Gezwel op geslachtsdeel pony, ervaringen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AdemoJoey

Gezwel op geslachtsdeel pony, ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 10:27

Hoi allemaal,

Sinds kort ben ik weer wat actiever op Bokt. Met name omdat ik op zoek ben naar een andere pony erbij. Mijn eigen pony heb ik namelijk 4 jaar geleden op pensioen gezet. Hij is mijn grootste vriend en een andere pony erbij is dan voor mij ook een hele stap. Ik mis het werken met mijn grote vriend namelijk enorm en ik voel me eigenlijk schuldig als ik aan een ander paard denk. Na 4 jaar durf ik er dan nu eindelijk toch voor te gaan. Ik mis mijn passie enorm; vertrouwen opbouwen, samen werken, nieuwe dingen leren, ervaringen op doen enz. En daarnaast blijf ik natuurlijk lekker kroelen, knuffelen, poetsen en wandelen met mijn lieve Ademo <3

En gisteren kwam alles ineens op losse schroeven... |( Ik check Ademo heel regelmatig op gezwellen aangezien hij een schimmel is en gister vond ik er 1... Het is een bobbelig, schoon gezwel halverwege zijn geslachtsdeel.. Hij is zo groot als een hele grote aardbei (sorry :7). Hij zal niet veel ouder zijn dan een aantal weken, omdat ik daar toen nog gecheckt had.

En wat nu? Ademo wordt morgen 19 jaar. Hij staat sinds zijn 15e op pensioen doordat zijn spaakbeen aan zijn ellepijp vastgegroeid is na een ongeluk en hij bij gevraagde belasting pijn krijgt. Als hij zelf gaat rennen dan gaat het gelukkig wel goed. Hij staat nu overdag lekker in het weiland en 's nachts op stal. Hier doet hij het supergoed op en is levendig, energiek, vrolijk en alert. Hij scheurt regelmatig snoeihard door het land :+ En kwam vorige week nog al hinnikend in volle galop op me af <3 En dat ondanks dat er in januari cushing bij hem gediagnosticeerd is, afgelopen vrijdag EOTRH en ik dus gisteren het gezwel ontdekte.. Tegen de cushing krijgt hij medicijnen, de EORTH is nog niet problematisch, maar moet ik in de gaten houden en het gezwel? Tsjah... Dit is hetgene wat je ziet, wat er van binnen zit weet je niet.. Ik ben er verschrikkelijk verdrietig onder en ben bang voor wat de dierenarts vanmiddag gaat zeggen...

Wat mij betreft, zoals ik er nu in sta, is een operatie in de kliniek hierdoor geen optie |( Hij zal stress krijgen (werkt op de cushing) en door het vervoer van de trailer zal hij erge pijn aan zijn been krijgen. Dit is wel weer op te vangen met Metacam, maar wat zal de winst zijn voor hem? Hij krijgt nu het een na het andere lijkt het wel..

Zelf dacht ik aan een ingreep op het land, zoals bij een castratie als dit mogelijk is. Telefonisch werd er aangegeven dat er in sommige gevallen gebruik gemaakt kan worden van een soort stikstof. Heeft iemand hier ervaringen mee? Of met het wegsnijden van het gezwel op het land?

Ik wil dat hij pijnloos en gelukkig doorgaat, maar ik heb gelezen dat het weghalen van het gezwel of zelfs zijn halve geslachtsdeel erg pijnlijk is en er een reeele kans is dat het vervolgens gaat woekeren. De grootste vraag is hoe ver moet ik gaan?

Moet ik ingrijpen? Mijn gevoel zegt ja, maar hoe? Een andere DA gaf telefonisch aan dat ik het beste kan wachten tot het problemen gaat geven en ik dan ga kijken wat de keuzes zijn. Ik wil alleen niet dat hij pijn heeft.. Ik weet dat er ooit een moment komt dat ik hem moet laten gaan, ik ben hier ook heel reeel in. Alleen heeft hij nu geen pijn, is supervrolijk en het is nog zo vroeg |( |( |(

Ik hoop dat er iemand is die zijn/haar ervaring met mij wil delen.

Groetjes Tessa

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:07

Ik heb 2 melanomen gewoon 'thuis' laten verwijderen. Dat was geen grote ingreep, maar wellicht waren de plekken wat makkelijker.

1 op zijn bil vlak onder de staart, hier een foto waar de wond al bijna dicht is:

Afbeelding

En 1 vlak voor de koker, in die huidplooi.

Op zich is het verwijderen mij prima bevallen. Is nu 2 jaar geleden gedaan en sindsdien geen last meer van gehad.

Ik hoop dat het voor jou ook een optie is.

ReadTheRulez

Re: Gezwel op geslachtsdeel pony, ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:15

We hebben het bij de hengst die ik rijd ook laten weghalen, op 18 jarige leeftijd.Op dezelfde plaats. Dat is weggesneden en tot op heden is er niks van terug gekeerd! Ik zou niet willen wachten totdat hij er last van krijgt bij het in en uit schachten, want dat is voor hem ook niet prettig, lijkt mij?

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:33

Kan een plaveiselcelcarcinoom zijn.
Zou eerst een biopt laten doen en dan overleggen wat de beste behandeling is.
Bij een paard dat ik ken zijn deze tumortjes een aantal keer gewoon op stal verwijderd.
Heeft weinig klachten gegeven, helaas is het paard er na een aantal jaren toch aan overleden.
Maar hij heeft toch nog een jaar of 6 bijna klachten vrij rondgelopen.
Als er weer wat zat op zijn geslachtsdeel dan verwijderde de DA het en dan waren we er weer een paar jaar vanaf
Al kwamen ze wel steeds sneller terug.
Laatst bijgewerkt door cam op 26-05-15 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 18:40

Bedankt voor jullie reacties! En klinkt ook heel positief! Wat fijn dat het bij jullie paarden zo goed gegaan is!

Ik heb de da er vandaag bij gehad. Het blijkt dat de binnenkant van zijn koker ook helemaal vol zit. Ik heb het zelf ook gevoeld en ben er erg van geschrokken. Het zijn er echt vreselijk veel. Het grote gezwel op zijn geslachtsdeel kan problemen gaan geven, maar dit hoeft niet, volgens de da. Zij gaf aan dat de kans aanzienlijk is dat als ik de grote weg laat halen dat het verergert en de andere gezwellen gaan reageren. Ook is de kans groot dat het binnenin zijn lichaam ook zit. Hij heeft er nu geen last van, we mochten ook overal aan zitten. Wat was dat ongelofelijk braaf! Aangezien hij er nu geen last van heeft, was het advies van ook deze da om het aan te kijken, maar wel in de gaten te houden. Er is namelijk wel een kleine kans dat hij er geen hinder van ondervindt en dan zouden we hem onnodig pijn of problemen kunnen geven. Mocht het wel problemen gaan geven, dan moeten we verder gaan kijken. Dit kan een operatie in het land beteken of Ademo laten gaan.... |( Het voelt heel dubbel, het afwachten tot hij er last van gaat krijgen.. maar ik wil hem uiteraard ook geen onnodige pijn bezorgen of onnodig het risico lopen dat de gezwellen helemaal gaan escaleren.

Kortom, advies is afwachten en bij problemen contact opnemen en kijken hoe (en of...) verder te gaan.

Voor het geval dat, zou ik ervaringen, opties, ideeën heel erg waarderen! Dan kan ik dit meenemen in mijn overwegingen mocht dit nodig zijn. Hopelijk valt het allemaal mee!

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:42

cam schreef:
Kan een plaveiselcelcarcinoom zijn.
Zou eerst een biopt laten doen en dan overleggen wat de beste behandeling is.
Bij een paard dat ik ken zijn deze tumortjes een aantal keer gewoon op stal verwijderd.
Heeft weinig klachten gegeven, helaas is het paard er na een aantal jaren toch aan overleden.
Maar hij heeft toch nog een jaar of 6 bijna klachten vrij rondgelopen.
Als er weer wat zat op zijn geslachtsdeel dan verwijderde de DA het en dan waren we er weer een paar jaar vanaf
Al kwamen ze wel steeds sneller terug.

Hoop dat het idd nog een tijd geen problemen geeft.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 18:44

Ik heb plaveiselcarcinoom gegoogled en daar lijkt het (gelukkig) niet op. Het zijn eigenlijk ronde, gladde bobbels onder de zwarte huid. De zwarte huid zit er strak omheen. het is hard en (voor nu) gevoelloos lijkt het.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 18:49

Wat fijn Cam dat het dat paard zo goed geholpen heeft! Helaas is het bij Ademo ook helemaal aan de binnenkant van zijn koker en die combinatie is wel vervelend; als de grote weggehaald zou worden is de kans aanzienlijk dat de rest aan de binnenkant van de koker (of zelfs binnenin zijn lichaam) hierdoor bij wijze van geactiveerd wordt... En dan zou het hem geen goed doen... Hij zal onnodig veel pijn hebben en hij zou hierdoor ziek kunnen worden Een ingreep zou een optie zijn op het moment dat het klachten geeft, omdat er dan ook geen andere mogelijkheid is. Nu is de andere mogelijkheid nog dat hij er geen last van krijgt. Ik hoop dat dat ook zo zal blijven :)

Maar ik hou het wel in mijn achterhoofd wat je zegt, voor als het toch mocht misgaan! Dank je wel!

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:55

Bij dit paard zag het in het begin er eerder uit als een wrat.
Is toen verwijderd in Roosendaal en dat kwam uit plaveiselcelcarcinoom.
Op het laatst zag het er wel uit als de plaatjes die je ziet als je op google gaat zoeken.
Hoop dat het allemaal rustig blijft en hij nog een tijdje bij je mag blijven.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:56

Mijn paard heeft een kwaadaardig tumor op zijn geslachtsdeel gehad.
Het was een snel groeiend gezwel wat binnen 5 dagen formaat olifant was. Vanaf het tot uiting komen en inslapen zat een kleine 2 weken.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 18:59

Oei... daar wordt ik minder blij van... Wat verschrikkelijk dat dat jullie overkomen is.. wat zal dat een klap zijn geweest! Ik weet niet hoe lang geleden het is, maar wil je sowieso sterkte wensen. Ik hoop dat het bij Ademo mee zal vallen..

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 19:01

Dank je wel Cam! Ik hoop het ook :(:)

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:02

Dankje wel, het was 15 april 2 jaar geleden. Ik hoop voor jou en je pony dat het positief afloopt.