Hoeven erg kort? (+ foto's)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Hoeven erg kort? (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 08:39

Mijn Welsh A pony loopt al anderhalf jaar in de koets, maar aangezien ik een echte bakmenner ben heeft hij nog nooit hoefijzers gehad.

Door het mooie weer en het feit dat ik sinds dit jaar student-af ben rijd ik echter iets meer op straat de laatste tijd, en gisteren na een rit van 20km zag ik dat de hoefjes toch wat afgesleten waren.

De hoefjes slijten wel symmetrisch aan beide kanten even hard, en gisteren had ik de indruk dat de hoefwand netjes afgesleten was bij de voorhoefjes. Echter zag ik wel dat er achteraan ook een stukje van de zool mee afgesleten is. Dat is het meest duidelijk op de foto's van linksachter.

De andere hoefjes kreeg ik niet helemaal schoon want hij had net in de drab gestaan :=

Nu vraag ik me af of de slijtage van zijn hoeven alarmerend is. Moet ik dringend kijken voor een ijzertje of kan hij nog wel even voort?

Voorhoefjes:

Afbeelding

Afbeelding

Achterhoefjes:

Afbeelding

Rechtsvoor:

Afbeelding

Afbeelding

Rechtsachter:

Afbeelding

Afbeelding

Linksvoor:

Afbeelding

Afbeelding

Linksachter:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Icecrystal

Re: Hoeven erg kort? (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 08:42

Ik vind het nog wel meevallen.
Als je niet een paar keer per week 20km rijd, moet het nog geen probleem zijn!

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 08:47

Ik vind ze er ook nog wel goed uit zien hoor. Idd niet elke dag buiten nog. De hoeven hebben tijd nodig om van de zachte bakbodem te wennen aan harde ondergrond. Als je dit rustig opbouwt en de straal voldoende gestimuleerd wordt, hebben de hoeven ook de tijd om harder te worden en sneller te gaan groeien.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 08:47

vind ze nu nog niet alarmerend kort en inderdaad wat icecrystal zegt zolang je niet elke dag ermee 20 km gaat lopen is het nog geen probleem en anders bij twijfel gewoon even een hoefsmid bellen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 09:15

Ik vind ze juist een heel mooie lengte hebben :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:32

De voorhoeven zijn zelfs te lang, paard loopt op de hoefwand die nu al beetje brokkelt daardoor. De hoefwand moet gelijk met de zool en afgerond worden.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:39

Ik zit met dezelfde vraag, dus TS hoop dat je het niet erg vind dat ik het hier vraag!

Pony is mijn verzorgpony, ik ben dus niet zelf de eigenaar. De eigenaar heeft nog nooit van hoefsmid laten komen gehoord helaas, zeer triest. Normaal zijn dr hoeven nooit zo kort maar de laatste weken maken we echt veel vaker grotere buitenritten. Ik probeer al zo veel mogelijk in de berm te rijden over het gras en dus niet op de weg.

Afbeelding
Afbeelding

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:45

Druppie7711 schreef:
Ik zit met dezelfde vraag, dus TS hoop dat je het niet erg vind dat ik het hier vraag!

Pony is mijn verzorgpony, ik ben dus niet zelf de eigenaar. De eigenaar heeft nog nooit van hoefsmid laten komen gehoord helaas, zeer triest. Normaal zijn dr hoeven nooit zo kort maar de laatste weken maken we echt veel vaker grotere buitenritten. Ik probeer al zo veel mogelijk in de berm te rijden over het gras en dus niet op de weg.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Dit paard neigt meer naar een bokhoefje dan naar slijtage, mijns inziens.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:48

Wat is dat? :o en welke hoef dan?

xJasmijnw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:52

Hoi TS, ik vind achter wel wat kort staan. Maar ik zou dit soort vragen altijd aan je hoefsmid overlaten. Als je binnenkort lekker vaker naar buiten gaat zou ik gewoon ijzertjes omdoen.

En Druppie, jou paard staat voor inderdaad wat steil. Dit betekend dat normaal gesproken de Hoeven in een bepaalde stand staan. Googlel het maar eens, beenstanden , normaal Heeft ie van mij ook, daardoor slijt de voorkant van de hoef sneller dan de achterkant, hierbij is het dus belangrijk dat je het bekappen goed bijhoudt. De mijne heeft ook ijzers aan de VoorhoeveN.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:53

Beide voeten die hij naar voren heeft gezet op de foto's. Dus links voor en rechts achter, als ik het goed heb.
Kijk eens op http://www.paardenpodiatrie.nl
of Google ergens anders op Bokhoef.
Vaak is het aangeboren en vaak is het veel erger dan bij dit paard hoor!
Maar vind het erg lijken op een bokhoef ipv slijtage ;) Betekent overigens niet dat dat echt zo is en ik gelijk heb hoor!

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:06

pff wou dat de eigenaar daar eens wat beter naar ging kijken en de hoefsmid vaker liet komen :(

Pony heeft nooit zulke korte hoefjes gehad is eigenlijk pas sinds 2/3 maanden ze loopt de laatste tijd op harde ondergrond ook wat gevoeliger zeker als ze perongelijk op een steentje gaat staan zakt ze echt wat door..

Wouter_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:34

Hey TS,
Moest je toch vaker lange wandelingen maken kan je misschien hoefschoenen overwegen?
Is uiteindelijk toch goedkoper en heeft de nadelen van ijzers niet. :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:39

eerlijk vind ik ze voor al weer bijna tijd voor de hoefsmid... dus het valt nog wel mee hoor :)

en die andere die foto's plaatste wat een beroerde stand, hoefsmid de laan uit en een nieuwe alsjeblieft... ook echt niet te kort

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 11:39

Wouter_Britt schreef:
Hey TS,
Moest je toch vaker lange wandelingen maken kan je misschien hoefschoenen overwegen?

Hoefschoenen zijn wel redelijk duur in aanschaf, en aangezien ik toch echt vooral een bakmenner ben bestaat de kans dat ik ze maar heel zelden nodig heb :)

Ik heb de pony gisteren maar gewoon even laten staan om zijn hoefjes wat te sparen, en ik bel straks de hoefsmid om even te overleggen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:50

Druppie7711 schreef:
pff wou dat de eigenaar daar eens wat beter naar ging kijken en de hoefsmid vaker liet komen :(

Pony heeft nooit zulke korte hoefjes gehad is eigenlijk pas sinds 2/3 maanden ze loopt de laatste tijd op harde ondergrond ook wat gevoeliger zeker als ze perongelijk op een steentje gaat staan zakt ze echt wat door..

Hoe oud is de pony? Bokhoeven kunnen resulteren in problemen in de gewrichten omdat de hoeven nu eenmaal niet helemaal goed staan. Het doorzakken kan bijv ook artrose betekenen, wat niet ondenkbaar is met zulke hoeven.

TS ik vind de hoeven er goed uit zien hoor, niks om je zorgen over te maken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:52

druppie, bekappen is niet zo heel duur, geloof een 25 euro.

Geen idee om zelf eens een hoefsmid te bellen?

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:53

pony is 15, en ik denk niet dat het doorzakken door artrose komt maar echt doordat ze dan op een gemeen steentje stapt.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:30

Eline91 schreef:
Wouter_Britt schreef:
Hey TS,

Hoefschoenen zijn wel redelijk duur in aanschaf, en aangezien ik toch echt vooral een bakmenner ben bestaat de kans dat ik ze maar heel zelden nodig heb :)

Ik heb de pony gisteren maar gewoon even laten staan om zijn hoefjes wat te sparen, en ik bel straks de hoefsmid om even te overleggen :)

Even op het vetgedrukte inhaken want hier is een gevalletje rekenen:
Continue met ijzers laten staan omdat je mogelijk wat vaker naar buiten gaat is duurder. Reken maar uit elke 6 tot 8 weken rondom ijzers voor 80 euro (mogelijk nog duurder) 520 Euro per jaar (en dan reken ik om de 8 weken of in 1 x 400 euro kwijt voor 2 paar (voor en achter) vrij dure hoefschoenen die veel langer dan 1 jaar mee gaan (mogelijk zelfs 2 of 3 jaar) omdat je ze alleen gebruikt als je naar buiten gaat. Daarbij staat de pony voor de rest wel lekker op blote voetjes dus niet de nadelen van ijzers. Reken uit je winst.
Moet ik bij de hoefschoenen wel opmerken dat er ook nog een smid bijgerekend moet worden aan 25 euro per keer? Maar de bedoeling is wel dat als je hoefschoenen gebruikt dat je eens in de week even zelf de hoefstand controleert en waar nodig bijvijlt. Is even een investering in tijd maar geeft je heel lang plezier en je bent er qua hoefsmid veel voordeliger uit. Bij mij komt ie nu 2 tot 3x per jaar, de rest hou ik zelf bij. Mocht ik iets niet vertrouwen of zelf durven aanpakken bel ik hem alsnog.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 16:11

Die redenering volg ik Milord, maar ik doelde op het verschil tussen blootsvoets en hoefschoenen.

De pony loopt al anderhalf jaar voor de koets zonder ijzers, het gebeurt ook maar heel occasioneel dat ik zulke tochten op straat rij. Als er al een ijzertje onder komt dan is het éénmalig, gewoon om te vermijden dat hij echt pijn krijgt aan zijn hoeven.

Zo te horen zijn de hoefjes echter nog niet echt te kort, dus ik hou 'm gewoon even in de gaten voorlopig :)

Milord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:12

Oh ok ik dacht dat je ze dan altijd eronder zou laten. Je kan ook zoals je al doet goed in de gaten houden. Rustig opbouwen en dan worden de hoeven ook vanzelf al harder en gaan ze ook harder groeien en dan kan je dus vanzelf weer door naar langere tochten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:27

TS, ook ik vind je hoeven zelfs hier en daar wat te lang. Gelijk maken met de zool en afronden. :) Ik men zelf ook met mijn pony, nodige kms voor de wagen ook blootsvoets met hoeven die dus nog korter zijn als die van jouw pony (foto's van zijn hoeven staan in m'n profiel). Nog nooit enig probleem ondervonden :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 12:04

Wat een mooie hoefjes zeg Maartje! Doe je dat afronden echt gewoon zelf? :o

Voor mij zou het ideaal zijn om de pony blootsvoets te houden aangezien we vooral in de bak rijden, maar ik was even geschrokken van hoeveel zijn achterhoefjes gesleten waren zondag.