rapido schreef:Mijn shetten zijn ook laat met verharen dit jaar. Het is ook best lang koud en bewolkt, nachten zijn ook nog dik onder de 10 graden.
Ik denk dat dit ook de oorzaak is of mijn 2 shetten moeten ook in ene tegelijk cushing hebben...
Het ligt meerendeels aan hoe lang het licht blijft op een dag. Daardoor gaan ze verharen. Als je mijn boven staand bericht goed had gelezen had je dit niet hoeven antwoorden haha... Hij komt altijd al slecht uit zijn vacht en blijft dan heel lang met het laatste deel hangen.
xSanneE_98 schreef:Hier negatieve ervaring over het mestonderzoek, pony had bloedwormen en die waren niet teruggevonden in de mest...
Vitamoinespuit helpt bij mijn pony's altijd, zelfs bij mijn cushingpony.
geerke schreef:het zal niet het eerste paard zijn wat stikt van de wormen terwijl het mestonderzoek negatief was

Ik neem aan dat dierenartsen dit aanbevelen omdat ze hier meer verstand van hebben dan ons. Maar goed, hij heeft dus wel een wormenkuur gehad omdat hij heel lang aan de diarree was. Toen zijn we erachter gekomen dat het lag aan het ruwvoer.
Douraque schreef:capopjekop schreef:Een mestonderzoek is niet 100% betrouwbaar, omdat wormen niet op ieder moment eitjes loslaten. Wil je zekerheid hebben dan kun je beter bloed laten controleren. Dan weet je ook meteen of de organen goed werken en of je pony tekorten heeft.
Verder is je pony erg jong om cushing te hebben. Het kan natuurlijk wel, maar meestal zijn het toch wat oudere dieren die het hebben. Ik denk dat je al een eind komt als je een goed vitamine supplement bijvoert. Mijn pony's lieten vroeger ook lastig hun haar los, nu ze netjes op gewicht zijn en een goed dieet krijgen zitten ze ook veel beter in hun vacht en vel.
Dat is dus een fabeltje en niet geheel correct.
Tegenwoordig is Cushing niet altijd bij oudere dieren, het komt ook veelvuldig voor bij jonge dieren. En bij jonge dieren is de ziekte veel progressiever dan bij oudere paarden
Daarom zei ik ook in mijn verhaal dat het het begin stadium zou kunnen zijn. Oh dat is wel apart, nergens zien staan, alleen maar over 15jr en ouder inderdaad.
Vitaminespuit is wel een goeie, wat zouden jullie nog meer aanraden?
Bedankt voor alle reactie's tot nu toe, krijg zo wel meer duidelijkheid.