox pour on en als ze dan een tekenbeet had werd de plek gelijk ontsmet en ingesmeerd met een AB oogzalf en dat hielp goed.

In welke periode gebruikte je Burox pour on? Had de merrie daar geen last van? (dat lees je nog wel eens) Momenteel gebruik ik Frontline en dat lijkt ook wel goed te werken. Omdat mijn pony in een gebied staat waar erg veel teken voorkomen, ga ik hem sowieso ook verhuizen. Hopelijk is die combi afdoende.

Hij blijkt overigens ook besmet te zijn met Lyme, in het verleden al, maar ook onlangs.

Wat een rotbeesten die teken...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:26

ca. van Maart t/m Oktober afhankelijk van het weer. Heb het voor 2 paarden en 2 pony's gebruikt en daarnaast ook vele klanten van onze praktijk. En nergens problemen mee geweest.

DutchDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 21:30

Wilawander schreef:
ca. van Maart t/m Oktober afhankelijk van het weer. Heb het voor 2 paarden en 2 pony's gebruikt en daarnaast ook vele klanten van onze praktijk. En nergens problemen mee geweest.

Dank voor de tip, ik houd het in gedachten als alternatief voor de Frontline.
Nog een vraagje; had de merrie exact dezelfde symptomen als beschreven, inclusief de koorts en het 'zwalken'?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:43

Nee denk dat die te wijden zijn aan de borreliose (lyme)

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:06

Is frontline niet iets voor honden en katten? Ik gebruik het bij mijn honden. Maar hier ook steeds een overvloed aan teken... Verschrikkelijke beesten! Heb nog geen paarden gehad die er ziek van worden wel die een soort van etterende plekjes krijgen waar ze gebeten zijn. Ik ben wel op zoek naar een product wat de teken weg houd. Dus wie iets goeds weet, zeker welkom! Ik merk ook dat het ene paard er last van heeft en het andere helemaal niet.

DutchDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 07:14

Ja klopt! Het wordt tegenwoordig ook vaak ingezet in de bestrijding van teken bij paarden. De tekenpopulatie groeit en dit is meer en meer een probleem aan het worden, dus er wordt gezocht naar een goede bestrijding. Ook Butox Pour on, oorspronkelijk bedoeld voor schapen en runderen, schijnt wel goed te werken. Dit heb ik zelf (nog) niet geprobeerd. https://www.rundvee-msd-animal-health.n ... houder.pdf

Het schijnt dat Frontline bij het ene paard werkt en bij het andere niet. Ik spray er zijn benen goed mee in en zijn borst en tussen de achterbenen. Sinds ik dat 2-wekelijks doe heeft hij geen last meer gehad, maar ik doe het nog niet zo heel lang dus ik moet het nog even afwachten.

En inderdaad, het ene paard in onze kudde wordt zelden of nooit gebeten, die van mij vrij regelmatig helaas. Wat niet duidelijk is, is waarom hij zo heftig reageert. Het kan een allergische reactie zijn, maar zeker is dat niet. De Lyme staat er niet om bekend zulke heftige reacties op de beet te veroorzaken. Het lijkt erop dat dit los staat van elkaar. We zijn nog wel bezig met onderzoeken en het opstellen van een behandelplan, dus dit is nog niet de eindconclusie.

Dezelfde ervaringen van anderen zouden kunnen helpen, maar voorlopig hoor ik niet anders dan dat er hooguit een flinke zwelling ontstaat of etterende wondjes maar verder niet. En dat is natuurlijk ook al vervelend genoeg!
Laatst bijgewerkt door Gini op 09-06-15 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:13

Zie dat het een oud topic is maar ik probeer het toch even.
najaar 2016 reageerde mijn oude merrie voor het eerst wat overgevoelig op tekenbeten.
De bijtplek was wat korstig/pussig en plakkerig, na 3 dagen was dit weer weg.
Aan haar gedrag was niets te merken, niet ziek, lusteloos of wat dan ook.

Nu is ze deze week weer voor het eerst gebeten door een teek en ziet het er heel anders uit.
Vond het een wat eng plekje en dacht ik ga eensopzoek op bokt..
Op het plekje na is ze voor de rest goed te pas gelukkig.

Afbeelding

Heeft er iemand een idee wat ik het best op het wondje kan smeren of moet ik het eerst even laten rusten?
Ik zag ook wat over frontline en Butox pour on, wie kan mij daar wat meer over vertellen?

Butox pour-on is niet toegelaten voor gebruik bij paarden.(kwam ik tegen op een 1 site, op andere sites staat het niet vermeld)

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 15:54

niemand??