help! orale toediening lukt niet!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

help! orale toediening lukt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 15:41

Hoi,

Mijn paard moet een oplossing krijgen van antibiotica. Het moet in de mond en de eerste keer lukte het goed maar de tweede keer al niet meer. Op het eten doen gaat niet omdat het heel vies smaakt. Vandaag gaat mijn man mee om het te proberen maar kan ik de oplossing nie op een suikerklontje druppelen, misschien dat de smaak wat gemaskeerd wordt door het suiker? Het gaat om enrofloxacine... of heeft iemand andere tips?

Chiave

Re: help! orale toediening lukt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:42

Wat ik zelf altijd doe is heel voorzichtig de mondhoek een beetje opendoen, daarna de spuit erin steken en in enen leegspuiten. Hoe doe jij het als je het probeert? Die mondhoek lukt eigenlijk wel bij alle paarden waarbij ik toedien.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:42

Appelmoes?

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 15:46

Chiave schreef:
Wat ik zelf altijd doe is heel voorzichtig de mondhoek een beetje opendoen, daarna de spuit erin steken en in enen leegspuiten. Hoe doe jij het als je het probeert? Die mondhoek lukt eigenlijk wel bij alle paarden waarbij ik toedien.

De eerste keer lukte het goed zo maar het smaakte echt vies denk k want zodra ik ze vastpak en de spuit richting mondhoek doe doet ze haar hoofd omhoog en draait ze om en ze is erg sterk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:46

Vragen of een sterk iemand je paard vasthoudt, evt een praam erop, spuit erin, en dan praam eraf..

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:47

Kay_Kim schreef:
Chiave schreef:

De eerste keer lukte het goed zo maar het smaakte echt vies denk k want zodra ik ze vastpak en de spuit richting mondhoek doe doet ze haar hoofd omhoog en draait ze om en ze is erg sterk

Korter opbinden? En idd, zoals hierboven, een praam?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:50

Ik zou het ook door appelmoes mengen en dan in de spuit. Als je paard eenmaal door krijgt dat het niet meer vies smaakt dan gaat het vast snel makkelijker.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 15:50

Met binden trekt ze alles stuk... neem nu idd men man mee. Een praam kan ik inderdaad proberen maar liefst zonder als het kan...

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:50

appelmoes ? ,
en anders door de slobber .
of idd een sterk iemand .

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:56

Mijn jonge paard moet bijna 2 maanden lang dagelijks medicatie krijgen. (antibiotica en prednisolone)
En hij is ook vreselijk moeilijk met dingen opeten.
Omdat het over zo'n lange periode gaat, kon ik hem ook niet dwingen. Dat lukt dan eventjes maar geen 2 maanden...
Appelmoes, banaan etc... lukte allemaal niet bij hem. Dat lust hij allemaal niet.

Wat ik nu doe is een mengeling maken van limonade-siroop met water. (goed veel siroop)
Medicatie mengen onder een beetje van dat limonade-mengsel en dan met een grote spuit in zijn mond spuiten.
Wel een beetje geleidelijk zodat hij het kan inslikken.
Werkt super! Gaat al meer dan een maand goed en hij lust het graag. :D

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 17:06

Heb de praam gebruikt. Mijn man kon ze zelf zo niet houden als k de medicatie wou geven met de praam ging het goed... hopelijk lukt dat morgen ook

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:12

Vragen aan de DA of hij/zij je leert injecteren( subcutaan of intramusculair)
Voordeel dosis altijd correct (ze spugen niks uit) en geen gedoe met pramen etc.
Hier geen orale AB meer :n

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 18:57

Dat kan ik naar aanleiding van mijn opleiding en werk als dierenverzorger maar met de praam hield ze wel netjes alles binnen en haar been is ook terug mooi dun.

Ze had haar bezeerd met gek doen op de weide. Had het ook zien gebeuren en had een kleine wonde maar mankte niet maar toch het zekere voor onzekere genomen en veearts erbij gehaald. Krijgt nu dus ontstekingsremmers onder haar voeding wat goed gaat en orale antibiotica. Ik heb de wonde ook direct verzorgd als het gebeurd was dus het is echt preventief dat ze antibiotica krijgt.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:04

Ik smeer gewoon een boterham met appelstroop, daar het medicijn in en mijn paard eet het met liefde. Voor een korte periode kun je je paard best boterhammen voeren.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 19:43

Die tip had ik ook al gekregen :-)

G_Connemara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:29

Wat bij mij altijd helpt is geduld, natuurlijk denk ik dat een wormenkuur geven minder vervelend is en waarschijnlijk ook lekkerder smaakt. Op een gegeven moment was ik er ook zo klaar mee dat ik dat met geweld moest doen (iemand hoofd vasthouden en het er maar indrukken) ik ben net zolang gaan wachten tot mijn pony het op een gegeven moment toch wel opgaf en zelf het hoofd omlaag deed en het in nam. kostte me een uur maar nu neemt ze het altijd netjes in 5 minuten in want ze weet hoeveel geduld ik heb. :D

Natuurlijk is er voor iedereen en elk paard een andere oplossing dus ik hoop dat je die ook kunt vinden.