welk voer geschikt voor jonge koudbloed 24/7 op weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

welk voer geschikt voor jonge koudbloed 24/7 op weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 15:14

Onze paarden staan 24/7 op de weide.
Zij krijgen Pavo Nature's Best en mijn oudere ruin krijgt hierbij nog Havens Natural Balance onder gemengd.
Hierbij uiteraard nog hooi aangevuld.

In de toekomst komt er een 2 jarige fjorden ruin bij te staan.
Graag had ik wat informatie willen inwinnen over het voer voor hem. Wat geven jullie 2 jarige koudbloeden die 24/7 op de weide staan?
Welk voer raden jullie aan? en in welke hoeveelheid?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:16

Vitamine brokje van je paard gezond en fit. Nl

Hij zal genoeg hebben aan gras om van te groeien hoogstws. Dus alleen een aanvulling in vitaminering

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:21

Bij ons kregen ze met zat gras alleen een liksteen.(tinkers)
en eventueel na in handen te zijn geweest een halve schep basisbrok.
dat zou dan 3x pr week zijn denk ik.
maar als er echt zat gras staan zou een liksteen toch een behoorlijk eind moeten helpen

palousa_boy

Re: welk voer geschikt voor jonge koudbloed 24/7 op weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:27

Hier krijgt alles alleen een beetje vitamine brok bij, zowel de koud bloed als kwpn ers en er hangt een himelaya steen in de wei (deze waren het goedkoopste)

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:32

Als er genoeg gras op het land staat is dat meer dan genoeg, en een ( magnesium)liksteen. Koudbloeden zijn enorm gevoelig voor insuline resistentie. Is er te weinig gras, dan goed hooi bijvoeren, brok en alle krachtvoer doet meer kwaad dan goed. Bietenpulp is dan weer wel goed ruwvoer om erbij te geven in de winter. Af en toe een handje brokjes als beloning als je met ze bezig bent geweest is meer dan genoeg. Onze koudbloeden doen het zo al jaren, de oudste is inmiddels 19 en de jongere is 12. Nooit ziek, of wat dan ook.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 11:02

Bedankt voor jullie reacties.
Het is geen heel vette weide en er staat niet zo enorm veel gras op.
Pony was wel aan de dunne kant toen hij gebracht werd. Ribben waren goed te zien.

Ondertussen himalaya steen in de stal gehangen en ik vul dit aan met hooi.

Hij staat samen met 2 andere warmbloeden die wel korrel krijgen. Zij eten samen uit de etensbakken in hun schuilstal. Om hem ook iets te doen geven tijdens dit moment, krijgt hij een handje luzerne met een handje Pavo Podo Care door 1x per dag.